شناسهٔ خبر: 67174583 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

«نهضت جنگل» و اهدای گوشواره برای احیای محیط زیست

آروین موذن زاده

حامد سعادت کارگردان «نهضت جنگل» عنوان کرد این مستند از عکس کودکی شهین اطهری که گوشواره‌های خود را برای ساخت جنگل اهدا می‌کند، الهام گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

حامد سعادت تهیه کننده و کارگردان مستند «نهضت جنگل» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره شکل گیری ایده این مستند گفت: مردم کویر به دلیل اقلیم خشکی که در آن زیست می‌کنند قدر درخت و گیاه را به خوبی می‌دانند. هر کجا که چند درخت باشد، محل تفرج و تفریح است و جنگل قائم یکی از این محل‌ها برای مردم شهر کرمان است. به جز این مورد، قبرستان کرمان را نیز در دل خود دارد که زیارت اهل قبور نیز به رفت و آمد به این محل رونق بیشتری داده است.

وی افزود: مسئله مهم دیگر که ریشه آیینی و سنتی دارد، کوه‌های شیوشگان است که این جنگل در دامنه آن کاشته شده که برای کرمانی‌ها از دیرباز محلی مقدس بوده است. من هم از کودکی به این محل می‌رفتم و قصه‌های کاشت و ساخت آن را که بین بزرگترها رد و بدل می‌شد، می‌شنیدم و این حجم از درختکاری که برای تغییر در شرایط زیست توسط خود مردم صورت گرفته بود، ایده ساخت این مستند را تشکیل داد.

سعادت درباره موضوع مستند خود توضیح داد: موضوع مستند مشارکت مردم در بهبود محیط زیست خود است. کرمان از دیرباز درگیر وزش بادهای فصلی بوده و به دلیل وجود شنزارها و ریگزارهای اطراف شهر مشکل گرد و غبار شدید در فصل‌هایی از سال مردم را به شدت آزار می‌داده که کاشت جنگل قائم این معضل را حل کرده است. این فیلم درباره این موضوع است که مردم کرمان برای رفع معضل گرد و خاک شهر، جنگلی را در مسیر باد ایجاد می‌کنند. سوژه اصلی این مستند از عکسی قدیمی به دست آمده که در این عکس دختربچه‌ای نزد پدر ایستاده و گوشواره‌هایش را برای ساخت جنگل اهدا می‌کند. آن عکس مربوط به شهین اطهری است که گوشواره‌های خود را برای پرداخت هزینه‌های کاشت جنگل قائم اهدا می‌کند و به عنوان راوی در این مستند حضور دارد.

«نهضت جنگل» و اهدای گوشواره برای احیای محیط زیست

این مستندساز درباره وضعیت کنونی پروسه تولید این مستند بیان کرد: تصویربرداری مستند به پایان رسیده و در مراحل پایانی تدوین و نگارش متن هستیم.

کارگردان مستند «نهضت جنگل» یادآور شد: این چهارمین پروژه من با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. مرکز گسترش به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرکز تولید فیلم مستند در کشور محل مهمی برای مستندسازهای کشور است. از طرفی شرایط مرکز برای پذیرش طرح از فیلمسازان و در مرحله بعد داوری طرح‌ها برای سرمایه‌گذاری خود یک رقابت پنهان در گرفتن پروژه ایجاد می‌کند که به گمانم جذابیتی هم دارد. من تاکنون مشکلی در روند این چهار پروژه با مرکز نداشتم. اما نقدهایی، هم من و سایر مستندسازان داریم که اگر ترتیب اثر داده شود، شکی نیست که بر روند مستندسازی تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که به نظر می‌رسد در حل برخی مشکلات مخصوصاً امسال قدم‌های مهم و مثبتی برداشته شده است؛ مشکل آرشیو شدن فیلم‌ها بعد از جشنواره است. مخصوصاً بعد از گران شدن هزینه‌های پخش بین‌المللی که دیگر میل و توانی برای فیلمسازان وجود نداشت که به طور مستقل روی فیلم خود کار کنند و در مرکز هم معمولاً سلیقه‌ای روی چند فیلم کار می‌شد. اما امسال پخش‌هایی که در پلتفرم‌ها صورت گرفت نوید تغییر در این رویه را دارد و امیدوارم برای اشکال دیگر پخش مانند پخش‌های بین‌المللی یا نمایش‌های عمومی دیگر هم راه حلی اندیشیده شود. مشکل بعدی نیز رعایت حق مولف برای فیلمساز است که این هم از خواسته‌های مهم مستندسازها است.

سعادت درباره برنامه‌های خود برای پخش و نمایش این مستند توضیح داد: به هر حال در مرحله اول به حضور جشنواره‌ای این فیلم فکر می‌کنم، زیرا به گمانم سوژه مهم و جذابی دارد و امیدوارم موفقیت‌هایی نیز به همراه داشته باشد. قطعاً نمایش ویژه‌ای برای مردم شهر خود نیز در نظر دارم که با هماهنگی مرکز گسترش پس از پایان مراحل فنی به آن خواهم پرداخت.

این مستندساز در پایان گفت: مستند «نهضت جنگل» مستند مهمی است که امیدوارم به زودی به مرحله پخش برسد و نظر مثبت مخاطبان را به همراه داشته باشد.

نظر شما