شناسهٔ خبر: 67174544 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا عنوان شد:

۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی قم به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد

قم - ایرنا - مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: به‌منظور مدیریت هرچه بهتر مصرف آب در بخش کشاورزی قم، در دولت سیزدهم حدود ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد.

صاحب‌خبر -

محمد حسین احمد پور روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان داشت: همچنین در این مدت اقدام‌های بسیاری برای مدیریت آب و خاک در استان قم صورت پذیرفت که از جمله آن اجرای عملیات لوله گذاری و احداث کانال به وسعت بیش‌از ۳۲ هزار متر در اراضی کشاورزی استان بوده‌است.

وی افزود: بازسازی و مرمت استخر ذخیره آب کشاورزی به میزان چهار هزار و ۳۵۰ متر مکعب اقدام دیگری بود که در این رابطه انجام گرفت،‌ همچنین اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی در این مدت به نحوه قابل توجهی دنبال شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدام‌های شاخص صورت گرفته در بخش مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قم طی حدود سه سال گذشته، تلاش برای احیا و مرمت قنات‌های استان بود که در وسعتی به میزان ۳۰ کیلومتر اجرایی شد.

احیا و مرمت قنات‌های استان از برنامه‌های دارای اولویت‌ سازمان جهاد کشاورزی قم است چرا که بخش مهمی از آب مورد نیاز فعالیت‌های کشاورزی و سایر امور روستاییان استان از این طریق تامین می‌شود؛ خشکسالی‌های اخیر بر روی وضعیت ناپایداری آن‌ها تاثیر مستقیم داشته و موجب نقصان آبدهی شده‌است، به همین دلیل بسیار اهمیت دارد تا فعالیت‌های مرتبط با مرمت و احیا این سازه‌های آبی به سرعت انجام و قنات‌ها برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان حفظ شود.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

نظر شما