شناسهٔ خبر: 67174320 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت‌وگوی اضطراری آمریکا و کره جنوبی در واکنش به سفر احتمالی پوتین به کره شمالی

تهران- ایرنا- مقام‌های ارشد آمریکا و کره جنوبی در یک تماس تلفنی اضطراری درباره سفر احتمالی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کره شمالی گفت‌وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت خارجه کره جنوبی جمعه در بیانیه‌ای گفت که «کیم هونگ کیون» معاون وزیر خارجه کره جنوبی در تماس تلفنی با «کورت کمپل» معاون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که سفر پوتین نباید با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل منجر به تعمیق همکاری نظامی میان پیونگ یانگ و مسکو شود.

کمپل با تایید نگرانی‌های کیم وعده داد که همکاری سئول و واشنگتن برای مقابله با چالش‌ها و بی‌ثباتی منطقه‌ای ناشی از این سفر ادامه خواهد یافت.

وزارت خارجه کره جنوبی افزود: طرفین ضمن توافق برای رصد نزدیک‌تر تحولات در این باره، وعده دادند که در همکاری قوی‌تر به اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی علیه کره جنوبی و اقداماتی که منجر به افزایش تنش‌های منطقه‌ای می‌شود، پاسخ قاطع بدهند.

روزنامه «ودوموستی» روسیه دوشنبه گزارش داد که پوتین در هفته‌های آتی به کره شمالی سفر می‌کند. یک مقام ارشد دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی نیز چهارشنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود پوتین «در روزهای آینده» به کره شمالی برود.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی سپتامبر سال گذشته به مرکز پرتاب ماهواره‌ای «ووستوچنی کازمودروم» در شرق دور روسیه سفر و با پوتین دیدار کرد. پوتین وعده داد که به کره شمالی برای ساخت ماهواره کمک می‌کند.

روابط دیپلماتیک و امنیتی پیونگ یانگ و مسکو در ماه‌های اخیر افزایش یافته و طرفین از هیات‌های پارلمان و دولتی یکدیگر و سایر هیات‌ها میزبانی کرده‌اند.

مقام‌های آمریکا و کره جنوبی، پیونگ یانگ را به ارسال سلاح به روسیه در ازای دریافت کمک مسکو به برنامه‌های هسته‌ای هسته‌ای و موشکی کره شمالی متهم کرده‌اند.

نظر شما