شناسهٔ خبر: 67172740 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

برگزاری جشنواره تانه بافی در شهر ملی دست بافته‌های سنتی کلاته خیج شهرستان شاهرود+ تصاویر

شاهرود_ جشنواره تانه بافی در شهر ملی دست بافته‌های سنتی کشور (کلاته خیج) شهرستان شاهرود با حضور مسوولان استانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بسیج، جشنواره تانه بافی به مناسبت هفته صنایع دستی و پاسداشت ثبت شهر ملی دست بافته‌های سنتی در گلزار شهدای گمنام شهر کلاته خیج شهرستان شاهرود  برگزار شد.
در این جشنواره که استاندار سمنان، نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، امام جمعه شاهرود، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود و سایر مسوولان شهرستانی و محلی حضور داشتند، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان بر توجه به صنایع دستی به عنوان یک میراث ارزشمند مناطق و قومیت‌های مختلف تاکید و بر ترویج صنایع دستی در سطح استان و کشور و بین المللی تاکید و با اشاره به دستاورد‌های دولت شهید جمهور بر تداوم این خدمات تاکید کرد.

احمد عجم نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس نیز در این جشنواره بر حمایت از تولیدات مناطق مختلف در راستای اشتغالزایی و ترویج فرهنگ و سنت مناطق مختلف تاکید کرد.
محمد عرب نجفی شهردار کلاته خیج و مسوول دبیرخانه شهر ملی بافته‌های سنتی کلاته خیج با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای ثبت ملی این هنر دست مردم دیار کلاته خیج بر حمایت و پشتیبانی در این راستا تاکید کرد.
مرتضی نظری رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در این جشنواره اظهار کرد: برند سازی و معرفی ظرفیت‌های تولید دست بافته‌ها در این شهر کلاته خیج، جذب گردشگری، ایجاد رونق اقتصادی و ایجاد شورونشاط اجتماعی از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است.
وی گفت: رویداد تانه بافی با مشارکت و همکاری اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود و مدیریت شهری شهر کلاته خیج برگزار شده است.
نظری در خصوص کلاته خیج، شهر ملی دست بافته‌های سنتی گفت: با رأی نهایی نخستین جلسه از پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع‌دستی در تاریخ ۰۱/۰۹/۱۴۰۰، شهر کلاته خیج به‌عنوان شهر ملی دست بافته‌های سنتی (تانه بافی) ثبت و اعلام شد.
شهر کلاته خیج در بخش بسطام شهرستان شاهرود واقع شده است و بانوان آن در حوزه دستباف‌های سنتی ازجمله تانه بافی فعالیت می‌کنند.

نظر شما