شناسهٔ خبر: 67171767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

۳ تصمیم کلیدی پزشکیان برای مهاجران افغان در ایران

خبرآنلاین

مسعود پزشکیان در پاسخ به پرسش کاربر دیگری درباره حضور اتباع بیگانه در ایران گفت: دولت من ان‌شاءالله سه اقدام همزمان را در رابطه با مهاجرین افغانستانی پیش می برد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش یک کاربر شبکه اجتماعی «اکس» مبنی بر اینکه «به «فدرالیسم» برای ایران باور دارید یا خیر؟» تاکید کرد: به «هر ایده‌ای» که یکپارچگی سرزمینی ایران را خدشه دار کند، باور ندارم.

به روایت ایرنا، وی افزود: ایران از بدو تاریخ، کشوری متحد در قالب همزیستی اقوام، ادیان و زبان‌های گوناگون در کنار یکدیگر بوده و هست. در دولت من، ضمن تاکید بر یکپارچگی سرزمینی و سیاسی، به تنوع فرهنگی در ایران احترام گذاشته خواهد شد.»

این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش کاربر دیگری درباره حضور اتباع بیگانه در ایران گفت: دولت من ان‌شاءالله سه اقدام همزمان را در رابطه با مهاجرین افغانستانی پیش می‌برد:

١- انسداد کامل مرز‌ها و جلوگیری از مهاجرت بیشتر که مسوولین محوری با وزارت کشور خواهد بود.

٢- ساماندهی مهاجرین موجود. نباید انکار کرد که تعداد زیادی از برادران افغان نقش موثری در اقتصاد ایران دارند یا در جنگ تحمیلی و ... فداکاری کرده اند، ولی حضور آن‌ها در ایران باید ساماندهی شده و با انضباط باشد. (وظیفه وزارت کشور و وزارت اطلاعات)

٣- مذاکره با کشور‌های اروپایی برای پذیرش بخشی از مهاجرین (و یا حداقل تقبل هزینه‌های حضور آن‌ها در ایران). غرب باید مسئولیت آنچه در افغانستان انجام داده و منجر به مهاجرت میلیون‌ها افغانستانی شده است را بپذیرد. دلیلی ندارد که مردم ایران هزینه سیاست‌های غلط دیگران را بپردازند.

نظر شما