شناسهٔ خبر: 67171499 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آژانس می‌گوید ایران سانتریفوژ‌های جدیدی را در تاسیسات فردو نصب کرده است

در گزارش محرمانه آژانس آمده است: «در ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۲ خرداد)، آژانس در فردو راستی‌آزمایی کرد که ایران نصب سانتریفوژهای آی‌آر-۶ را در دو آبشار در واحد ۱ تکمیل کرده است».

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۴ خرداد به نقل از یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که ایران به سرعت سانتریفوژهای دیگری را در واکنش به قطعنامه شورای حکام، در تاسیسات فردو نصب کرده است.

پیشتر همین خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده بود که تهران در واکنش به این قطعنامه، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در دو سایت زیرزمینی خود را گسترش داده است.

در گزارش آژانس که خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده، آمده است: «ایران در روزهای ۹ و ۱۰ ژوئن (۲۰ و ۲۱ خرداد) به آژانس اطلاع داد که هشت آبشار حاوی ۱۷۴ سانتریفوژ آی‌آر-۶ طی سه تا چهار هفته آینده در واحد ۱ تأسیسات غنی‌سازی فردو نصب خواهد شد».

گزارش محرمانه آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه به کشورهای عضو این نهاد ارسال شده است.

بر اساس گزارش آژانس، ایران تا روز ۲۲ خرداد دو آبشار جدید از سانتریفوژهای آی‌آر-۶ را تکمیل کرد.

شورای حکام آژانس ۱۶ خرداد امسال با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست که «بی‌درنگ» به پرسش‌های بازرسان درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود پاسخ دهد.

قطعنامه شورای حکام علیه ایران در ۱۶ خرداد با ۲۰ رای مثبت تصویب شد. دو کشور چین و روسیه با این قطعنامه مخالفت کردند و ۱۲ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.

این قطعنامه حضور بازرسان مجرب آژانس در بازرسی‌ها از فعالیت‌ هسته‌ای ایران را «حیاتی» دانسته و از تهران می‌خواهد که ممنوعیت فعالیت این بازرسان را لغو کند.

در گزارش محرمانه آژانس آمده است: «در ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۲ خرداد)، آژانس در فردو راستی‌آزمایی کرد که ایران نصب سانتریفوژهای آی‌آر-۶ را در دو آبشار در واحد ۱ تکمیل کرده است».

آی‌آر-۶ یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های سانتریفوژ در تاسیسات هسته‌ای ایران است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما