شناسهٔ خبر: 67169134 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار مازندران در اولین رویداد کشاورزی دانش‌بنیان و فن بازار مطرح کرد

کشاورزی دانش‌ بنیان، کلید توسعه پایدار مازندران

استاندار مازندران، در اولین رویداد کشاورزی دانش‌بنیان و فن بازار استان گفت: کشاورزی دانش‌ بنیان، کلید توسعه پایدار مازندران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران؛ این رویداد با هدف ایجاد ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری با کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی برگزار شد. در این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات و خدمات خود را در زمینه‌های مختلف کشاورزی، از جمله کشت و برداشت هوشمند، فناوری‌های نوین تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی، بازاریابی و فروش و ... به نمایش گذاشتند.

استاندار مازندران امروز در این رویداد، اظهار کرد: مازندران قطب کشاورزی کشور است و برای توسعه و رونق این بخش، نیازمند نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین هستیم.

وی از شرکت‌های دانش‌بنیان خواست تا با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه، به حل مشکلات کشاورزان و ارتقای سطح تولید در این بخش کمک کنند.

نوری همچنین بر حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های آن‌ها تأکید کرد.

استاندار مازندران با بیان اینکه آخرین سفر استانی رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، به استان مازندران دستاوردهای مهمی برای بخش کشاورزی این استان به همراه داشت افزود: یکی از مهم‌ترین این دستاوردها، حذف تعرفه توجیهی برای برنج بود. این تعرفه که به‌منظور حمایت از کشاورزان داخلی وضع‌ شده بود، در عمل به عاملی برای افزایش قیمت برنج برای مصرف‌کنندگان تبدیل‌ شده بود که با حذف این تعرفه، انتظار می‌رود قیمت برنج در بازار کاهش یابد و به نفع مصرف‌کنندگان باشد.

استاندار مازندران دومین دستاورد مهم این سفر را انجام واردات منطقی برنج عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته به‌منظور تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت برنج، اقدام به واردات این محصول کرده بود. بااین‌حال، برخی از کارشناسان معتقد بودند که این واردات به‌طور صحیح انجام‌ نشده و به ضرر کشاورزان داخلی بوده است.

وی ادامه داد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به مازندران، مقرر شد که واردات برنج به‌طور منطقی و با برنامه‌ریزی دقیق انجام شود تا از حقوق کشاورزان داخلی نیز حمایت شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: این دو دستاورد، گامی مهم در جهت حمایت از کشاورزان و مصرف‌کنندگان برنج در استان مازندران است و انتظار می‌رود که در رونق‌بخش کشاورزی این استان و بهبود معیشت کشاورزان مؤثر باشد.

نوری با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم کشاورزان در اثر سیاست‌ها یا شرایط نامناسب ضرر کنند، افزود: کشاورزان زحمتکش و تلاشگر مازندران، امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کنند و ما وظیفه‌داریم که از این عزیزان حمایت کنیم و شرایط را برای فعالیت هر چه بیشتر و بهتر آن‌ها فراهم کنیم.

کشاورزی دانش‌ بنیان، کلید توسعه پایدار مازندران

وی با اشاره به برخی از مشکلات کشاورزان مازندران، مانند کمبود آب، افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و نوسانات بازار، گفت: برای حل این مشکلات باید به‌طور جدی تلاش کنیم و راهکارهای مناسب ارائه دهیم.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: باید سیاست‌ها و برنامه‌هایمان به‌گونه‌ای باشد که منجر به افزایش تولید، رونق کشاورزی و بهبود معیشت کشاورزان شود.

وی اذعان کرد: گردشگری مزرعه، نوعی از گردشگری است که در آن، گردشگران از مزارع، باغ‌ها و سایر اماکن کشاورزی بازدید می‌کنند و در فعالیت‌های کشاورزی مانند برداشت محصول، غذا دادن به حیوانات و یا آشپزی با محصولات تازه شرکت می‌کنند.

نوری تصریح کرد: این نوع گردشگری، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و آموزنده برای گردشگران فراهم می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد تا با نحوه تولید غذا و بازندگی روستایی از نزدیک آشنا شوند.

 وی ایجاد اشتغال، حمایت از کشاورزان، ترویج فرهنگ کشاورزی، حفاظت از محیط‌زیست و ... از مزایای رواج گردشگری مزرعه در مازندران خواند.

استاندار مازندران بابیان اینکه کشاورزی سنتی دیگر جوابگوی نیازهای امروز نیست، اظهار کرد: ما باید با استفاده از دانش و فناوری‌های نوین، کشاورزی را به سمت دانش‌بنیان شدن سوق دهیم.

نوری از همه مسئولان، کارشناسان و کشاورزان مازندران خواست که برای دانش‌بنیان کردن کشاورزی در این استان تلاش کنند.

وی یادآور شد: دانش‌بنیان کردن کشاورزی، می‌تواند انقلابی در بخش کشاورزی مازندران ایجاد کند و به توسعه پایدار این استان کمک کند. این امر می‌تواند منجر به افزایش تولید، کاهش مصرف نهاده‌ها، بهبود کیفیت محصولات، کاهش ضایعات و ایجاد اشتغال در این استان شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی استان مازندران است، تصریح کرد: برای توسعه پایدار این بخش، باید از دانش و فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به نقش کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه کشاورزی دانش‌بنیان، گفت: ما از ورود این شرکت‌ها به بخش کشاورزی استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم که از آن‌ها در زمینه‌های مختلف مانند تولید بذر و نهال اصلاح‌شده، ارقام جدید محصولات، سیستم‌های آبیاری نوین، ادوات کشاورزی مدرن و آفت‌کش‌های زیستی حمایت کنیم.

انتهای پیام

نظر شما