شناسهٔ خبر: 67168990 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

آغاز مطالعه 11 سد بزرگ در کهگیلویه وبویراحمد

مدیرعامل آب منطقه ای استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: 11 سد بزرگ در استان در حال مطالعه بوده که با استفاده از پهپاد های پیشرفته در حال نقشه برداری است .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج، آرش مصلح در نخستین جام رسانه امید استان افزود: هم اکنون 3 سد در حال ساخت در استان داریم و 61 پروژه در حال حاضر در استان در مرحله اجرا است که با احداث این سدها 50 هزار هکتار از اراضی دیم به آبی تبدیل می شود و 80 درصد جمعیت استان از نعمت آب شرب برخوردار خواهند شد.

مصلح اضافه کرد: نقش دولت سیزدهم در حوزه های پروژه های آبی کامل تحول آفرین بوده و با ورود آیت الله رئیسی در استان در سال 1400 تنها سد تنگ سرخ در حال احداث بود و ایشان از ابتدای دولت مردمی 3000میلیارد  تومان برای حوزه آب استان مصوب شد.

وی افزود: 240 مناقصه برای بخش آب در این دولت انجام شد که دیروز 3 مناقصه به ارزش 200 میلیارد تومان برگزار شد و هفته بعد با حضور وزیر کشور چند پروژه آب شروع بکار خواهد کرد.

مدیر عامل آب منطقه ای استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: پروژه های شاخص استان شامل سد تنگ سرخ، تامین آب اراضی غربی دهدشت، تامین اب از سد کوثر به بهمئی، تامین آب دیشموک برای جمعیت 76 هزار نفر، سد تنگ سرخ برای تامین جمعیت 400 هزار نفر، سد مخزنی سقاوه برای صنعت و کشاورزی، تامین آب لیشتر از پروژه های شاخص این دولت هستند.

وی بیان کرد: سد تنگ سرخ سال 90 کلنگ زنی شد و تا حال 650 میلیارد تومان هزینه شده است که 600 میلیارد آن مربوط به این دولت بوده است و بعد از 10 سال ابزار دقیق این سد از اروپا وارد شد که قرار است که آب این سد با انتقال 24 کیلومتری به شهر یاسوج انتقال پیدا کند.

مصلح با اشاره به تنگ سرخ تصریح کرد: امروز پیشرفت فیزیکی سد تنگ سرخ به 59 درصد رسیده است و پروژه آبرسانی از سدکوثر به لیکک پیشرفت 88 درصدی رسیده است که این پروژه 60 کیلومتر خط انتقال آن است.

وی اضافه کرد: پروژه انتقال آب از سد کوثر 240 هزار نفر را تامین آب شرب خواهد کرد که هر درصد پیشرفت آن 30 میلیارد هزینه دارد و مخزن آن در دهدشت تا 72 ساعت آب شرب دهدشت را تامین می کند و اتصال آن به شبکه شهر آغاز شده است که هزینه انتقال آن 50 میلیارد است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان کهگیلویه وبویراحمد گفت : سال گذشته 1000 میلیارد تومان لوله و تجهیزات خریداری شد و بیش از 100 میلیارد ابزار دقیق وارد استان کردیم و دستگاه سی پی تی که می تواند عمق آب را تخمین بزند که در این دولت خریداری شد.

وی با بیان اینکه سد کوثر آب شرب 5000 هکتار از اراضی را تامین خواهد کرد اظهار کرد: ما 100 کیلومتر لایروبی کانال ها را داشتیم و سطح زیر کشت اراضی را دو برابر کردیم.
وی افزود: 11 سد بزرگ در حال مطالعه است که با استفاده از پهپاد های پیشرفته در حال نقشه برداری است که میتوان به مطالعه 1700 کیلومتر رودخانه اشاره کرد .
مصلح با اشاره به پروژه های در دست احداث اضافه کرد : سد پراشکفت و سد سرگیچینه، سد شرقی در دنا، سد سرآسیاب یوسفی و... از جمله پروژه های در حال پیگیری است.
وی افزود: مجوز های مختلف سد آبریز با 172 میلیارد متر مکعب را اخذ کرده است و امید داشتیم که به دست آیت الله رئیسی در هفته دولت کلنگ زنی شود که ان شاء الله دولت بعد کنلگ زنی ان را انجام خواهد داد.
مدیر عامل آب منطقه ای استان کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: واحد شماره 1 نیروگاه از هفته بعد وارد مدار خواهد شد و هر کیلومتر آبرسانی به لیکک 25 میلیارد هزینه دارد این پروژه در 11 سال 59 میلیارد هزینه گرفته بود.

مصلح با بیان اینکه سد چم شیر 40درصد برق استان را می تواند تولید کند،از طرح امامزاده جعفر، چهار حلقه چاه تامین اب شرب در باشت برای پایداری آب این شهرستان به پروژه های در حال اجرا نام برد و افزود: توجه دولت نسبت به بخش آب با صدوز مجوزهای سدسازی نسبت به تمامی دولتهای ماقبل بینظیر بود این راه ادامه پیدا خواهد کرد.

 

نظر شما