شناسهٔ خبر: 67168870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پورمحمدی: باید توان داخلی را ارتقا ببخشیم

صاحب‌خبر -
شفقنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بدون داشتن توان داخلی نمی‌توان از قدرت دیپلماتیک برخودار بود و منافع را تامین کرد پس باید توان داخلی را ارتقا ببخشیم.

به گزارش شفقنا از برنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد سیاسی شبکه سه سیما به بیان دیدگاه‌های سیاسی خود در موضوعات مختلف پرداخت.

پورمحمدی در ابتدای این نشست با اشاره به مهمترین برنامه‌های خود در حوزه سیاست خارجی گفت: در همه جوامع سیاست خارجی مهم و اساسی است و بسیاری از نیازمندی‌ها در گرو ارتباطات است.

وی افزود: کشور نیازمند امنیت و پایداری و اقتصاد، عزت و پرستیژ و شان است. از سوی دیگر انسان‌ها نیازمند ارتباط و تبادل احساسات و نیازها هستند که در ارتباطات فرهنگی رقم می‌خورد.

وی عنوان کرد: جامعه اسلامی ما مدعی ساختن جامعه نیکو و زندگی نیکو در زندگی مادی و سعادت در زندگی اخروی است. پس باید با دنیای پیرامون در ارتباط بوده و پیام خود را برساند و از حقوق مظلومین دفاع کند و در برابر ظالمان جبهه حق‌پرستان را ایجاد کرده و نظم مطلوبی در جهان تعیین کند تا کسی بر آن‌ها حکومت نکند. 

پورمحمدی مطرح کرد: دیپلماسی و سیاست خارجی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و امتداد سیاست داخلی است.جامعه‌ای می‌تواند چشم انداز درستی داشته باشد که امنیت داشته و نیازمندی‌های اقتصادی شهروندانش را تامین و توان داخلی را تامین کند.

وی افزود: بدون داشتن توان داخلی نمی‌توان از قدرت دیپلماتیک برخودار بود و منافع را تامین کرد پس باید توان داخلی را ارتقا ببخشیم.

پورمحمدی یاداور شد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی از سوی امام خمینی و رهبر انقلاب بیان شده که ما باید ملت قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از حقوق خود در داخل و خارج دفاع کنیم.

وی افزود: امروز در شرایط خوبی قرار داریم ولی در تعارض با دشمن ناچار به تقویت ظرفیت‌ها هستیم و این شرایط با شرایط عادی متفاوت است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: در منطقه خاصی قرار داریم که همیشه مورد توجه همه قرار داشته است، از نظر منابع دسترسی آبی و خشکی، موقیعت ژئوپلیتیکی،  همسایگان مهم است و همه این جغرافیا حوزه تاثیرگداری و تمدنی ما است. 

وی مطرح کرد: دشمنان برای جلوگیری از این تاثیرگذاری تلاش می‌کنند و پس از تمام دشمنی‌های آنها باید موقعیت امروز را مورد توجه قرار داد. به اذعان بسیاری از تحلیلگران ایران در منطقه شرایط ممتازی دارد و بسیاری از اهداف آرمانی خود را دنبال کرده و به صورت قدرت تاثیرگذار منطقه‌ای و نقش آفرین در عرصه بین‌المللی درآمده است و برای ما اولویت تقویت این شرایط است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حضور و استمرار و توسعه نفود ما برای آن‌ها غیرقابل تحمل است و باید در این جهت تمرکز فوق ‌العاده داشته و در حوزه قدرت نرم و سخت تلاش کنیم. در حوزه‌های پیرامونی، ائتلاف‌های کوچک و بزرگ و منطقه‌ای و بین‌المللی و دیپلمات‌های معتقد به ارمان‌های ملت انقلاب اسلامی استفاده کنیم تا موفق شویم. 

پورمحمدی افزود: شناخت صحیح جایگاه قدرت در روابط بین‌المللی بسیار مهم است که نقش مهمی را در جهان رقم می‌زند. فهم مناسبات و طیف‌بندی‌ها و دوستی‌ها و دشمنی‌ها مهم است و این دوستی و دشمنی ها ابدی نیست و باید فهم درستی از تکنیک‌ها، خواست‌ها و منافع خود داشته باشیم.

وی بیان داشت: امروز دیپلماسی ما باید موانع اقتصادی را از سر راه توسعه کشور بردارد و نباید اجازه داد دشمنان منافع ما را تهدید کرده و شاخص‌های اقتصادیو دادوستد ما را تعیین کنند.

در ادامه حجت‌الله ایوبی مشاور حجت‌الاسلام پورمحمدی هم در این نشست گفت: گویی در سیاست خارجی جایی برای فرهنک و هنر نیست انا این قدرت نرم جمهوری اسلامی است و باید از آن بهره برد. در بسیاری از حوزه‌های هنری سرآمد هستیم اما در بسیاری از دولت‌ها فرهنگ و هنر در سیاست خارجی امری تشریفاتی است اما باید به موضوعی استراتژیک تبدیل شود. 

وی افزود: سیاست خارجی و داخلی در امتداد یگدیگر هستند و در داخل باید مشارکت مردم را به حداکثر رسانده و وابستگی ان‌ها به نظام را به حداکثر برسانیم و موانع مشارکت را کاهش داده و نظام انتخاباتی را اصلاح کنیم تا مشارکت افزایش پیدا کند.

محمدکاظم سجادپور از کارشناسان حاضر در میزگرد سیاسی، گفت: موضوعات مطرح شده از سوی نامزد، 《باید‌》هایی دقیق و جهانی بود. اما سوال مهم‌تر چگونگی رسیدن به این بایدها و اهداف چالش بسیار مهمی است و باید نامزد محترم نحوه رسیدن به اهداف در جهان پیچیده امروز را مشخص کنند‌ و موضوعاتی مثل تحریم‌ها و دیگر چالش‌ها چگونه مدیریت خواهند شد؟

پور محمدی در پاسخ به این پرسش گفت: هدف‌گذاری درست در تعیین خط مهم است. دو هدف اساسی در اولویت ماست تامین امنیت و منافع. پس تمام ظرفیت‌ها باید معطوف به امنیت پایدار، متکی به خود، قابل ارتقا و پیشگیرانه در برابر تعرض‌ها باشد. 

وی ادامه داد: این موضوع در چهل سال اخیر برخلاف دوران قبل، به خوبی توسط نظام و رهبری هدف گیری شده و امروز توان، تکنولوزی و توانایی نظامی ما به یک قابلیت فوق‌العاده رسیده و پیام رسیدن به هدف دارد که امکان تجاوز خارجی را نمی‌دهد. 

پورمحمدی افزود: در تامین امنیت ملی صرفا قوای نظامی مطرح نیستند و توان و ابزار اطلاعاتی مکمل توان امنیت کشور است. بنده ۹ سال مدیر اطلاعات خارجی بودم و با نیازهای کشور که از طرق آشکار تامین نمی‌شده، با دیپلماسی پنهان تامین کردیم، بخ منظور سرمایه‌گذاری، تامین نیازهای فناورانه و علمی در حوزه دیپلماسی پنهان بسیار موثر است.ارتباط با ملت‌ها و دیپلماسی مردم حوزه نفوذ را گسترش داده و ضربه دشمن را کاهش می‌دهد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرد: نیروهای نیابتی موضوع مطرح شده از سوی دشمن است اما ما با آنها اهداف و همبستگی پیرامونی با آنها داریم و به توان امنیت ملی ما افزوده و جز موفق‌ترین کشورها هستیم. کنشگری فعالانه دیپلمات‌های ما هم بسیار مهم است و میدان و دیپلماسی مکمل هم هستند.

نظر شما