شناسهٔ خبر: 67166968 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صفروف: دروغ‌های غرب درباره روابط ایران و روسیه را باور نکنید

مسکو- ایرنا- مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه با اشاره به فضاسازی غرب درباره تفاهم‌نامه جامع و بلندمدت همکاری‌های تهران و مسکو گفت:‌ در این موضوع باید مراقب بود و افکار عمومی نباید دروغ‌های غرب در این باره را باور کند. 

صاحب‌خبر -

رجب صفروف روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مقطع کنونی که شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاب می‌کند، ایران و روسیه بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شوند و در ساختن نظم جدید جهان و همچنین در راستای منافع ملت‌های خود، با یکدیگر مشارکت راهبردی داشته باشند، غرب به هر طریقی دنبال خلل در این روند است.
وی اظهار داشت: رسانه‌های غربی طی روزهای گذشته در حال داستان سرایی درباره روند توافقنامه راهبردی ایران و روسیه و پیوند زدن مقطع کنونی با دوران و خاطرات گذشته در روابط تهران و مسکو هستند؛ حال آنکه سخنان مقام‌های دو کشور در ارتباط با اراده دوجانبه برای امضای این توافقنامه را طی روزهای گذشته شنیدیم.
این تحلیلگر روس گفت:‌ روسیه جدید بر خلاف دوره ریاست‌جمهوری یلتسین که گرایش به غرب داشت، از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین، نزدیکی با ایران را در دستور کار قرار داده است.
صفروف اظهار داشت:‌ در سوی دیگر نیز مقام معظم رهبری ایران با درک بالا و شناخت عمیقی که نسبت به تحولات جهان دارند، بر تحکیم مناسبات دو کشور در راستای مقابله با سیاست‌های غرب تأکید دارند.
وی ادامه داد: با توجه به این وضعیت، هم‌اینک فرصت بسیار خوبی برای توسعه مناسبات دوجانبه فراهم است که دو کشور قصد دارند با امضای موافقتنامه جدید همکاری بلندمدت، پشتوانه حقوقی برای همکاری‌های جامع خود در همه عرصه‌ها را ایجاد کنند.
این تحلیلگر روس یادآور شد: موافقتنامه همکاری ایران و روسیه پیش از این سال ۲۰۰۱ به مدت ۱۰ سال به امضا رسید و دو دوره پنج ساله دیگر نیز تمدید شد؛ بعد از آن، مسئولان دو کشور به این جمع‌بندی رسیدند که این قرارداد، پاسخگوی واقعیت‌های کنونی نیست و از این رو، تدوین موافقتنامه جدید در دستور کار قرار گرفت.
وی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، قرار بود که موافقتنامه جدید در سال ۲۰۲۴ امضا شود که در آخرین اصلاحات طرفین، پیشنهادهای خوبی از طرف ایران مطرح شد که نیازمند هماهنگی در ساختار و وزارتخانه‌های روسیه است تا متن پیش‌نویس این موافقتنامه نهایی و آماده امضا شود.
صفروف گفت: از این رو وضعیت کنونی، ارتباطی با جان باختن رئیس‌جمهوری ایران در سانحه هوایی ندارد؛‌ اتفاقی که همه ما از آن، ناراحت شدیم؛ چرا که آقای رئیسی شخصیتی بود که روابط دو کشور را به سمت استراتژیک هدایت کرد و از این رو، ما قدردان او هستیم. ایشان یک سیاستمدار فوق‌العاده و خبره نیز بود.
این تحلیلگر روس با بیان اینکه اراده رهبران ایران و روسیه به عنوان تعیین کنندگان خط مشی و سیاست‌های دیپلماسی دو کشور، بر توسعه مناسبات دوجانبه استوار است، گفت: در این شرایط، هیچ تردیدی نیست که موافقتنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه پس از طی روندهای پیش‌بینی شده در تفاهمات طرفین، آماده امضا شود.
صفروف گفت: امضای قرارداد جدید همکاری بلندمدت میان ایران و روسیه، روابط دو کشور را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد و زمینه همکاری‌های گسترده به ویژه در شرایط مواجهه دو کشور با تحریم‌های یکجانبه غرب را فراهم می‌کند و در مجموع به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

پیش از این، در پی طرح برخی مباحث، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۳ در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود با اشاره به روند آماده سازی توافقنامه جامع همکاری بلندمدت میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران گفت: مسکو به انعقاد این تفاهم نامه با تهران متعهد است.
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران نیز در حاشیه این اجلاس تأکید کرد که تهران و مسکو مصمم به توسعه روابط هستند.

سفیر ایران در روسیه نیز همان روز در این باره گفت: ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ آقایان لاوروف و باقری در ملاقات خود در نیژنی نووگورود، پیگیر امضای هرچه سریعتر توافقنامه جامع راهبردی ایران و روسیه بودند.
کاظم جلالی پیش‌تر در مصاحبه با خبرگزاری ودوموستی با تأکید بر اراده کشورمان بر توسعه مناسبات با روسیه گفت: مقدمات امضای توافق‌نامه جامع و بلندمدت همکاری‌های راهبردی دو کشور، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران فراهم خواهد شد.

در این پیوند، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز در نشستی خبری گفت: کار بر روی توافقنامه جامع راهبردی میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و برگزاری انتخابات و فرایندهای داخلی دولت ایران ممکن است این فرایند را دچار تأخیر کند اما تغییری در اصل داستان ایجاد نخواهد کرد.
دیمیتری پسکوف افزود: قصد داریم روابط خود را با ایران بیشتر توسعه بخشیده و بر همین اساس چارچوب حقوقی بین دو کشور را ارتقا دهیم.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه گفت: انعقاد توافقنامه همکاری همه جانبه بین مسکو و تهران، تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است که هرگز موضوعیت خود را از دست نداده است.
ضمیر کابلوف با اشاره تلویحی به شهادت رئیس‌جمهور ایران در سانحه هوایی گفت: توافقنامه راهبردی ایران و روسیه با رویدادهای اخیر مرتبط نیست، چرا که تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است.
این دیپلمات روس افزود روند کار بر روی توافق به دلیل مشکلات شرکای ایرانی به حالت تعلیق درآمده است اما تردید ندارم که این کار نهایی خواهد شد.
کابلوف اضافه کرد که پس از نهایی شدن متن، رهبران دو کشور در خصوص زمان و مکان امضای توافق نامه تصمیم خواهند گرفت.
به نوشته ریانووستی، کار بر روی یک توافق بزرگ جدید بین روسیه و ایران سپتامبر ۲۰۲۲ زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند گفتگو کردند، مشخص شد.
کابلوف، مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه در ماه مه سال ۲۰۲۴ نیز گفته بود که توافقنامه به روز شده در مورد مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و ایران به دلیل اصلاحات طرف ایرانی در حال طی مراحل تصویب جدید است، هنوز تاریخی برای امضای آن تعیین نشده است.

نظر شما