شناسهٔ خبر: 67166902 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طرح فیبر نوری در خراسان جنوبی به کجا رسید؟

با توجه به اینکه خراسان جنوبی سرعت لازم را در توسعه فیبر نوری نسبت به سایر نقاط کشور ندارد، این موضوع در گفتگویی با حضور مسئولین به چالش کشیده شد.

صاحب‌خبر -

سردارمعاون مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان گفت: در شبکه فیبر نوری امکان اتصال به اینترنت با سرعت حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگابیت و حداکثر یک گیگابایت فراهم می‌شود و این یک گیگابیت بین ۳۲ مشترک پخش می‌شود و با عملیاتی شدن آن تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده نیاز به توسعه دیگری نخواهیم داشت.

او افزود: طرح توسعه فیبر نوری در استان با اولویت شهر بیرجند با توجه به رسالت‌ها و بر مبنای سند‌های بالادستی ارجاع شد و در مورد اجرای آن در شهر بیرجند اپراتور شاتل پروانه گرفته، قرارداد آن امضا شده و در مورد سایر شهر‌ها نیز قرار شده که مخابرات متولی این امر باشد. 

سردار  اظهار کرد: قرارداد شبکه فیبر نوری در بیرجند در ۶ اردیبهشت با شرکت شاتل منعقد شد و قرار شد شرکت نقشه و کروکی‌های خود را به شهرداری ارسال کند و در نهایت بعد از موافقت شهرداری طرح آغاز شود.

معاون مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: در بررسی نقشه‌ها، شهرداری اعلام کرد که در برخی از معابر آسفالت‌ها تازه و عمر آنها زیر ۴ سال است و پیشنهاد دادند که مسیر عبور فیبر از این آسفالت‌ها تغییر و به مسیر جایگزین تغییر پیدا کند، که البته برای برخی مسیر‌ها این امکان وجود ندارد.

او ادامه داد: البته فیبر نوری در بیرجند توسط مخابرات هم در جا‌هایی که توجیه اقتصادی برایشان داشته باشد اجرایی شده و می‌شود، اما سیاست‌های وزارت بر این بود تا ایجاد رقابت شده و در مراکز استان‌ها بیش از یک اپراتور برای بحث فیبر نوری وجود داشته باشند.

سردار گفت: اپراتور تعیین شده و مخابرات به جهت ایجاد رقابت از سمت وزارت مشوق‌های اتصال می‌گیرند و سیاست‌ها برای توسعه اتصال و گسترش فیبر نوری است.

نوری رئیس سازمان عمران شهرداری بیرجند نیز گفت: از پارسال جلساتی با فناوری اطلاعات و شرکت شاتل برگزار شد که منجر به عقد قرارداد با شرکت شاتل در اردیبهشت امسال شد، نماینده خود را معرفی کرده و نقشه معابر را که در آنها قرار است فیبر نوری ایجاد شود، ارسال کردند.

او افزود: در مرحله اول با ایجاد شبکه فیبر نوری به طول ۳ کیلومتر در بیرجند موافقت شد، اما چالشی که با آن رو به رو هستیم آسفالت‌هایی است که تازه هستند و یا عمر آنها زیر ۴ سال است که در این مورد از آنها خواستیم مسیر جایگزین پیدا کنند و در مورد سایر راه‌هایی که هنوز آسفالت نشده هم خواستیم تا همزمان با آغاز آسفالت کشی از سمت شهرداری، جانمایی فیبر نوری را انجام دهند و بعد معابر آسفالت و روکش شود.

نوری بیان کرد: هر طرحی که در شهر‌ها اجرایی می‌شود مستلزم قرارداد بالادستی است و تمام سازمان‌های مربوطه مثل شهرداری، شرکت شاتل، استانداری در انجام آن دخیل هستند.

بیشتر بخوانید

رئیس سازمان عمران شهرداری بیرجند عنوان کرد: جلساتی که از پارسال تاکنون در این مورد برگزار شده به این دلیل بوده که در طول روند اجرای طرح به مشکل نخوریم و در مورد مجوزی که برای ۳ کیلومتر اولیه در ۱۳ خرداد صادر شد اعلام کردیم که کار را شروع کنند و هرجا به مشکل خوردند، مورد را اعلام کنند تا با مشورت مشکل برطرف شود.

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد رئیس شورای شهر بیرجند نیز در ادامه گفت: شهرداری اقدامی که باید در این مورد انجام می‌داده را انجام داده و شورا هم کوتاهی در این مورد نکرده است.

او افزود: اولین درخواست برای طرح فیبر نوری ۲۶ بهمن پارسال از سمت شهرداری به ما ارسال شد که بعد از ۴ روز درخواست مورد بحث قرار گرفته و در نهایت شورا با انجام آن موافقت کرد. 

میری مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی نیز گفت: ایجاد فیبر نوری برای شهرستان‌ها از اردیبهشت به صورت قطعی به ما در قالب unsp ابلاغ شد که استاندارد‌های اجرایی خاص، طراحی جدید و روش‌های اجرایی جدیدی دارد.

او افزود: قبل از اینکه این ابلاغ به ما صورت بگیرد پیش بینی آن را می‌کردیم به همین دلیل انتخاب پیمانکار برای تمام شهرستان‌ها را با فرض ابلاغ، انجام دادیم و برای ۲۶ شهر استان پیمانکار مشخص شده است. 

میری اظهار کرد: در این طرح قرار است حدود ۶۰۰ کیلومتر فیبر در شهر‌ها ایجاد کنیم که البته ما از قبل در بستر مخابرات هزار کیلومتر اجرایی در سطح استان داشتیم که ۳۰ کیلومتر آن در شهر بیرجند به صورت کانال زیرزمینی است و تنها نکته‌ای که در این بین وجود دارد سیاست وزارت برای ایجاد رقابت است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی عنوان کرد: ‏unsp با سایر شرکت‌ها به جز مخابرات بدون حمایت نمی‌تواند کار کند، چون هزینه‌ها بسیار بالاست و ما آمادگی کامل برای همکاری را داریم. 

او گفت: در مورد ایجاد فیبر نوری در شهرستان‌ها، پیمانکار‌ها انتخاب شده و در حوزه تأمین لوازم با توجه به حجم زیاد اجرای طرح هنوز اقدامی صورت نگرفته، زیرا تأمین لوازم برای این طرح ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و دولت تنها ۸۰ میلیارد تومان از آن را به عنوان مشوق پرداخت می‌کند.

میری بیان کرد: مناقصات تأمین تجهیزات را شروع کردیم و به فرض اینکه به مشکل نخوریم، به نتیجه رسیدن آن یک تا یک و نیم ماه به طول می‌انجامد و پیش بینی می‌کنیم که تا هفته دولت این طرح پیشرفت خوبی داشته باشد ولی تا پایان سال طرح فیبر نوری را به اتمام می‌رسانیم که این امر همکاری کامل شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها را می‌طلبد.

نظر شما