شناسهٔ خبر: 67165995 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محققان فضایی چین در انتظار رسیدن نمونه‌هایی از طرف پنهان ماه

تهران - ایرنا - شور و هیجان برای رسیدن نخستین نمونه‌ها از طرف پنهان ماه در حال افزایش است؛ کاوشگر «چانگ‌ای‌۶» چین به آغاز سفر برگشت خود از مدار کره ماه به زمین نزدیک می‌شود و در پی آن محموله‌ای از مواد کره ماه را به زمین خواهد آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «اسپیس» ، پیشتر در ماه جاری میلادی (ژوئن) بیش از ۲۰۰ تن از دانشمندان چینی از ۳۱ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی داخلی این کشور در موسسه «زمین‌شناسی و ژئوفیزیک» در شهر پکن گرد هم آمدند تا در سمینار بررسی فرود چانگ‌ای ۶ شرکت کنند.

«جیمز هد» از کارشناسان برجسته کره ماه در دانشگاه «براون» در خصوص این سمینار گفت: این سمینار و کارگاه علمی به منظور نشان دادن اهمیت بازگرداندن نمونه‌هایی از کره ماه و نوع مشکلات علمی که بطور بالقوه با تحلیل این نمونه‌ها میتوان به آنها پرداخت، برگزار شد.

فضاپیمای چانگ‌ای۶ روز سوم ماه مه از استان «هانیان» در جنوب چین پرتاب شد و روز اول ژوئن در ناحیه «قطب جنوب» (SPA) در طرف پنهان کره ماه فرود آمد و در همان روز و روز بعد اقدام به نمونه‌برداری از سطح کره ماه کرد.

بخش بالارونده این کاوشگر روز سوم ژوئن از روی سطح ماه با این محموله ارزشمند پرتاب شد و روز پنجم ژوئن به مدارگرد پیوست. نمونه‌ها در ماژول بازگشتی چانگ‌ای۶ به چرخش به دور ماه ادامه می‌دهند و در انتظار زمان مناسب برای شروع سفر بازگشت به زمین هستند. کپسول بازگشتی در یک منطقه فرود در «مغولستان داخلی» در شمال کشور چین فرود خواهد آمد. بنا به گفته منابع آگاه ، ورود مجدد کاوشگر قرار است روز ۲۵ ژوئن انجام شود و با فرود کپسول بر سطح زمین، چانگ‌ای۶ ماموریت فضایی ۵۳ روزه خود را پایان خواهد داد.

محققان فضایی چین در انتظار رسیدن نمونه‌هایی از طرف پنهان ماه

بنا بر اعلام سازمان فضایی اروپا، ایستگاههای زمینی اروپایی در حال ارائه حمایت به چانگ‌ای۶ هستند. به عنوان نمونه یکی از ایستگاههای سازمان فضایی اروپا اندک زمانی بعد از پرتاب کاوشگر چینی در روز سوم مه این فضاپیما را برای مدت چندین ساعت دنبال کرد تا مدار آن را مورد تایید قرار دهد. سازمان فضایی اروپا حوالی ۲۵ ژوئن نیز سیگنالهایی از ماژول بازگشتی چانگ‌ای۶ دریافت خواهد کرد .

«جیمز کارپنتر» رئیس بخش علوم ماه و مریخ در سازمان فضایی اروپا تاکید کرد که نمونه‌های آورده شده توسط چانگ‌ای۶ می‌تواند به توسعه یافتن آگاهی بشر از تشکیل کره ماه یاری برساند. وی که از کشور هلند با یک رسانه چینی صحبت می‌کرد افزود: چین یک برنامه بسیار جالب برای کاوش در ماه ارائه داده است و درآینده ماموریت‌های چانگ‌ای‌۷ و چانگ‌ای۸ را خواهد داشت و آنها همچنین درباره اعزام فضانورد به ماه و یک ایستگاه بین‌المللی تحقیقات ماه صحبت کرده‌اند. به گمان من این برنامه‌ها نتایج علمی بسیار مهم و جالبی خواهند داشت.

اهتزاز پرچم سنگی چین در سمت پنهان ماه

محققان فضایی چین در انتظار رسیدن نمونه‌هایی از طرف پنهان ماه

این کاوشگر چینی در ضمن ماموریت خود یک پرچم سنگی این کشور ساخته شده از «باسالت» نوعی سنگ آتشفشانی را بر روی سطح کره ماه در سمت پنهان ماه به اهتزاز در آورد. ابعاد این پرچم ۳۰۰ در ۲۰۰ میلی‌متر در حدود یک کاغذ A۴ است و تنها ۱۱.۳ گرم وزن دارد. این پرچم همانند پرچمی است که کاوشگر چانگ‌ای۵ در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی در طرفی از کره ماه که رو به روی زمین است، به اهتزار در آورده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما