شناسهٔ خبر: 67165648 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

لزوم افزایش سرانه فضای آموزشی مناطق کم‌برخوردار/ ۱۸ منطقه در وضعیت قرمز قرار دارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: در دولت سیزدهم با کمک خیران بالغ بر ۳۰ هزار کلاس درس دایر شده و بیش از ۳.۵ میلیون متر مربع به فضای آموزشی کشور اضافه شد، اما ۱۸ منطقه کشور از نظر سرانه فضای آموزشی در وضعیت قرمز قرار دارد و سرانه فضای آموزشی در این مناطق کمتر از سه متر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضا مراد صحرایی امروز _پنجشنبه بیست و چهارم خرداد_ در جلسه رؤسای مجامع خیران کل کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهید آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت اظهار کرد: شهید رئیسی راه خدمت به مردم را انتخاب کرد و در جامعه تبدیل به یک اسوه و الگو شد، شهید رئیسی همواره به خیران مدرسه‌ساز احترام می‌گذاشت و در آخرین جلسه‌ای که با خیران داشت دستورات لازم برای پیگیری تعهدات را صادر کرد.

وی با بیان اینکه خدمت به مردم و اوج گرفتن از میان مردم، یکی از ویژگی‌های برجسته شهید رئیسی بود، افزود: مردم‌داری و مردم دوستی با مردم بودن و از جنس مردم بودن و خدمت به مردم وجه مشترک همه کسانی است که در آسمان تمدن ایران اسلامی نام‌دار شدند و این ویژگی‌های ممتاز در وجود شهید رئیسی متبلور بود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این ویژگی‌های ممتاز در وجود خیران نیز وجود دارد، چرا که بخشی از سرمایه و دست‌رنج خودشان را خرج مردم می‌کنند و نامشان در تاریخ ماندگار می‌شود، در دولت سیزدهم با کمک خیران بالغ بر ۳۰ هزار کلاس درس دایر شده و بیش از ۳.۵ میلیون متر مربع به فضای آموزشی کشور اضافه شده است.

صحرایی پیرامون اینکه شهید رئیسی برای مسئله عدالت تاکید ویژه‌ای داشت و این مهم یکی دیگر از خصوصیات بارز ایشان بود، تصریح کرد: دست‌یابی به عدالت، فلسفه و زیربنای مأموریت همه انبیای الهی و بن‌مایه انقلاب اسلامی است و تلاش می‌شود که در همه بخش‌های جامعه عدالت اجرایی شود، چرا این مسئله عدالت بسیار جدی است.

وی یادآور شد: در دولت سیزدهم به کمک خیران بیش از ۷ هزار مدرسه ساخته شده که به‌طور میانگین ساخت روزانه هشت مدرسه را نشان می‌دهد، میزان مشارکت خیران در دولت سیزدهم نسبت به دو دوره قبل هم از نظر میزان حضور و هم از نظر سرمایه‌گذاری متفاوت بود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: خیران در تأمین اعتبارات بیش از دولت کمک کردند و در ساخت مدارس مسئله عدالت آموزشی در نظر گرفته شد و بر همین اساس ۶۴ درصد مدارس در مناطق کم‌برخوردار و روستاها ساخته شده است و این مسیر ادامه خواهد داشت، اگرچه خیران تمایل دارند که به منطقه خودشان کمک کنند و این مهم از طریق مدرسه‌یاری قائل اجراست، اما در مسئله مدرسه‌سازی باید مناطق کم‌برخوردار در اولویت باشند.

صحرایی با بیان اینکه ۱۸ منطقه کشور از نظر سرانه فضای آموزشی در وضعیت قرمز قرار دارد و سرانه فضای آموزشی در این مناطق کمتر از سه متر است، بیان کرد: در دولت سیزدهم میانگین فضای آموزشی در کل کشور افزایش داشته و از پنج متر و ۳۲ سانتی‌مترمربع عبور کرده است و حتی در بعضی مناطق سرانه فضای آموزشی به هشت متر و ۵۰ سانتی‌متر مربع رسیده است، بنابراین مهم است که مدرسه‌سازی به سمت مناطق کم‌برخوردار هدایت شود.

درباره هنرستان‌ها با کمبود تجهیزات مواجه هستیم

وی گفت: تا زمانی که سرانه فضای آموزشی مناطق کم‌برخوردار افزایش نیابد، طعم عدالت سراسری نخواهد شد، ما در استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و حتی برخی از شهرستان‌های اصفهان به ویژه مناطق روستایی با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم، بنابراین از خیران درخواست داریم که در امر مدرسه‌سازی منطبق با آمایش سرزمینی کمک کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید شده که در انتخاب مکان مدرسه افق ۵۰ ساله در نظر گرفته شود، تصریح کرد: بعضی از مدارس ما دانش‌آموز ندارند، در حالی که در شهر مجاور دانش‌آموزانی داریم که مدرسه ندارند و این موضوع بسیار تلخی است و خیران باید تغییرات جمعیتی و آمایش سرزمینی را در نظر داشته باشند، زیرا در برخی مناطق تعداد مدارس ما کافی است و باید به سمت مدرسه یاری حرکت کنیم.

صحرایی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم تعداد دانش‌آموزان متوسطه دوم که به هنرستان رفته‌اند، به حدود ۴۰ درصد رسیده و این مهم موجب افتخار است، عنوان کرد: میزان توسعه هنرستان‌ها رضایت‌بخش است، اما با کمبود تجهیزات مواجه هستیم، در برنامه هفتم توسعه معافیت‌های مالیاتی خوبی برای خیران پیش‌بینی شده است و امیدواریم به کمک آن طرح‌های نیمه‌تمام را به پایان برسانیم.

وی تصویب آئین‌نامه تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان کشور را یکی از اتفاقات مبارک دولت سیزدهم دانست و گفت: آئین‌نامه تقویت مهارت در اردیبهشت ماه تصویب شد که بر مبنای آن حدود ۲۵۰۰ هنرستان، تولیدی خواهند شد.

به گزارش ایمنا، بیست‌وششمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان برگزار و از طرح‌های مختلف مدرسه‌سازی رونمایی شد و در پایان این مراسم از طرح ۱۰۰ بنگاه اقتصادی ۱۰۰ هنرستان، طرح ۱۰۰ هزار مدرسه و ۱۰۰ هزار واحد صنفی و اتحادیه، طرح هوشمندسازی ۳۰۰ کلاس درس با همکاری بنیاد قلم‌چی، طرح مسئولان اجتماعی کارخانه‌ها و صنایع و طرح سند راهبردی ده‌ساله مجمع خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان رونمایی شد.

همچنین تفاهم‌نامه ساخت ۱۰ مدرسه با مشارکت پالایشگاه نفت اصفهان و با امضای اتاق بازرگانی اصفهان، تفاهم‌نامه ساخت دو هنرستان محله‌محور با مشارکت فولاد مبارکه به امضا رسید، علاوه بر این در پایان مراسم از مادران شهیدان یزدان و شهیدان بارفروش تقدیر به عمل آمد.

نظر شما