شناسهٔ خبر: 67165229 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رونالدو در یورو ۲۰۲۴ چه رکوردهایی را می‌تواند بشکند؟

کریستیانو رونالدو با حضور در یورو ۲۰۲۴ تاریخ‌سازی‌های بیشتری خواهد کرد و بد نیست پیش از آغاز این تورنمنت بزرگ اروپایی نگاهی به دستاوردهای اسطوره پرتغالی در جام ملت‌های اروپا بیاندازیم.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبر ورزشی: کریستیانو رونالدو با حضور در یورو ۲۰۲۴ تاریخ‌سازی‌های بیشتری خواهد کرد و بد نیست پیش از آغاز این تورنمنت بزرگ اروپایی نگاهی به دستاوردهای اسطوره پرتغالی در جام ملت‌های اروپا بیاندازیم.

کریستیانو رونالدو در ۳۹ سالگی مرد اول پرتغال و امید اول این تیم برای قهرمانی مجدد اروپا است و یورو ۲۰۲۴ می‌تواند آخرین تورنمنت بزرگ دوران حرفه‌ای افسانه‌ای او باشد. رونالدو به قهرمانی پرتغال در یورو ۲۰۱۶ کمک کرد و نقش مهمی در راهیابی تیم ملی کشورش به این تورنمنت داشت و تیم روبرتو مارتینس در هر ۱۰ بازی خود پیروز شد.

بیایید دوران درخشان رونالدو در یورو را از نظر گذرانده و به رکوردهایی که در مسابقات جام ملت‌های اروپا در اختیار دارد و رکوردهایی که در چهار هفته آینده در آلمان می‌تواند بشکند، نگاهی بیاندازیم.

رکوردهایی که رونالدو در حال حاضر در دست دارد:

برترین گلزن تاریخ یورو

رونالدو اولین بار در سال ۲۰۰۴ در ۱۹ سالگی در یورو بازی کرد و می‌تواند رکوردی را که در اختیار دارد تنها با حضور در زمین افزایش دهد. او در حال حاضر تنها بازیکن مردی است که در ۵ دوره جام ملت‌های اروپا برای کشورش به میدان رفته و این رقم را در یورو ۲۰۲۴ به عدد ۶ می‌رساند.

او اولین بازی خود را با یک گل در برابر یونان در شکست ۲-۱ در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۴ انجام داد و گل‌ها همچنان ادامه دارند. بدون احتساب ضربات پنالتی، او ۱۴ گل در یورو به ثمر رسانده است: دو گل در سال ۲۰۰۴، یک گل در سال ۲۰۰۸، سه گل در هر دو سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶، و پنج گلش در سال ۲۰۲۱ او را به بهترین گلزن آن تورنمنت (مشترک) تبدیل کرد. سه سال پیش دو گل او مقابل مجارستان در بازی اول پرتغال باعث شد که از رکورد ۹ گل میشل پلاتینی عبور کند، اگرچه همه این ۹ گل پلاتینی در تورنمنت ۱۹۸۴ به ثمر رسیدند که فرانسه عنوان قهرمانی را به دست آورد.

آلن شیرر از انگلیس و آنتوان گریزمن از فرانسه هر کدام ۷ گل به ثمر رسانده‌اند و ۸ بازیکن ۶ گله هستند از جمله وین رونی انگلیسی، تیری آنری فرانسوی و رود فان‌نیستلروی هلندی، در حالی که روملو لوکاکو از بلژیک و آلوارو موراتا از اسپانیا به دنبال این هستند که تعداد ۶ گل خود را در تورنمنت آلمان افزایش دهند.

رونالدو تنها مردی است که سه گل یا بیشتر در چندین یورو به ثمر رسانده است.

بیشترین حضور در یورو

رونالدو در جریان پیروزی پرتغال مقابل فرانسه در فینال ۲۰۱۶ مصدوم شد و در آن زمان به گونه‌ای رفتار می‌کرد که گویی مربی تیم است و از کنار زمین به بازیکنان دستور می‌داد.

اما حضور او در یورو فوق‌العاده بوده و در تمام بازی‌های پرتغال در هر یک از ۵ تورنمنت گذشته بازی کرده است، به جز یک بازی: زمانی که برای آخرین بازی گروهی مقابل سوئیس در سال ۲۰۰۸ استراحت کرد چراکه پرتغال از قبل صعودش را تضمین کرده بود.

در نتیجه، مجموع ۲۵ بازی رونالدو یک رکورد دیگر است و هموطنانش ژوائو موتینیو و پپه با ۱۹ بازی در ردیف بعدی قرار دارند.

بیشترین ضربه به سمت چارچوب

از سال ۱۹۸۰، هیچ کس در تعداد ضربه به سمت چارچوب به رونالدو نزدیک نشده است. رقم ۱۳۷ ضربه به سمت چارچوب رونالدو با ۵۲ تلاش آنری، و ۴۸ تلاش زین‌الدین زیدان فرانسوی و دنیس برگکمپ هلندی فرسنگ‌ها فاصله دارد.

اما رونالدو هنوز همه رکوردهای حمله را در اختیار ندارد.

از سال ۱۹۸۰ باز هم رکورد بیشترین موقعیت‌های ایجاد شده در اختیار یک بازیکن بزرگ پرتغالی است، اما نه رونالدو، زیرا لوئیس فیگو با ۴۲ موقعیت در صدر جدول قرار دارد و رونالدو با یکی کمتر (۴۱) رتبه بعدی را در دست دارد. مسوت اوزیل از آلمان با ۴۰، کارل پوبورسکی از جمهوری چک با ۳۹ و زین‌الدین زیدان با ۳۸ موقعیت گلزنی در رده‌های بعدی هستند.

پوبورسکی، وینگر سابق منچستریونایتد در حال حاضر در رکورد بیشترین تعداد پاس گل با رونالدو برابر است؛ هر کدام ۶. اگرچه کوین دی‌بروینه، هافبک منچسترسیتی و بلژیک ۵ پاس گل به ثبت رسانده و به دنبال افزایش این تعداد در آلمان است.

رونالدوی ۳۹ ساله مسن‌ترین بازیکن تیم پرتغال نیست و این افتخار نصیب هم‌تیمی‌اش پپه می‌شود. در صورتی که مدافع ۴۱ ساله گل نزند، رونالدو می‌تواند مسن‌ترین گلزن تاریخ مسابقات شود و این رکورد را از ایویکا وستیچ اتریشی (که در ۳۸ سال و ۲۵۷ روزگی در تساوی ۱-۱ مقابل لهستان گلزنی کرد) بگیرد.

رکورد مسن‌ترین گلزن فینال یورو نیز می‌تواند شکسته شود و این رکورد در حال حاضر در اختیار لئوناردو بونوچی ایتالیایی است که سه سال پیش در ۳۴ سالگی در برابر انگلیس گل زد.

اگر پرتغال، که در گروه F با جمهوری چک، ترکیه و گرجستان هم‎‌گروه است، موفقیت سال ۲۰۱۶ را تکرار کند، رونالدو پس از ایکر کاسیاس اسپانیایی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲، دومین بازیکنی خواهد شد که کاپیتانی کشورش را در دو قهرمانی یورو عهده‌دار می‌شود.

از نظر آماری، پرتغال که در رده‌بندی جهانی ششم است، آسان‌ترین گروه را در بین تمامی رتبه‌های برتر دارد، زیرا هیچ یک از حریفان آنها در بین ۳۵ تیم برتر قرار ندارند؛ جمهوری چک در رده ۳۶، ترکیه در رده ۴۰ و گرجستان در رده ۷۵ است.

رونالدو به لطف ۵ گلش در سال ۲۰۲۱، یکی از ۹ بازیکنی است که ۵ گل یا بیشتر در یک یورو به ثمر رسانده است، و تنها پلاتینی (۹ گل در سال ۱۹۸۴) و آنتوان گریزمن فرانسوی (۶ گل در سال ۲۰۱۶) تورنمنت پربارتری داشته‌اند.

رونالدو که چندین بار در لیگ انگلیس با منچستریونایتد، در اسپانیا با رئال مادرید و در ایتالیا با یوونتوس قهرمان شده، در ۲۰۶ بازی برای پرتغال ۱۲۸ گل به ثمر رسانده و در مقابل ۴۷ کشور مختلف (بدون احتساب ضربات پنالتی) موفق به گلزنی شده است.

او دو گل مقابل جمهوری چک به ثمر رسانده، اما هنوز در مقابل ترکیه یا گرجستان موفق به گلزنی نشده، بنابراین تا پایان مسابقات (اگر پرتغال به مرحله حذفی برسد) می‌تواند مقابل ۵۰ کشور گلزنی کند.

آینده رونالدو چگونه خواهد بود؟

رونالدو، برنده ۵ توپ طلا که در حال حاضر برای تیم النصر عربستان بازی می‌کند، در ماه سپتامبر از مرز ۸۵۰ گل در دوران حرفه‌ای خود گذشت. او از نظر فیزیکی یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ است، بنابراین آیا می‌تواند بیشتر از اینها به بازی برای تیم ملی کشورش ادامه دهد؟

جام جهانی کانادا، مکزیک و ایالات متحده در سال ۲۰۲۶ برگزار می‌شود و رونالدو در آن زمان ۴۱ ساله خواهد شد. آیا او می‌تواند از مجموع ۸ گل خود در جام جهانی فراتر رود؟

یوروی بعدی در بریتانیا و ایرلند در سال ۲۰۲۸ برگزار می‌شود. آیا امکان حضور رونالدو در آن تورنمنت نیز وجود دارد؟ چه کسی می‌داند؟ اما هر اتفاقی که بیافتد، رکوردهای اروپایی برجسته او تا مدت‌ها دست‌نیافتنی خواهند بود.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما