شناسهٔ خبر: 67163157 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بیابان‌زایی در کمین ۳۰۰ هزارهکتار از مراتع گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: حدود ۳۱۰ هزار هکتار از مراتع استان گلستان در خطر بیابان‌زایی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حمیدرضا سلامتی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به خطر بیابان‌زایی در استان اظهار کرد: حدود 301 هزار هکتار از مراتع استان استعداد بیابانی شدن دارد و 130 هزار هکتار آن می‌تواند به بستری برای تولید ریزگردها تبدیل شود.

وی با اشاره به انجام اقدامات احیایی و پرورشی در مراتع با پوشش گیاهی فقیر استان گفت: بیش از 70 هزار هکتار از مراتع استان در شرایط بحرانی به سر می‌برد و باید به گونه‌ای اقدام شود که بتوانیم جلوی توسعه بیابان را بگیریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: سال گذشته اعتبارات ما 34 میلیارد و 200 میلیون تومان مصوب بود که تخصیص آن حدود 30 میلیارد تومان است. از سال 94 تا 1401 تعدادی پروژه در خصوص موضوعات حفاظتی، احیایی، مدیریت هرزآب، تولید و کشت نهال و غیره انجام شد اما تنها در سال 1402 به اندازه هشت سال قبل از آن پروژه در حوزه منابع طبیعی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای مقابله با بیابان‌زایی نیازمند دریافت اعتبارات ملی و استانی هستیم. ما نباید اجازه دهیم که بیابان در استان گسترش پیدا کند. سال گذشته بالغ بر 3 میلیون اصله نهال مرتعی و بیابانی در سطح دو هزار و 900 هکتار از عرصه‌های مرتعی استان کشت شد.

وی گفت: سال گذشته  هزار و 100 هکتار طرح مشارکت اصلاح و احیای عرصه‌های بیابانی در مراتع شهرستان‌های گنبدکاووس، آق قلا و مراوه تپه انجام شده است.

انتهای پیام/582

نظر شما