شناسهٔ خبر: 67161928 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۶ تن پیله تر در تربت حیدریه خریداری شد

تربت حیدریه- ایرنا- سرپرست اداره تعاون روستایی تربت حیدریه گفت: ۶ تن پیله تر در راستای حمایت از نوغانداران و تکمیل زنجیره تولید و فرآوری آن به صورت توافقی خریداری شد و این روند همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرایط مناسب آب و هوایی امسال و تعامل مناسب بین دستگاههای اجرایی و اداری و تعاونی و ایجاد رقابت مناسب و سالم در بین خریداران پیله تر از نوغانداران باعث شده قیمت مناسب تری برای پایه خرید به ازای هر کیلوگرم پیله تر تعریف و به نفع نوغانداران زحمتکش برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلو پیله تر در ابتدا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال اعلام شده بود که با وجود این رقابت سالم به سه میلیون و ۸۰۰ هزار ریال تا چهار میلیون و ۳۰۰ هزار ریال هم رسیده است.

سرپرست اداره تعاون روستایی تربت حیدریه گفت: پیش بینی می‌شود افزون بر ۱۰ تُن پیله تر خریداری شود که افزایش قیمت در این زمینه تاثیرگذار بوده است و چون کشش قیمتی برای پیله تر وجود دارد و بخش خصوصی هم فعالیت خوبی برای خرید آغاز کرده امید است پیش بینی خرید محقق شود.

رضایی افزود: پیله تر در زمان خشک شدن حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از وزن خود را از دست می دهد و با توجه به قیمت خوبی که پیله تر داشته است امید است میزان پرورش نوغان در سال آینده افزایش یابد.

تربت حیدریه مرکز پرورش کرم ابریشم و نوغانداری در فصل بهار است و کشاورزان این شهرستان در زمینه فرآوری پیله تر و تولید ابریشم در کارگاه های بخش "بایگ" در طول سال فعالیت می کنند.

شهرستان تربت‌حیدریه با تولید بیش از ۸۰ درصد ابریشم کشور در شهر بایگ و روستای "بسک" به‌عنوان پایتخت ابریشم کشور شناخته می‌شود و در کنار استان‌های گیلان و مازندران تولیدکننده اصلی پرورش کرم ابریشم ایران است اما در حوزه ابریشم به لطف پنجه های هنرمندان بایگ، قطب اصلی و یکه‌تاز کشور است.

تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع شده است.

نظر شما