شناسهٔ خبر: 67161786 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

درخشش مردی از تاریخ بر صحنه تئاتر شهر/ «بیچاره ملتی که نیاز ... -

اقتصاد ایران: تهران- ایرنا- گالیله از تاثیرگذارترین افراد در تاریخ جهان است که کشفیاتش تحولات اساسی را در زمینه‌های علمی رقم زد و این روزها بار دیگر در شمایل فرهاد آئیش بر صحنه تئاترشهر می‌درخشد تا یادآوری کند که مردم برای بهبود زندگی خود نیاز به قهرمان ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گالیله همه چیزدانی بوده که در زمینه های نجوم و فیزیک‌ به کشفیات مهمی دست یافته و به همین دلیل نیز عنوان های پدر اخترشناسی رصدی، پدر روش علمی و پدر علم مدرن را در جهان به خود اختصاص داده است اما بیشترین شهرت گالیله در دفاع از نظریه کوپرنیک مربوط به گردش زمین به دور خورشید بود که در سال های زیست وی کفر محسوب می شد، زیرا کلیسا معتقد بود خورشید است که دور زمین می چرخد و هر نظریه برخلاف آن، مقابله با عقاید کلیسا تلقی می شد.

تاکید گالیله بر نظریه خود موجب شد تا پس از محاکمه در دادگاه تفتیش عقاید مجرم شناخته شود که اگر تسلیم توبه نشده بود در آتش زنده زنده سوزانده می شد اما در مقابل چشمان حیرت زده تمام طرفداران و شاگردانش در ساعت اعلام شده از سوی کلیسا، توبه نامه خود را تقدیم کرد و پذیرفت که گفته هایش «سراسر اشتباه و دروغ» بوده است؛ البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که گالیله با تلسکوپ خود به طور مداوم آسمان را رصد می کرد که با این بررسی ها ثابت کرد برای ادامه حرکت جسم، نیرو لازم است که بعدها با نام قانون اول نیوتن معروف شد.

این بخشی از زندگی و قطره ای از کشفیات بزرگ مردی است که توانست در علوم مربوط به ریاضی تاثیر بسیاری بگذارد و نام خود را برای همیشه در تاریخ به ثبت برساند و اکنون نیز بار دیگر فرهاد آئیش در شمایل این عالم نجوم و ریاضی بر صحنه تئاتر شهر پا گذاشته است تا بخشی از زندگی و سختی ها یک قهرمان علمی را به نمایش بگذارد.

تئاتر شهر این روزها میزبان نمایش پرستاره «گالیله» به کارگردانی شهاب الدین حسین پور و تهیه کنندگی آزیتا موگویی است که در آن صدف اسپهبدی، شهروز دل افکار، محمد نادری، المیرا دهقانی و دیگر هنرمندان هر شب از ساعت ۱۹:۳۰ به صحنه می روند؛ نمایش با توضیح ساده و طنزآمیز گالیله به شاگرد خود درباره نحوه چرخش زمین به دور خورشید آغاز می شود و فرهاد آئیش چنان هنرمندانه قدم به صحنه می گذارد که مخاطب را به دل تاریخ ببرد و در ذهن گالیله واقعی تداعی شود.

پس از آن اسپهبدی در نقش خدمتکار و زن مورد علاقه گالیله بر صحنه حاضر می شود تا اندکی با زندگی شخصی گالیله نیز آشنا شویم و هنوز چند دیالوگی مطرح نشده که محمد نادری به عنوان نماینده ای از کلیسا و دوست صمیمی نقش اصلی نمایش پا به صحنه می گذارد و از بخشی دیگر از شخصیت این عالم رونمایی می کند.

در چند بخش از نمایش برای ایجاد تنوع و همچنان پیشبرد مسیر داستان زندگی علمی و شخصی گالیله و حتی در برخی موارد برای عبور از زمان و مکانی به موقعیت دیگر، تم های موسیقایی نیز اضافه شده است که با هماهنگی کامل بازیگران ستاره و همراهی گروه بازیگران توانسته جذابیت بیشتری به اجرا بدهد.

نمایش «گالیله» بیش از دوساعت مخاطب را با خود همراه می کند و با دیالوگ های قوی و صحنه آرایی هایی جذاب تلاش می کند همراهی مخاطب را در این زمان طولانی از دست ندهد، البته در این میان افزودن طنزگونه ماجرا نیز کمک شایانی به این روند می کند.

در صحنه ای از نمایش از گالیله درخواست می کنند تا نظریات خود را بر علیه اعتقادات کلیسا تکذیب کند و همچنان قهرمان یک ملت باقی بماند و وی در پاسخ می گوید: «بیچاره ملتی که نیاز به قهرمان دارد» و البته در این میان مکالمه هایی نیز درخصوص بی توجهی به علما از سوی حاکمان و فشار از سوی کلیسا مطرح می شود که بر جذابیت نمایش می افزاید.

در پایان نمایش، مونولوگی با گویندگی فرهاد آئیش، پیش بینی های گالیله از پیشرفت علم را بیان می کند که شامل دستیابی بشر به جهانی فراتر از زمین و قدم زدن در میان ستارگان آسمان می شود که می داند انسان می تواند در زمانی نه چندان دور پا بر سیارات بگذارد و چرخش تمام کهکشان ها به دور خورشید را نظاره کند که نشان می دهد، بزرگانی چون گالیله فراتر از زمان خود زیسته اند که اگر به دستاوردهای آنان توجه می شد می توانستند پیشرفت های بیشتری را رقم بزنند.

آئیش که پیش از این نقش های بسیاری را بر صحنه تئاتر بازی کرده است که از جمله آنها می توان به اجرای موفق «سقراط» به عنوان یک شخصیت تاریخی اشاره کرد؛ در نشست خبری پیش از آغاز اجرای نمایش گفته بود: «دکتر خانوادگی من می‌گوید روی صحنه سکته می‌کنی اما من ناراحت نمی‌شوم که روی صحنه این نمایش که اجرای شصتم من است این اتفاق رخ دهد.»

وی همچنین پیش بینی کرده بود که این نمایش موفق خواهد شد و با پر کردن سالن اصلی تئاتر شهر از مخاطبان، فروش میلیاردی را به دست خواهد آورد زیرا در همه بخش ها به خوبی اندیشیده و آماده اجرا شده است.

«گالیله» تا روز جمعه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۳ در تئاتر شهر با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان با مجموع ۳۱ اجرا از ۱۲ هزار و ۱۶۸مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانسته به فروشی معادل ۲ میلیارد و ۸۷۹ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان دست پیدا کند که رکوردی کم سابقه محسوب می شود.

شهاب الدین حسین پور در مصاحبه ای ذکر کرده است «واقعا دوست داریم مخاطب که از سالن خارج می شود حالش خوب باشد.» که با وجود طولانی بودن زمان اجرا آمارهای فروش نشان می دهد، این مهم محقق شده است.

نمایش گالیله از ۲۹ فروردین ماه اجرای خود را آغاز کرده و تا پایان تیرماه بر صحنه تئاتر شهر باقی می ماند.

برچسب‌ها: