شناسهٔ خبر: 67161122 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

«هوش اپل» چیست؟

«هوش اپل» به بخشی از هر اپلیکیشن و محصول اپل که مشتریان از آن‌ها استفاده می‌کنند تبدیل خواهد شد؛ خواه یک دستیار نوشتن باشد که پیش‌نویس پیام‌ها را بهبود می‌بخشد، یا تقویم که بتواند بهترین مسیر را برای رسیدن به قرار ملاقات بعدی به شما نشان دهد و از طرفی دیگر، مسئولان اپل بر امنیت هوش اپل تأکید زیادی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از بی بی سی، اپل قصد دارد برای رسیدن به صحنه رقابت‌ در زمینه هوش مصنوعی، دستیار صوتی موسوم به سیری و سیستم‌ عامل‌های خود را با استفاده از چت‌جی‌پی‌تی، ساخته شرکت اوپن‌ای‌آی تقویت کند.

شرکت سازنده آیفون در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان اپل، تغییرات در سیری را همراه با تعدادی ویژگی جدید دیگر اعلام کرد.

این بخشی از یک سیستم هوش مصنوعی شخصی‌سازی شده جدید موسوم به «هوش اپل» است که هدف آن ارائه روشی به کاربران برای استفاده آسان‌تر از دستگاه‌های اپل است.

به‌روز‌رسانی‌های سیستم عامل آیفون و مک، دسترسی به چت‌جی‌پی‌تی را از طریق همکاری با توسعه‌دهنده آن، اوپن‌ای‌آی، فراهم خواهد کرد.

چت‌جی‌پی‌تی همچنین می‌تواند برای تقویت ابزارهای دیگر، از جمله تولید متن و محتوا، مورد استفاده قرار گیرد. نسخه آزمایشی این قابلیت در پاییز در دسترس قرار خواهد گرفت.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در افتتاحیه کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان در مقر اصلی این شرکت در کوپرتینو، کالیفرنیا، اعلام کرد که این حرکت محصولات شرکتش را «به قله‌های جدیدی» خواهد رساند.

با این حال، بازارها واکنش سردی نشان دادند - قیمت سهام اپل در روز اعلام خبر،۱‌.۹۱ درصد کاهش یافت.

این همکاری همچنین مورد استقبال ایلان ماسک، مالک تسلا و اکس (توییتر سابق) قرار نگرفت. او تهدید کرده است که استفاده از آیفون‌ را به دلیل ضعف در «امنیت داده‌ها» در شرکت‌های خود ممنوع خواهد کرد.

ماسک در ایکس نوشت: «اپل هیچ تصوری ندارد که وقتی داده‌های شما را به اوپن‌ای‌آی تحویل می‌دهد، واقعا چه اتفاقی خواهد افتاد. آن‌ها به شما خیانت می‌کنند».

اپل به اتهامات مطرح شده از سوی او پاسخ نداده است.

سامسونگ، سازنده گوشی‌های هوشمند نیز اعلامیه رقیب خود را به تمسخر گرفت.

این شرکت در ایکس نوشت: «اضافه کردن «اپل» آن را جدید یا نوآورانه نمی‌کند. به دنیای هوش مصنوعی خوش آمدید».

این نخستین بار نیست که این شرکت کره جنوبی سعی کرده است رقیب خود را تضعیف کند.

با این حال، نگرانی بزرگ‌تر برای اپل این است که آیا ابزارهای جدید هوش مصنوعی به این شرکت کمک خواهند کرد تا با رقبایی که سریع‌تر این فناوری را پذیرفته‌اند، همگام شود یا نه.

اپل در ژانویه جایگاه خود را به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان به مایکروسافت واگذار کرد و در اوایل ژوئن نیز توسط شرکت سازنده چیپ، انویدیا، مجدداً پشت سر گذاشته شد.

«هوش اپل» چیست؟

بن وود، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی سی‌سی‌‌اس اینسایت گفت که در حالی که سیستم هوش مصنوعی شخصی جدید اپل «باید به آرامش سرمایه‌گذاران نگران کمک کند»، ادغام کردن چت‌جی‌پی‌تی با آن ممکن است مشکلات عمیق‌تری را برای این شرکت آشکار کرده یا به وجود بیاورد.

«هوش اپل» نه یک محصول است و نه یک اپلیکیشن مستقل.

این سیستم به بخشی از هر اپلیکیشن و محصول اپل که مشتریان از آن‌ها استفاده می‌کنند تبدیل خواهد شد - خواه یک دستیار نوشتن باشد که پیش‌نویس پیام‌های شما را بهبود می‌بخشد، یا تقویم شما که بتواند بهترین مسیر را برای رسیدن به قرار ملاقات بعدی به شما نشان دهد.

از این نظر، این سیستم شبیه به دستیار هوش مصنوعی کوپایلوت مایکروسافت است. اما برای فعال کردن آن نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید.

سیری، دستیار صوتی که اپل در سال ۲۰۱۰ آن را خریداری کرد، با یک رابط کاربری جدید و رویکردی پرگفتارتر به‌روز شده است تا به کاربران کمک کند تا از دستگاه‌ها و برنامه‌های خود به‌طور یکپارچه‌تر استفاده کنند.

وود گفت: «می‌توان گفت که این اقدام نشان‌دهنده پذیرش محدودیت‌های اپل است، زیرا چت‌جی‌پی‌تی در نقطه‌ای وارد عمل می‌شود که سیری دیگر قادر به کمک به کاربر نیست».

مسئولان اپل بر امنیت «هوش اپل» تأکید زیادی داشتند.

طبق اعلام اپل، بخشی از پردازش‌ها بر روی خود دستگاه انجام خواهد شد، اما در مواردی که برای پردازش نیاز به قدرت بیشتری باشد، داده‌ها به فضای ابری (کلاود) ارسال می‌شوند. با این حال هیچ داده‌ای در آنجا ذخیره نخواهد شد.

این موضوع برای مشتریانی که برای وعده‌ اپل در ایجاد حریم خصوصی قیمت‌های بالایی می‌پردازند، بسیار حیاتی است.

کریگ فدریگی، معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار اپل، گفت: «این سیستم مدل‌های مولد قدرتمندی را در قلب آیفون، آیپد و مک شما قرار می‌دهد».

او افزود: «این سیستم از زمینه شخصی شما استفاده می‌کند تا هوشی ارائه دهد که برای شما مفیدترین و مرتبط‌ترین باشد و در هر مرحله حریم خصوصی شما را حفظ می‌کند».

قرارداد اوپن‌ای‌آی و اپل به چه معناست؟

تصمیم اپل برای ادغام فناوری چت‌جی‌پی‌تی شرکت اوپن‌ای‌آی اقدامی پیش‌بینی شده بود. اما این برای شرکتی که به شدت از محصولات خود محافظت می‌کند، حرکتی غیرمعمول است.

گوگل و مایکروسافت به تازگی به دلیل خطاهای محصولات هوش مصنوعی خود در ماه‌های اخیر به شدت زیر ذره‌بین رفته‌اند. تا جایی که این غول جستجوگر مجبور شد در ماه مه یکی از ویژگی‌های جدید هوش‌ مصنوعی خود را در پی فراگیر شدن پاسخ‌های اشتباه آن فعلا متوقف کند.

اپل نیز سال‌ها به مشتریان خود اجازه نمی‌داد که هیچ برنامه‌ای خارج از اپ‌استور دانلود کنند، با این توجیه که ممکن است این برنامه‌ها ایمن نباشند. با همین استدلال اجازه نمی‌داد از هیچ مرورگر وب دیگری به جز مرورگر خود یعنی سافاری استفاده شود.

این تغییر تنها زمانی اتفاق افتاد که شرکت اپل مجبور شد از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت کند.

آیا این به آن معناست که حتی اپل در حال حاضر قدرت رقابت با چت‌جی‌پی‌تی را ندارد؟

اگر چنین باشد، این موضوع نکات زیادی را درباره قدرت کنونی اوپن‌ای‌آی، ابرغول هوش مصنوعی به ما نشان می‌دهد.

اپل اعلام کرد که در آینده محصولات دیگری را نیز در ابزارهای خود ادغام خواهد کرد. اما نامی از آنها نبرد.

سایر ویژگی‌های جدید اعلام شده شامل این موارد است:

  • ارسال پیامک از طریق ماهواره.
  • زمان‌بندی ارسال پیام‌ها در آینده.
  • استفاده از حرکات سر (تکان دادن سر به نشانه بله یا نه) برای کنترل ایرپادز پرو.
  • یک برنامه اختصاصی برای رمزهای عبور که در همه دستگاه‌ها قابل دسترسی است.
  • امکان پنهان کردن برخی از برنامه‌ها یا قفل کردن آنها با استفاده از فیس‌ آیدی یا رمز عبور.

انتهای پبام

نظر شما