شناسهٔ خبر: 67160101 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات در خراسان‌شمالی؛ از انتخاب روسای ستادها تا تحرکات سیاسی

بجنورد- ایرنا- روسای ستادی بیشتر کاندیداهای ریاست جمهوری در خراسان شمالی مشخص شده‌اند و آنها در پی فعال کردن ستادهای شهرستانی خود هستند و انتظار می رود این رویداد سیاسی از امروز وارد فاز دیگر و سرآغاز شور انتخاباتی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در شرایطی که کمتر از ۱۴ روز تا بزرگترین رویداد سیاسی امسال زمان باقی است و انتظار می‌رود همه نیروها و گروه‌های سیاسی از تمام ظرفیت خود برای حضور حداکثری در پای صندوق‌های بهره ببرند هنوز روسای ستادی برخی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خراسان شمالی مشخص نیست.

با مشخص شدن نامزدهای تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گروه‌ها و جناح های سیاسی به ویژه اصولگرایان و اصلاح طلبان به عنوان دو رقیب دیرینه در انتخابات های ریاست جمهوری و مجلس در خراسان شمالی به شکل فشرده نشست های شبانه خود را برای تعیین روسای ستاد انتخاباتی نامزدهای مورد حمایتشان تشکیل دادند.

بررسی ها نشان می دهد که هر دو گروه سیاسی موسوم به اصولگرا و اصلاح طلب که در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد کارزار رقابت های انتخاباتی شدند به یک شکل در خراسان شمالی عمل نکردند به گونه ای که با وجود مشخص شدن روسای ستادی نامزدهای شاخص اصولگرا در استان، جریان اصلاح طلبی هنوز درگیر توافق برای تعیین رییس ستادی نامزد مورد نظرش است.

گرچه در این بین خبری از تشکیل ستاد برای برخی نامزدها؛ پورمحمدی و قاضی زاده هاشمی در خراسان شمالی حتی برای رفع تکلیف نیست اما تشکیلات ستادی دیگر نامزدهای اصولگرا در استان برای فعالیت های تبلیغاتی هدفمند آغاز شده است.

اقدامات تبلیغات انتخاباتی سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که از روز ۲۰ خرداد با معرفی اعضای شورای راهبردی و سیاستگذاری ستاد انتخاباتی شکل جدی به خود گرفت با معرفی رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در خراسان شمالی در این خطه از شمال شرق کشور نیز به شکل جدی آغاز شد.

اگرچه انتخاب روسای ستادهای نامزدها در استان تاکنون توسط هیچ یک از منابع رسمی اعلام نشده است ولی بر اساس شنیده ها؛ «جواد شاهین فر» با نظر شورای راهبردی و سیاستگذاری ستاد انتخاباتی سعید جلیلی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خراسان شمالی منصوب شد.

دکتر جواد شاهین فر رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و نخستین رئیس و عضو هیات موسس این دانشگاه در دهه ۸۰ و دارای دکتری تخصص بیهوشی است.

طرفداران دکتر قالیباف از جمله ستادهایی است که از یک هفته پیش تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کردند و سعی داشتند با عضو گیری و تعیین اعضای ستاد نمایش بهتری از خود بروز دهند در نهایت روز گذشته «علیرضا هادی فر»، «رضا وحدانی» و محمد خرمی» از فعالان اصولگرای خراسان شمالی بعنوان روسای شورای مرکزی این ستاد در استان خراسان شمالی انتخاب شدند و روح الله قدرتی زوارم و نورمحمد روحانی رئیس این ستاد در امور شهرستان ها و علی اصغر برومند بعنوان دبیر ستاد مرکزی و خانم آمنه شیردل بعنوان رئیس ستاد بانوان استان انتخاب شدند.

اما در این بین اصلاح طلبان در خراسان شمالی برای معرفی رییس ستاد استانی مسعود پزشکیان چندین روز درگیر اجماع و توافق بودند که در نهایت شب گذشته به نتیجه نهایی رسیده اند.

«محمدحسین علی نیا» از معاون های استانداران دولت دوازدهم در خراسان شمالی را برای این سمت در نظر دارند و براتعلی حاتمی نیز قائم مقام رییس ستاد انتخاب شد با این وجود در حوزه شهرستانی هنوز به تصمیم نهایی نرسیدند.

ستاد علیرضا زاکانی نیز در خراسان شمالی تحرکات نیمه کاره خود را آغاز کرده است و شب گذشته «سید محسن موسوی» عضو کنونی شورای شهر بجنورد را بعنوان رییس ستاد خود در استان انتخاب کرد.

اگرچه خبری از فعالیت ستادهای پورمحمدی و قاضی زاده هاشمی در خراسان شمالی نیست ولی با مشخص شدن روسای ستاد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در خراسان شمالی تحرکات و تبلیغات نیز از امروز وارد فاز دیگری می شود.

طبق اظهارات روسای ستاد تبلیغاتی کاندیداها، امروز ستادهای تبلیغاتی برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری در بجنورد و دیگر شهرستان‌های استان خراسان شمالی افتتاح می‌شود.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. در این دوره مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان برای جایگاه ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند.

رئیس‌جمهور پیشین ایران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بعد از افتتاح سد قیزقلعه سی در منطقه خداآفرین آذربایجان شرقی در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسید.

براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، معاون اول او محمد مخبر از فردای همان روز و به مدت ۵۰ روز به عنوان مسئول اداره دولت آغاز به کار کرد.

طبق همین اصل، شورایی سه‌نفره متشکل از محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، موظف شدند ترتیبی دهند که حداکثر ظرف ۵۰ روز، رئیس‌جمهور جدید با برگزاری انتخاباتی زودهنگام مشخص شود.

مطابق تصویب جلسهٔ سران قوا انتخابات بعدی روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و نامزد پیروز، دولت چهاردهم را تشکیل خواهد داد.

ثبت‌نام داوطلبان از ۱۰ تا ۱۴ خرداد انجام شد و اسامی نامزدهای تأییدشده از سوی شورای نگهبان، ۲۰ خرداد اعلام شد.

کاندیداهایی که صلاحیت‌شان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ احراز شده است، تا هفتم تیرماه برای کارزار انتخاباتی خود فرصت دارند.

نظر شما