شناسهٔ خبر: 67159604 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ملیحه کمانی، مدرس نقاشی کودکان و نوجوانان:

فراغت بچه‌ها را با هنر نقاشی به خلاقیت پیوند بزنیم

روزنامه جوان

ایام فراغت تابستانی فرزندان را فقط با کلاس‌های زبان و کامپیوتر پرنکنید، زیرا آنان ۹ ماه تمام درس خوانده‌اند و حالا نیاز دارند به دور از محتوا‌های دشوار آموزشی، کمی هم در قالب هنر و تفریح به روح خود برسند و هیجانات‌شان را تخلیه کنند. هنر نقاشی این فرصت را برای آنان فراهم می‌کند تا هر آنچه دوست دارند به تصویر بکشند و لذت ببرند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: ملیحه کمانی، هنرمند نقاش و مدرس نقاشی کودکان و بزرگسالان معتقد است: اوقات فراغت تابستانی کودکان و نوجوانان بهترین فرصت برای پرورش خلاقیت آنان است و هنر نقاشی بهترین ابزار برای تحقق این منظور است. 
وی که متولد سال ۱۳۶۱ است و از کودکی با اشتیاق به نقاشی روی آورده است، تکنیک‌های سیاه‌قلم، مداد، مدادرنگی، پاستیل، خودکار، رنگ روغن، اکریلیک، انواع شیوه‌ها و سبک‌های نقاشی را به صورت حرفه‌ای تجربه کرده و هم اکنون در مدارس، آموزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی از جمله فرهنگسرا‌ها و خانه‌های فرهنگ، به کودکان و نوجوانان به شیوه‌ای خلاقانه نقاشی یاد می‌دهد. 
آفرینش بیش از ۲۰۰ اثر نقاشی در سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف، حضور در ۱۶ نمایشگاه گروهی و انفرادی و شرکت در ۱۳ ورکشاپ در مناسبت‌های ملی و مذهبی از جمله ورکشاپ نمایشگاه گام دوم انقلاب، روز جهانی هنر، ایران استوار، نمایشگاه قرآن، ۲۲بهمن و همچنین ورکشاپ جشن‌های ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) از سوی فرهنگسرای خاتم (ص) بخشی از فعالیت‌های حرفه‌ای اوست. 
اما در این میان عشق و علاقه وافر او به کودکان، موجب تربیت شمار زیادی از هنرمندان کوچک شده است که در کلاس‌های او نه تنها هنر نقاشی، بلکه مهارت‌های اجتماعی‌شدن و اعتمادبه‌نفس را می‌آموزند. 
کمانی می‌گوید: نقاشی صرفاً یک هنر فانتزی نیست، بلکه ابزاری سازنده است که کودکان و نوجوانان با آن می‌توانند شخصیت خود را رشد داده و به تمام پدیده‌های زندگی با روحیه‌ای خلاقانه نگاه کنند. نقاشی کودک یک پیام دارد، آنچه کودک نمی‌تواند در قالب کلمات بیان کند، از راه نقاشی به ما انتقال می‌دهد. نقاشی‌کردن همچنین باعث ترشح هورمون سروتونین، دوپامین و اندروفین می‌شود، برای همین یک روش درمانی برای کنترل استرس و افسردگی است. 
وی به والدین توصیه می‌کند: ایام فراغت تابستانی فرزندان را فقط با کلاس‌های زبان و کامپیوتر پرنکنید، زیرا آنان ۹ ماه تمام درس خوانده‌اند و حالا نیاز دارند به دور از محتوا‌های دشوار آموزشی، کمی هم در قالب هنر و تفریح به روح خود برسند و هیجانات‌شان را تخلیه کنند. هنر نقاشی این فرصت را برای آنان فراهم می‌کند تا با فراغ بال و در قالب بازی، هر آنچه دوست دارند به تصویر بکشند و از آثار خود لذت ببرند. جالب است والدین بدانند که نقاشی باعث تقویت مهارت‌های حرکتی و هماهنگی بین چشم و دست کودک می‌شود و تأثیر شگرفی بر رشد مغز او دارد. متأسفانه بسیاری از والدین با محدودیت‌ها و سختگیری‌های فراوان و محروم‌کردن آنان از هنر، مانع شکوفایی خلاقیت و استعداد‌های کودکان می‌شوند. 
این هنرمند نقاش می‌افزاید: خوشبختانه هنر نقاشی به عنوان تنها هنری که ذاتاً در بچه‌ها وجود دارد و از طفولیت به آن علاقه‌مند هستند، تأثیرات عجیبی بر پرورش شخصیت کودکان دارد. هوش هیجانی آنان را تقویت می‌کند و موجب اعتمادبه‌نفس واقعی می‌شود. از سویی والدین می‌توانند با نشان‌دادن چند نمونه از آثار نقاشی کودکان به افراد متخصص در حوزه روان‌شناسی و مشاوره، به علایق، خواسته‌ها، دغدغه‌ها، مشکلات روحی و روانی، نقاط مثبت و منفی فرزندان خود پی ببرند. بچه‌ها به نقاشی علاقه زیادی دارند و آنچه می‌کشند، بازتاب درونی آنهاست. بیشتر بچه‌ها به کار‌های هنری‌شان فکر نمی‌کنند و به همین دلیل آن‌ها را سانسور نمی‌کنند، بنابراین یک نقاشی ساده می‌تواند نگاه کلی و جهان‌بینی کودک، نقش او در خانواده، روابط با سایر اعضای خانواده و همچنین میزان اعتمادبه‌نفس و خودارزشمندی او را نشان دهد. کمانی معتقد است: نقاشی جبریت دیگر دروس را ندارد، به همین دلیل برای کودکان حکم یک بازی خلاقانه را دارد، در عین حال فرصتی زیبا و نشاط‌انگیز فراهم می‌کند تا استعداد‌های مخفی آنان مجال بروز و ظهور پیدا کند. وی می‌گوید: روح و روان کودکان مانند یک بوم سفید است که با نقاشی، هویت و شخصیت آنان ترسیم می‌شود و شکل می‌گیرد و حالا اگر این فرایند زیر نظر یک مربی کارآزموده باشد، بی‌تردید تصویری هنرمندانه و دلچسب‌تر خلق خواهد شد که موجب انگیزه‌بخشی به کودکان و نوجوانان می‌شود. 
به گفته کمانی، نقاشی‌کردن حتی موجب بهبود یادگیری در دروس خشک و جدی مدرسه می‌شود، زیرا این هنر، مهارت‌های ذهنی را تقویت کرده و خودبه‌خود موجبات پرورش هوش ذهنی و عاطفی کودکان را فراهم می‌کند. 
این مدرس نقاشی به والدین توصیه می‌کند: کودکان را با نقاشی مأنوس کنید و در ایام فراغت تابستانی به عنوان یک مهارت مفید، آنان را در کلاس‌های نقاشی ثبت‌نام کنید. همچنین برای اینکه تشویق شوند به آثار آنان اهمیت بدهید و ارزش قائل شوید تا هم احساس خودارزشمندی و اعتمادبه‌نفس کنند، هم برای لحظه‌های تنهایی خود هنری داشته باشند که تا آخر عمر همنشین خوبی برای‌شان خواهد بود.

نظر شما