شناسهٔ خبر: 67159215 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بودجه ۱۰میلیاردی برای ساخت پایگاه سیار انتقال خون بوشهر

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر از تخصیص ۱۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی پایگاه سیار خونگیری استان خبر داد و گفت: با تجهیز اتوبوس خریداری شده فعالیت خود را به‌عنوان پایگاه سیار در شهرها و روستاهای فاقد پایگاه انتقال خون آغاز می‌کند.

صاحب‌خبر -

علیرضا باستین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با اشاره به افزایش اهدای خون در استان گفت: در 2 سال گذشته 10 هزار اهداکننده خون در استان بوشهر افزایش یافته است.

افزایش بیش از 25درصدی اهدای خون در بوشهر

وی از افزایش افزون بر 25 درصد، اهدا کنندگان خون در استان خبر داد و بیان کرد: در سه ماه نخست امسال بالای 8 هزار نفر اهداکننده خون داشته‌ایم که 95 درصد آنان آقایان هستند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، تصادفات و بیماران مورد عمل جراحی قلب را بیشترین مصرف کننده خون در استان دانست و تصریح کرد: تمام خون مورد نیاز و فرآورده‌های خونی این مجموعه در استان بوشهر فراهم شده و هیچ کمبودی وجود ندارد.

باستین با بیان اینکه استان بوشهر در شبکه خون‌رسانی کشور جوابگوی نیاز خونی و فرآورده‌های آن است اضافه کرد: با توجه به وجود حدود 400 بیماری تالاسمی در استان بوشهر، تامین خون و فرآورده‌های خونی این افراد به‌صورت مستمر در دستور کار قرار دارد و این اقشار و بیماران خاص از پرمصرف‌ترین بیماران دریافت خون محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه از هر کیسه خون سه فرآورده تولید می‌شود تصریح کرد: از 8 هزار خون اهدایی در 3 ماه نخست امسال افزون بر 24 هزار فرآورده تولید شده و در اختیار بیماران قرار گرفته است.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به فعالیت 5 پایگاه انتقال خون در استان اضافه کرد: بوشهر، کنگان، برازجان، گناوه و دیلم دارای پایگاه انتقال خون هستند و برای راه‌اندازی پایگاه انتقال خون در جزیره خارگ اقدامات لازم انجام شده است.

باستین با اشاره به راه‌اندازی خون‌گیری سیار در استان بوشهر خاطرنشان کرد: چند سال خون‌گیری سیار استان بوشهر از رده خارج شده بود که با پیگیری استانداری و سازمان انتقال خون کشور، اتوبوس ویژه خون‌گیری در استان با همکاری شورای راهبردی پتروشیمی پارس تامین شده که با تجهیز آن فعالیت خود را به‌عنوان پایگاه سیار در شهرها و روستاهای فاقد پایگاه انتقال خون آغاز می‌کند.

وی سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی برای راه‌اندازی پایگاه سیار خون‌گیری استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بیشترین نیاز در گروه‌های خونی منفی است و در بسیاری مواقع با اعلام فراخوان، مردم استان مشارکت خوبی داشته و با اهدا خون خود نجات‌بخش جان بیماران در بیمارستان‌ها بوده‌اند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با بیان اینکه در دولت سیزدهم تحول مهمی ایجاد شده است گفت: با افزایش تجهیزات و اهداکنندگان، ذخیره خون در استان بوشهر در حد مطلوب و به 10 روز رسیده است.

باستین با اشاره به فعالیت آزمایشگاه انتقال خون استان بوشهر اضافه کرد: قبل از دولت سیزدهم آزمایشگاه خون استان تعطیل بود که با پیگیری صورت گرفته با تخصیص 10 میلیارد تومان فعالیت آزمایشگاه‌های خون استان بوشهر آغاز شد و از دیگر استان‌ها بی‌نیاز شدیم.

وی با اشاره به تامین تجهیزات پیشرفته در اداره کل انتقال خون استان بوشهر ادامه داد: اکنون با ایجاد دستگاه‌های مجهز و خودکار گروه‌های فرعی خون در استان بوشهر انجام می‌شود تشخیص بیماری‌ها زودتر انجام می شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر ادامه داد: نمونه خون بند ناف در استان بوشهر سالانه بین 300 تا 400 مورد ذخیره‌سازی می‌شود.

انتهای پیام/190

نظر شما