شناسهٔ خبر: 67158948 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

آمریکا و اوکراین توافقنامه امنیتی امضا می‌کنند

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین امروز (پنجشنبه) در اجلاس سران گروه هفت، توافقنامه امنیتی دوجانبه‌ای را برای همکاری بلندمدت دفاعی و امنیتی میان دو کشور امضا خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران درباره امضای توافقنامه امنیتی میان واشنگتن و کی‌یف با بیان اینکه ما می‌خواهیم نشان دهیم که ایالات متحده از مردم اوکراین حمایت می‌کند، گفت: ما در کنارشان هستیم و به کمک‌های خود برای رفع نیاز‌های امنیتی آنها، نه فقط در حال حاضر بلکه در آینده نیز ادامه خواهیم داد.

سالیوان در حالی که در هواپیمای نیروی هوایی آمریکا راهی اجلاس گروه هفت در ایتالیا بود، افزود: با امضای این توافقنامه امنیتی، ما به روسیه پیام روشنی از عزم خود در حمایت پایدار از اوکراین خواهیم فرستاد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه با بیان اینکه مسکو نباید منتظر قطع حمایت ما از اوکراین باشد، تاکید کرد: اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فکر می‌کند که می‌تواند از ائتلاف حامی اوکراین پیشی بگیرد، اشتباه می‌کند.

به نوشته‌ای بی سی نیوز، مذاکرات در مورد این توافق دو جانبه در پائیز گذشته آغاز شد، اما دولت آمریکا در حالی که منتظر بود کنگره بودجه تکمیلی برای اوکراین را تصویب کند، نتوانست این مذاکرات را تکمیل کند ولی پس از تصویب بودجه تکمیلی برای اوکراین، روند این مذاکرات هم تسریع شد.

در این توافقنامه آمده است که ایالات متحده قصد دارد در ماه‌های آینده با کنگره همکاری کند تا راهی برای دستیابی به منابع پایدار برای اوکراین پیدا کند.

این توافق شامل هیچ تعهدی برای استفاده از نیرو‌های آمریکایی برای دفاع از اوکراین نیست، اما این طرح چشم‌انداز چگونگی همکاری ایالات متحده و متحدانش با اوکراین برای تقویت وضعیت دفاعی این کشور و جلوگیری از تجاوزات آینده روسیه را ترسیم خواهد کرد.

این توافقنامه مشابه قرارداد‌های دوجانبه‌ای خواهد بود که اوکراین پیش از این با بیش از ۱۰ کشور دیگر امضا کرده است. زلنسکی و بایدن قرار است امروز (پنجشنبه) در حاشیه نشست گروه هفت با یکدیگر دیدار و کنفرانس خبری مشترکی برگزار کنند. / ایرنا

نظر شما