شناسهٔ خبر: 67158799 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

آیا جنسیت همکار در مشارکت زنان در کارها تأثیر دارد؟

پژوهشگران دانشگاه کُرنِل آمریکا در پی پژوهشی جدید دریافتند در گروه‌هایی که از لحاظ جنسیتی تعادل برقرار نیست، مردانه یا زنانه بودن صدای هوش مصنوعی ممکن است تأثیری مثبت بر پویایی گروه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

 حاصل یک پژوهش جدید نشان می‌دهد یک هم‌گروهی مَجازی مبتنی بر هوش مصنوعی با صدای زنانه، مشارکت و بهره‌وری را در میان زنان در گروه‌های کاری تحت سلطه مردان افزایش می‌دهد.

به گزارش ایرنا، پژوهشگران دانشگاه کُرنِل آمریکا در پی پژوهشی جدید دریافتند در گروه‌هایی که از لحاظ جنسیتی تعادل برقرار نیست، مردانه یا زنانه بودن صدای هوش مصنوعی ممکن است تأثیری مثبت بر پویایی گروه داشته باشد.

آنجل هسینگ-چی هوانگ (Angel Hsing-Chi Hwang)، سرپرست این گروه پژوهشی، اظهار داشت: یافته‌ها منعکس‌کننده پژوهش‌های قبلی در زمینه روان‌شناسی و رفتار سازمانی است که نشان می‌دهد در صورتی که اعضایی جدید شبیه به اعضایی که در اقلیت هستند به گروه اضافه شود، احتمال مشارکت افرادی که در اقلیت هستند بیشتر می‌شود.

هوانگ که درخصوص تأثیر هوش مصنوعی روی کار مطالعه می‌کند، افزود: افزودن فوری یک شخص جدید به یک گروه واقع‌بینانه نیست؛ بنابراین به این فکر کردیم چه می‌شود اگر عوامل مبتنی بر هوش مصنوعی داشتیم که می‌توانستند مشارکت کنند و پویایی گروه را افزایش دهند.

گروه پژوهشی، آزمایشی را با حدود ۱۸۰ مرد و زن انجام دادند. آن‌ها را به گروه‌های سه نفره تقسیم کردند و از آن‌ها خواستند تا به طور مجازی در مجموعه‌ای از وظایف همکاری کنند.

در هرکدام از این گروه‌ها که از نظر جنسیتی نامتعادل بودند، یک عضو چهارم به شکل انتزاعی با صدای مرد یا زن روی صفحه ظاهر می‌شد و دستورالعمل‌ها را می‌خواند، ایده‌ای را ارائه می‌داد و زمان‌سنجی را مدیریت می‌کرد. هوانگ با استفاده از چت‌جی‌پی‌تی، ربات را هدایت می‌کرد.

حاصل این پژوهش نشان داد هنگامی که زنان گروه در اقلیت بودند در صورتی که صدای هوش مصنوعی، زنانه بود مشارکت بیشتری در امور داشتند. این در حالی بود که وقتی مردان گروه در اقلیت بودند پرحرف‌تر بودند و هنگام کار با یک ربات با صدای مردانه، تمرکز کمتری بر کارها داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما