شناسهٔ خبر: 67157594 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

هشدار هواشناسی برای این ۱۳ استان کشور

صاحب‌خبر -
به گزارش مردم سالاری آنلاین، امیر حسین نقشینه کارشناس هواشناسی کشور از صدور هشدار هواشناسی در سطح نارنجی در خصوص فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی از امروز تا شنبه ۲۶ خرداد ماه خبر داد و گفت: این سامانه بارشی نواحی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، مازندران، گیلان و سمنان، شمال فارس، یزد، شمال هرمزگان، جنوب غرب کرمان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی درگیر می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت:نقشینه از هشدار هواشناسی دیگر در خصوص افزایش وزش باد و تندباد خبر داد و گفت: تهران، سمنان، شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، بوشهر، جنوب فارس از امروز تا ۲۶ خرداد ماه درگیر وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در نواحی مستعد گردوخاک خواهند شد.

وی افزود: این شرایط در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال در پی دارد.

او گفت: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی را هموطنان در دستور کار خود قرار دهند.

وی بیان کرد فعالیت این سامانه بارشی از امروز شروع شده و ما شاهد رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ خواهیم بود.

وی افزود: نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل، شمال و شرق زنجان و ارتفاعات استان‌های مازندران و البرز درگیر این سامانه بارشی خواهند شد.

او گفت: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از جمله مخاطرات این سامانه بارشی است.

وی افزود: توصیه می‌شود احتیاط در سفرهای بین‌شهری، عدم‌اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌‎های اجرایی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع را هم وطنان در دستور کار خود قرار دهند.

نظر شما