شناسهٔ خبر: 67156717 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

توسعه سامانه‌های قابل حمل خورشیدی، راهکاری مناسب برای تامین ... -

اقتصاد ایران: تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت توانیر، توسعه سامانه‌های تامین برق قابل حمل خورشیدی را راهکاری مناسب برای تامین برق مناطق محروم و روستاهای فاقد برق دانست و گفت: این سامانه‌ها برای تامین برق حداقلی برای روشنایی، شارژ تلفن همراه و سایر موارد قابل بهره برداری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، مصطفی رجبی مشهدی روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ در نشست خبری حاشیه نمایشگاه آبادیران افزود: خوشبختانه ۹۹.۷ درصد بخش روستایی تاکنون دارای برق هستند و سه دهم درصد باقی مانده مربوط به روستاهایی می‌شود که تعداد سکنه آنها کم یا کوچ‌نشین هستند.

وی گفت: تدبیر وزارت نیرو برای برق‌دار کردن این سه دهم درصد از روستاها، استفاده از سامانه‌های تامین برق قابل حمل خورشیدی است که مورد اسقبال قرار گرفته و این سامانه‌ها برای تامین برق حداقلی برای روشنایی، شارژ تلفن همراه و سایر موارد قابل بهره‌برداری است.

رجبی مشهدی تاکید کرد: اگر روستاهایی وجود داشته باشند که نیاز به بازسازی شبکه‌های انتقال برق دارند یا شبکه‌های فرسوده‌ای دارند، بر اساس قانون پیش‌بینی شده که از محل عوارض برق که از همه مشترکان به غیر از مشترکان روستایی ماهیانه دریافت می‌شود، برای اصلاح شبکه‌های روستایی استفاده خواهد شد.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: در حوزه توسعه تجدیدپذیر اکنون ۲۲ هزار مگاوات در حال ساخت است و امیدواریم در کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه ظرفیت روستایی ۴۵۰ روستا با هفت هزار خانوار و ۱۸ هزار خانوار عشایر با سامانه های قابل حمل برق‌رسانی شدند.

توسعه سامانه‌های قابل حمل خورشیدی، راهکاری مناسب برای تامین برق مناطق محروم

رجبی مشهدی همچنین گفت: برای جلوگیری از خاموشی برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت گرفته به طوری که علاوه بر طرح‌های سال گذشته با پویش با انرژی جوایز ارزنده‌ای را برای مشترکان در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم که میزان مصرف ۱۰ درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه براساس اولویت داخلی، میزان صادرات برق تنظیم می‌شود و اکنون در حداقل میزان صادرات قرار داریم، افزود: به طوریکه ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق صادر می شود و به همین میزان واردات برق از ترکمنستان و ارمنستان داریم.

رجبی مشهدی با بیان اینکه در ابتدای دولت ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق وجود داشت که با توسعه نیروگاه‌ها، اقدامات تعمیراتی و توسعه و مدیریت مصرف در راستای کاهش این رقم حرکت شد، اظهار کرد: برای سال اول دولت ۱۰۰ اقدام، سال بعد ۱۴۰ اقدام و برای ۱۴۰۳، معادل ۱۸۰ اقدام برای کاهش ناترازی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه با تلاش بخش خصوصی و دولتی ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید اضافه شد، گفت: ۱۴۰۰ مگاوات توسط صنایع انرژی‌بر و بر اساس قانون مانع زدایی از تولید در دست اجراست و قرار است که ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع انرژی بر احداث شود.

مدیر عامل شرکت توانیر با تاکید بر اینکه تا پایان امسال ۲ هزار مگاوات وارد مدار خواهد شد و اکنون احداث ۶ هزارمگاوات شروع شده و ۱۷ هزار مگاوات موافقت نامه اصولی برای دریافت سوخت و مجوزهای زیست محیطی صادر شده است گفت: هر سال ۱۰ هزار مگاوات ترانسفورماتور و 1200 کیلومتر شبکه احداث می شود تا افت ولتاژ اتفاق نیافتد.

مدیر عامل توانیر همچنین با بیان اینکه اکنون ۱۰۰ درصد بخش شهری و ۹۹.۷ درصد روستاها نیز از برق برخوردار شده اند، گفت: چنانچه کشاورزان از نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده کنند از قطع پنج ساعته برق معاف خواهند بود.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه ملی «آبادیران» با شعار نوآوری برای آبادانی در دوره چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با هدف پیشرفت و آبادانی کشور به دنبال «رفع چالش های مناطق محروم و روستایی»، «ایجاد اشتغال پایدار» و «توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار» با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و سایر ارکان زیست بوم نوآوری و فناوری طراحی شده است.

در رویداد ملی آبادیران که از ۲۲ تا ۲۵ خردادماه در محل مصلی امام خمینی (ره) برپا شده است، بیش از ۴۰ نهاد و سازمان دولتی و غیر دولتی فعال در آبادانی و پیشرفت ایران همچون معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوی و شکوفایی ریاست جمهوری، وزارت نیرو، وزارت کشور، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان جهاد دانشگاهی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی و تعدادی از پارک های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی کشور به دنبال توانمندسازی و ارتقای مناطق کمتر برخوردار با استفاده از دانش، فناوری و نوآوری خواهند بود.

دومین نمایشگاه ملی آبادیران در پنج بخش مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا، کشاورزی، دام‌پروری و شیلات، سلامت بهداشت و توان‌بخشی، اشتغال کوچک مقیاس و صنایع نرم و آموزشی برپا شده است.

در این رویداد چهار روزه که محلی برای اتصال گروه های جهادی و دانش بنیان ها برای شناسایی و رفع مسائل و چالش های مناطق محروم کشوراست، شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور ضمن نمایش آخرین دستاوردهای خود به بیان روایت خود از اقدامات و دستاوردهایی که توانسته‌ است مشارکت‌های مختلف مردمی اعم از مالی، اجرایی، فکری و علمی را بدنبال داشته خواهند پرداخت.

این نمایشگاه طی روزهای یادشده از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران به شکل رایگان میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما