شناسهٔ خبر: 67156277 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

استقبال ایران از حکم دادگاه کانادا درباره هواپیمای اوکراینی/ نتایج نظرسنجی‌ها درباره انتخابات

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

نظرسنجی‌ها درباره مشارکت در انتخابات چه می‌گویند؟

خراسان نوشت: «درحالی که هنوز رقابت های انتخاباتی به اوج خود نرسیده؛ نظر سنجی های اولیه حاکی از آن است که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم  با سه انتخابات پیشین 98، 400 و 402 کاملا متفاوت است و  می توان گفت که انتخابات هشتم تیر، انتخاباتی پر شور با مشارکتی قابل توجه است.

در همین راستا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به سراغ موضوع مشارکت در انتخابات رفته و اعلام کرده است که با توجه به نظر سنجی که در تاریخ 19 و 20 خرداد انجام گرفته است؛  ۴۴.۴ درصد از شهروندان گفته‌اند قطعا در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت خواهند کرد و ۷.۳ درصد اشاره داشتند به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت می‌کنند.

 ۲۸.۷ درصد از مردم بیان داشتند به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نخواهند داشت و نزدیک به ۱۵ درصد نیز هنوز درخصوص شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصمیم نگرفته اند و مردد هستند. عدم تاثیر انتخابات در بهبود وضعیت کشور، اعتراض به مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی، احتمال عدم تایید صلاحیت نامزدی مورد نظر پاسخگویان و نبودن فردی کارآمد در بین نامزدها در انتخابات پیش‌رو از جمله دلایل افرادی بوده است که بیان داشتند به هیچ ‌وجه در انتخابات پیش‌رو شرکت نخواهند کرد یا احتمال کمی دارد در انتخابات شرکت ‌کنند.

همچنین ۳۹.۵ درصد از پاسخگویان در نظرسنجی اعلام کرده اند که  با آمدن رئیس جمهور جدید وضعیت کشور بهتر خواهد شد. در مقابل ۱۶.۲ درصد فکر می‌کنند وضعیت کشور بدتر خواهد شد و ۲۲ درصد نیز معتقدند وضعیت کشور با آمدن رئیس جمهور جدید فرقی نخواهد کرد.

در کنار نظرسنجی ها پیرامون مشارکت؛ یک مرکز دانشگاهی نیز در نظرسنجی اخیر خود میزان محبوبیت نامزدها و آرای آنان را مورد بررسی قرار داده است.  این افکار سنجی که در 20 خرداد و بر روی 1500 نمونه انجام گرفته است نشان می دهد که از میان مشارکت کنندگان و در همین آغاز رقابت ها  تمایل مردم به محمدباقر قالیباف ٣۴.٩درصد، ‏مسعود پزشکیان ٢۶.٣ درصد، ‏سعید جلیلی ١٧.۴ درصد، مصطفی پورمحمدی ٨.۶ درصد، ‏امیرحسین قاضی‌زاده ۶.٧ درصد و ‏علیرضا زاکانی ۶.١ درصد است.»

توصیه کیهان به پزشکیان

کیهان درباره انتقاد برخی اصلاح‌طلبان از نطق تلویزیونی پزشکیان نوشت: «مسعود پزشکیان دو دهه قبل، وزیر بهداشت در دولت اصلاحات بوده و پس از آن، از کارهای اجرائی دور بوده است. او اصلاح‌طلب حزبی نیست، و دارودسته جداگانه‌ای برای خود ندارد. در این شرایط، برخی افراطیون مدعی اصلاحات بر آن شده‌اند که او را بکوبند و از نو -آن‌گونه که می‌خواهند و برای رادیکالیسم و گلادیاتور بازی خود نیاز دارند- بسازند!...

منافقین جدید و تندروهای غربگرای داخلی که نسبت به نطق تلویزیونی پزشکیان ابراز نارضایتی و طلبکاری از موضع بالا کرده‌اند، همان‌هایی هستند که در ادوار مختلف به تناوب، دور کسانی مانند مرحوم‌ هاشمی، خاتمی، کروبی، عارف، روحانی، همتی و... جمع شده و تا عرش بالا برده بودند، و ضمنا به وقتش هم که توقعات‌شان به قدر کافی برآورده نشده‌، پنجه بر صورت همین شخصیت‌ها کشیده و از بدترین توهین و تخریب دریغ نکرده‌اند.

آنها بارها، ‌هاشمی را «انحصارطلب، پدرخوانده، و عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای»، خاتمی را «اردک لنگ، جزو بدترین‌ها در مجمع روحانیون، شاه سلطان حسین بی‌عرضه»، «کروبی را یک دنده، مرتجع و ساده‌لوح» و «عارف را اصلاح‌طلب قلّابی و برانگیخته نهاد‌های امنیتی» خوانده‌اند.

منافقین جدید، ادامه منافقینی هستند که حضرت امام(ره) درباره‌شان فرمود: «خدا می‌داند که من مکرر به این (بنی صدر) گفتم که آقا اینها تو را تباه می‌کنند، این گرگ‌هایی که دور تو جمع شده‏اند و به هیچ چیز عقیده ندارند، تو را از بین می‌برند، گوش نکرد، هی قسم خورد که اینها فداکار هستند». آقای پزشکیان که به درستی خود را خدمتگزار نظام و انقلاب می‌داند و در تشییع شهید رئیسی از ارادت خود به آن شهید گفت، قطعا آن قدر تجربه و تدبیر دارد که به بدخواهان کشور و ملت پهلو ندهد و فاصله‌گذاری منطقی داشته باشد.»

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات به هم‌میهن گفت: «مبنا و استراتژی آقای پزشکیان به نظر من ایجاد تنش نیست. مسئله‌اش حل مشکلات مردم است و این حل مشکلات با ایجاد تنش، رویارویی و حمله به رقیب شکل نمی‌گیرد. بلکه با اجماع‌سازی امکان‌پذیر است. رئیس‌جمهوری که بتواند اجماع‌سازی کند، می‌تواند در حل بخشی از مشکلات مردم موفق باشد.

اظهارات آقای پزشکیان را در این مسیر ارزیابی می‌کنم. معتقدم راهبرد آقای پزشکیان این است که نکات مثبت برنامه‌های پیشین را ادامه دهد و تیمی را به کارگیری کند که امکان اجرای آن را داشته باشند. چراکه ما مصوبات خوبی در کشور داریم اما مدیران ناکارآمد و نامناسبی داشتیم. فکر می‌کنم مسعود پزشکیان به‌دنبال جایگزینی این تیم برای کارآمد کردن نظام و حاکمیت است. بنابراین، صحبت‌هایش در همین جهت بود حتی اگر باب میل بعضی دوستان نبوده است.»

فرهیختگان نوشت: «اصلاح‌طلبان اما باید دنبال راه جدیدی باشند، آنها امسال یک کاندیدای اصیل دارند و رقبا هم ویژگی‌های جناب رئیسی را ندارند. از مشکلات رقابت 1400 برای آنها اجماع قاطع جناح مقابل روی رئیس‌جمهور منتخب بود. حتی حملات سال 96 روحانی و نحوه واکنش اخلاقی رئیسی باعث شده بود ابزارهای همتی کم‌رمق شود. وضعیت رقبای پزشکیان اما این‌گونه نیست. 

پزشکیان میان یک سخنرانی حوصله‌سربر در تلویزیون که شبیه نطق نماینده مجلس بود یا مواضع آتشین و رادیکال، می‌تواند با انتخاب راه سوم روی نقاط ضعف رقبا تمرکز کند و با ایجاد تفاوت محسوس میان خودش با بقیه، کار را به دور دوم بکشاند. کاری که از او به عنوان یک نیروی سیاسی باسابقه برمی‌آید. 

مساله آخر اما اثر رفتار و کنش پزشکیان روی جناح مقابل است. اگر کاندیدای اصلاح‌طلبان با مسیر فعلی ادامه دهد، اصولگرایان احتمالا با دست بازتری یکدیگر را نقد می‌کنند. آنها اگر خیال‌شان از رای پایین پزشکیان راحت شود، متفاوت رفتار می‌کنند. ولی اگر نگران دور دومی شدن یا شکست در مرحله اول باشند، با احتیاط درباره هم کنش خواهند داشت.

شاید نظر سبد رای ایدئولوژیک اصولگرایان ثابت بماند ولی بخش بزرگی از کسانی که حتما یا احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، نظر قابل تغییری دارند. تغییر نظر آنها بیشتر محصول اشتباه کاندیداها در مسیر انتخابات است. اشتباهاتی که قبلا از سوی همه دو ضلع اصلی اصولگرایان دیدیم و بعید نیست دوباره تکرار شود. نقش پزشکیان با این تفاسیر محدود به سبد رای اصلاح‌طلبان نیست، او می‌تواند با قوت و ضعف در عمل سیاسی سبد رای اصولگرایان را هم جابه‌جا کند و روی تصمیمات آنها اثرگذار باشد.»

تلاش محسن رضایی برای اجماع اصولگرایان

فرهیختگان نوشت: «روز گذشته محسن رضایی در صفحه ایکس خود خبر برگزاری یک نشست دیگر برای اجماع و اعلام گزینه نهایی اصولگرایان شرکت‌کننده در این نشست‌ها را منتشر کرد. در آن متن نوشته بود: «در نشست صمیمانه مجمع اجماع نیروهای انقلاب، آخرین وضعیت و سازوکار اجماع نیروهای انقلاب بررسی شد و نمایندگان گروه‌ها و احزاب جبهه انقلاب نظرات‌شان را اعلام کردند. نیروهای انقلاب چاره‌ای جز اجماع بر نامزد مقبول ندارند و مشارکت همه گروه‌ها در «‌مانا» تا زمان اجماع و پس از آن ادامه می‌یابد.»

کنش‌های انتخاباتی رضایی در این دوره از انتخابات؛ چند نکته و تحلیل دارد که در میان اخبار و هیاهوی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده گمشده است. آنچه در وهله اول قابل‌توجه است، عدم حضور محمدباقر قالیباف در نشست اولیه و معرفی او به‌عنوان یکی از چهره‌های جبهه انقلاب است. محسن رضایی اعلام کرده بود با مخبر، زاکانی، جلیلی، قاضی‌زاده‌هاشمی، بذرپاش و اسماعیلی برای اعلام گزینه نهایی مانا یا همان مجمع اجماع نیروهای انقلاب جلسه برگزار کرده و در این میان نامی از قالیباف برای اجماع و مشارکت در این نشست نبرده است...

با توجه به واقعیات جامعه یکی از مساله‌های اصلی جبهه اصولگرایان اجماع، ائتلاف و وحدت تنها میان دو چهره از پنج چهره تایید صلاحیت‌شده اصولگرایان است، یعنی جلیلی و قالیباف. همچنین اگر قرار بر اجماع میان کلیت جبهه اصولگرا بود باید پایگاه اجتماعی پنج کاندیدای اصولگرا و حضور یک نامزد اصلاح‌طلب که از قضا کاندیدای مورد حمایت این طیف است، از سوی مانایی‌ها درنظر گرفته شود. می‌توان گفت جلسات برگزارشده توسط مانا با نام اجماع میان جبهه انقلاب، اولا اینکه با واقعیات انتخابات 1403 تنظیم نشده و ثانیا اجماع مورد نظر در میان تمام چهره‌های اصولگرا نخواهد بود....

بعد دیگر تحلیل ماجرای نشست‌هایی با زعامت محسن رضایی و با نام مجمع اجماع نیروهای انقلاب، متوجه شخص رضایی و کاراکتر سیاسی اوست... درعین‌حال که رضایی قصد دارد شیخوخیت را در میان جریان اصولگرایی بازگرداند، همزمان سعی دارد خود را به‌عنوان شیخ و بزرگ این جریان معرفی کند و یک برند جدید از شخصیت سیاسی‌اش بسازد.

به تعبیری دیگر می‌توان گفت او پس از چهاردوره کاندیداتوری متوجه شده حمایت اصلی جریان اصولگرا را ندارد. از این رو در این دوره از انتخابات، با گردهم آوردن اصولگرایان به دور هم و نامگذاری نشست‌هایشان پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با عنوان «مانا» بازی را این بار با تغییر جایگاهش به نفع خود تغییر دهد. انگار که مهاجم بدون توپ یک تیم فوتبال یکباره هوس کند سرمربی تیم باشد.»

دیدگاه پورمحمدی درباره مسائل زنان

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی از کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در یک فیلم تبلیغاتی با اشاره به حقوق زنان و مردان جامعه ایرانی گفت: نصف همه جوامع از زنان و دختران تشکیل شده است و طبعاً جامعه ما نیز چنین است و نگاه ما به زن باید جامع و کامل باشد.

وی گفت: تأمین نیازهای زنان و دختران و موقعیت شغلی آن‌ها بایستی مورد توجه قرار بگیرد و نباید مسائل زنان را منحصر به حجاب و پوشش کنیم.

پورمحمدی تأکید کرد: جامعه بدون حرمت به زن و حضور شفاف زنان، اصلأ انسانی نیست.

وی گفت: مرد ما نیز اگر رعایت نزاکت و آداب صحیح اخلاقی را رعایت نکند و حفظ شئونات نکند او نیز هنجارشکن خواهد شد. بین مردان و زنان ما نباید تفاوتی باشد اما مشاهده می‌کنیم که به زن‌های جامعه که می‌رسیم قید و قیودهای ما زیاد می‌شود.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: ما یک جامعه انسانی از زن و مرد و دختر و پسر هستیم و همه بایستی قواعد یک جامعه خوب و مدینه فاصله انسانی را رعایت کنیم.

آشنا مشاور رسانه‌ای پورمحمدی می‌شود

به گزارش مهر، بر اساس اخبار غیر رسمی و شنیده‌ها، «حسام الدین آشنا» مشاور حسن روحانی رئیس جمهور سابق به عنوان مشاور رسانه‌ای حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده است.

رئیس ستاد قاضی‌زاده از میان یاران بذرپاش انتخاب شد

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حکمی محمد رضا میرشمسی را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد. میرشمسی عضو موسس و شورای مرکزی شریان و دارای دکتری مطالعات امنیت ملی است و در کارنامه خود ریاست هیأت اجرایی امناء و سرپرستی معاونت امور مجلس و حقوقی دیوان محاسبات را دارد.

نامزدها در تبلیغات تلویزیونی چه گفتند؟

به گزارش ایسنا، در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی،‌ سعید جلیلی در بخشی از اظهاراتش در برنامه «با مردم» با اشاره به گفتمان دولت سایه اذعان کرد: در یازده سال گذشته عمده وقت من و صدها نفر از همراهانم در گفتمان دولت سایه، بر شناخت مسائل کشور و راه حل آن ها متمرکز بود. کمتر وقت داشتم تا در جلسات محفلی و گعده های سیاسی شرکت کنم؛ البته این موجب گلایۀ برخی دوستان هم شد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در ۱۱ سال گذشته، تلاش کردم ذهنم را به روی حاشیه‌ها و لابی‌ها و جلسات کم‌مایۀ سیاسی ببندم و در عوض، درهای دفترم را به روی صدها کارشناس و متخصص و مدیر و دانشمند و فعال اجتماعی و دانشگاهی و ... باز کنم، کسانی که از ماندن پشت لابی های خسارت بار سیاسی و مناسبات جناحی خسته شده بودند.

محمدباقر قالیباف هم در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری»  در توضیح مراحل تصویب برنامه هفتم توسعه گفت: ابتدای شروع دولت سیزدهم دولت شهید رئیسی با انتهای برنامه ششم بود که تصمیم گرفته شد به مدت دو سال تمدید شود. برای برنامه هفتم در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم وقت گذاشته شد و کار کارشناسی دقیق خوبی در تنظیم لایحه شد و هماهنگی بین مجلس و دولت بود.

این کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری یکی از موضوعات مهم که مردم از آن نگران هستند را موضوع گرانی دانست و ادامه داد: گرانی ریشه در ناترازی بانکی و سیاست‌های پولی و بانکی دارد. برنامه هفتم این نگاه تنظیم شده و این برنامه نتیجه کار مشترک بین دولت و مجلس بود.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «صف اول»  ضمن توضیح مسئولیت‌های خود در سال‌های گذشته  در بخشی از اظهاراتش با تاکید بر اینکه مردم سرمایه هستند و سرمایه ثروت آفرین است، افزود: در حقیقت این مردم هستند که تمام مشکلات را حل خواهند کرد. نخبگان، تاجران، سرمایه‌گذاران و سایر آحاد جامعه باید فعال شوند. معتقدم دولت مردم نباید به آنان دروغ بگوید. همچنین نباید مردم را در رنج‌ها تنها گذاشت. شهید آیت الله رئیسی همیشه در بلاهای طبیعی و رنج‌ها در کنار مردم بود تا آنان احساس تنهایی نکنند. دلیل محبوبیت ایشان همین بود. بنابراین مسیر ایشان باید ادامه پیدا کند.

این کاندیدای انتخابات خاطرنشان کرد: انقلاب در امور اداری کشور راه حل مشکلات کشور است. به همین دلیل فوریت دولت من اقتصاد است اما اولویت دولت من خانواده است.

***

ادامه ماجرای فرش‌های کاخ سعدآباد

به گزارش ایسنا، محمد دهقان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعد آباد مفتوح است و رای صادر نشده است. قاضی به جدیت در حال پیگیری پرونده است. از ۴۸ تخته فرش سرقت شده هیچ فرشی پیدا نشده و تحویل ما داده نشده است. تقاضای ما این است که اگر فرشی پیدا شده است، آن را به ما تحویل بدهند تا به کاخ سعد آباد بدهیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور در ادامه گفت: متهمان بازجویی شده‌اند و مهم برای ما بازگرداندن فرش هاست. فرش که سوزن نیست، به محض اینکه پیدا شده باید به ما تحویل دهند تا ما فرش ها را به کاخ سعدآباد بدهیم.

گفتنی است روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه در این زمینه گفته بود: برخی از این فرش‌ها که مدعی بودند به سرقت رفته است در دستگاه‌های دولتی پیدا شدند و از این منظر اصولاً بحث سرقت اتفاق نیفتاده است و موضوع این است که بدون رعایت تشریفات قانونی و ضوابط و مقررات اصطلاحا سهل‌انگاری شده است که شائبه سرقت را مطرح می‌کنند.

***

استقبال ایران از حکم دادگاه کانادا درباره هواپیمای اوکراینی

به گزارش ایسنا، علی باقری، سرپرست وزارت خارجه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره حکم دادگاه کانادایی درباره حادثه هواپیمای اوکراینی، گفت: یک مساله ای بود که توسط یک نهاد قضایی اوکراینی صادر شد که اهمیت ویژه‌ای در روند پیگیری پرونده در کانادا یا مراجع دیگر  خواهد داشت.

همچنین محمد دهقان معاون حقوقی رئیس چمهور در این باره گفت: دو دعوا در این باره در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیگری در ایکائو مطرح است. چهار کشور علیه ما شکایت کرده اند که کنوانسیون مونترال مبنای دعواست. رای دادگاه کانادا برای 21 خانوداه  از قربانیان رای خوبی است و قاضی رای عادلانه رای صادر کرده و قصور شرکت هواپیمای اوکراینی برایش ثابت شده و استدلال هایش قابل استفاده در دیوان بین‌المللی دادگستری است.

وی افزود: هیچ سودی برای ایران نداشت که هواپیمایی که اتباع ما در آن حضور دارند را بزنیم و معلوم است اشتباهی انجام شده است. چند کشور شکایت کرده‌اند که این رای ممکن است بتواند به ما در اینکه موضوع سانحه هواپیما قصور بوده و هم شرکت هواپیمایی مرتکب قصور شده است، به ما کمک کند. از این رای کانادا استقبال می کنیم، زیرا این رای در اثبات اینکه که ایران مرتکب تقصیری نشده است، موثر باشد.

***

تعیین تکلیف تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در مجمع تشخیص مصلحت

به گزارش خبرنگار مهر، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی‌ در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در مورد پرداخت عادلانه که جز آخرین مصوبات با حضور ایشان در هیأت وزیران بود اشاره کرد و اظهار داشت: بر این اساس افرادی که در هیأت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی هستند، یا در شرکت‌هایی که دولت در آنها سهم دارد به عنوان نماینده حضور دارند، باید سقف حقوق مندرج در قانون را رعایت کنند.

وی درباره تعطیلی شنبه یا پنجشنبه، تصریح کرد: قرار شد این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام جمع‌بندی شود و آن‌ها اعلام کنند، پیشنهاد ما این بود که این امر در اختیار هیأت وزیران باشد.

***

تمجید خبرگزاری اصولگرا از رفتار لاریجانی

مهر نوشت: «لاریجانی گرچه در پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها شانس خوبی برای رقابت داشت، اما از جمع دوازده نفره شورای نگهبان تأیید نهایی را نگرفت و هرچند تجربه سیاسی و اجرایی قابل قبولی دارد ولی نتوانست جزو کاندیداهای ریاست جمهوری باشد.

نکته قابل توجه در رد صلاحیت علی لاریجانی اما آنجا محرز می‌شود که رفتار او مقابل این تصمیم را با رفتار افراد مشابه مقایسه می‌کنیم. محمود احمدی‌نژاد را یادتان می‌آید؟ او بعد از رد صلاحیت‌های قبلی، سخنان تندی علیه شورای نگهبان مطرح کرد و قانون اساسی را به چالش کشید.

احمدی نژاد که دو دوره از طریق همین ساز و کار در لیست نامزدها قرار گرفت و بر صندلی ریاست جمهوری نشست، هنگام ثبت نام برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای انتخابات شرط و شروط تعیین کرد و گفت: «تحریم انتخابات در صورت رد صلاحیتم قطعی است و تغییری نخواهد کرد.»

سخنان او باعث انتقادات گسترده‌ ای شد و حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. اما اگر رفتار کسانی شبیه او را با رفتار کسانی شبیه به علی لاریجانی مقایسه کنیم، به سادگی می‌توانیم فرق سیاست‌ورزی و بازی سیاسی را درک کنیم. رفتار گروهی که در برابر تصمیم شورای نگهبان مدبرانه و اخلاق‌مدارانه، ادب می‌کنند و نظم و سلامت میدان رقابت انتخابات را بر هم نمی‌زنند حتماً قابل احترام است.»

 

 

نظر شما