شناسهٔ خبر: 67156010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حقابه تالاب «گاوخونی» روی کاغذ مانده است

اصفهان-ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: ممکن است وزارت نیرو حقابه محیط زیست و تالاب بین‌المللی «گاوخونی» را روی کاغذ بیاورد اما در عمل، آن را حذف می‌کند.

صاحب‌خبر -

حسین اکبری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: شاهد این مدعا بسته بودن سد «رودشتین» است که تنها ۸۵ کیلومتر با تالاب فاصله دارد و این نشان می‌دهد که حتی وقتی آب هم در بستر زاینده‌رود برای کشاورزان شرق استان جریان داشته باشد، بازهم آبی به تالاب گاوخونی راه پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: این تکلیفی است که از سمت وزارت نیرو محقق نشده است.

اکبری تاکید کرد: مطالعات دانشگاهی بر اساس حاکمیت شرایط خشکسالی، نرمال و ترسالی حداقل نیاز آبی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود را مشخص کرده است و بر اساس این مطالعات، در شرایط خشکسالی هم امکان تامین حدود ۸۰ میلیون مترمکعب آب برای تالاب گاوخونی وجود دارد.

وی افزود: با علمِ بر شرایط خشکسالی و کمبود منابع آبی، حق زاینده‌رود و تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو نادیده گرفته می شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: متناسب با شرایط خشکسالی و ترسالی حقابه‌های کاربری‌های مختلف تغییر می‌کند اما تاسف اینجاست که در شرایط خشکسالی به استثنای حقابه محیط زیست، حقابه سایر کاربری‌ها حذف نمی‌شود.

وی گفت: همچنین حداقل نیاز آبی تالاب در شرایط عادی بارش‌ها، ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال برآورد شده است؛ به این معنا که در رودخانه زاینده‌رود باید جریان حداقلیِ پنج و نیم مترمکعب بر ثانیه در طول سال برقرار باشد که میزان ۱۷۶ میلیون مترمکعب تامین شود.

اکبری تصریح کرد: برای تحقق این موضوع، لازم است در زاینده‌رود، جریان دائمی و حداقلی برقرار باشد تا در ایستگاه «شاخ کنار» و ورودی تالاب گاوخونی، پنج و نیم مترمکعب آب بر ثانیه داشته باشیم.

به گفته وی، برای دریافت پنج و نیم مترمکعب آب بر ثانیه در ایستگاه شاخ کنار، باید آب بیشتری از سد زاینده‌رود رها شود و از شهر اصفهان بگذرد تا بتوان به این واسطه پنج و نیم مترمکعب آب در تالاب گاوخونی تحویل داد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: طبق مطالعات مرکز تحقیقات راه و شهرسازی حداقل دِبی جریان آبِ ثابت در زاینده‌رود باید ۱۵ مترمکعب بر ثانیه باشد و چنین میزان آبی باید جریان داشته باشد و در مسیر هم برداشتی انجام نشود تا پنج و نیم مترمکعب آب بر ثانیه در ایستگاه شاخ کنار تحویل تالاب گاوخونی داده شود.

وی تصریح کرد: حدود ۱۰ مترمکعب از این میزان آب ممکن است در پایین دست برداشت شود یا در طول زمین به جسم زمین برود و به تالاب گاوخونی نرسد.

به گزارش ایرنا، هشتم آذر سال ۱۴۰۲ آب از سد «رودَشتِین» به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی به‌منظور تامین حقابه زیست محیطی آن جاری شد و با پیگیری‌ مجدد اداره کل حفاظت محیط زیست و مجموعه مدیریت استان اصفهان برای رسیدن آب به تالاب، سد زاینده‌رود به مدت چند روز باز شد.

استمرار جریان رودخانه به‌منظور تامین بخشی از حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی به مدت ۱۷ روز در آذر پارسال موجب شد تا حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب به این تالاب برسد.

تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود و حقابه آن در سال و در شرایط نرمال بارش‌ها، ۱۷۶ میلیون متر مکعب است.

این تالاب پیش از آغاز خشکسالی‌های اخیر، علاوه بر ایجاد فضای فرحبخش در شرق اصفهان، مأمن پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بود اما بدلیل کمبود منابع آبی و نرسیدن آب زاینده‌رود به آن در معرض خشکی قرار گرفت.

به گفته کارشناسان، ادامه این روند می‌تواند تالاب بین‌المللی گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری خود را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین تامین حقابه آن ضروریست.

نظر شما