شناسهٔ خبر: 67153347 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکا: السنوار به مدیریت مذاکرات از موضع قدرت اطمینان دارد

ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نشان می‌دهد که حماس قادر به مقاومت در مقابل فشار‌های اسرائیل است.

صاحب‌خبر -

روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» در این باره نوشت: مقامات آمریکایی به شبکه سی ان ان گفته‌اند که سازمان سیا به این نتیجه رسیده که یحیی السنوار رئیس قدرتمند جنبش حماس در نوار غزه که تصور می‌شود تصمیم گیرنده اصلی این جنبش درباره هرگونه توافق احتمالی درباره آتش بس باشد، بر این باور است که به احتمال زیاد قادر به مقاومت در مقابل تلاش‌های اسرائیل برای نابودی این جنبش است.

مقامات آمریکایی با استناد به این تحلیل سازمان سیا اعلام کرده اند: السنوار احساس می‌کند که حماس در شرایطی است که به این جنبش اجازه می‌دهد از موضع قدرت در مذاکرات شرکت کند.

این منابع همچنین ادعا کردند: هدف حماس، تداوم حیات است و این موضوع به منزله پیروزی برای آنهاست. همچنین یحیی السنوار بر این باور است در شرایطی که با ادامه جنگ در غزه، جایگاه بین المللی اسرائیل در حال تضعیف است، حماس قادر به مقاومت خواهد بود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره گفت: السنوار بر این باور است که در این زمینه، پیروز خواهد شد.

این روزنامه عبری در پایان گزارش خود تأکید کرده است: ارزیابی مذکور برای مذاکره کنندگان آمریکایی که تلاش می‌کنند به توافقی برای آتش بس بین حماس و اسرائیل دست یابند، ناامید کننده است.

این در حالی است که شبکه ای. بی. سی نیوز بامداد چهارشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که پاسخ حماس به طرح آتش‌بس در نوار غزه به صراحت «آری یا نه» نیست.

این مقام آمریکایی آگاه به مذاکرات که نامش را فاش نکرد، نوشت: پاسخ حماس سک «بلی» یا «خیر» صریح نیست.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی پاسخ مقاومت به طرح پیشنهادی برای مذاکره، توقف درگیری و تبادل اسرا را به «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر در دوحه تحویل دادند.

منابع آگاه به الجزیره گفتند که اصلاحاتی در طرح پیشنهادی صورت گرفته و این طرح باید آتش‌بس در غزه را نیز شامل شود.

براساس این گزارش، این اصلاحات همچنین شامل عقب‌نشینی نیرو‌های صهیونیست از همه نوار غزه از جمله گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا در مرز با مصر است.

در بیانیه حماس و جهاد اسلامی آمده است که در پاسخ گروه‌های مقاومت منافع ملت فلسطین، ضرورت توقف کامل جنگ و خروج کامل نیرو‌های اشغالگر از نوار غزه در اولویت قرار گرفته است.

این بیانیه همچنین می‌افزاید که هیأت فلسطینی با تکیه بر احساس مسؤولیت ملی، آمادگی خود را برای تعامل مثبت برای دستیابی به توافقی که به پایان این جنگ منجر شود، اعلام می‌کند.

با گذشت هشت ماه از آغاز تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود.

رژیم صهیونیستی طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهاد‌های امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها:

نظر شما