شناسهٔ خبر: 67152909 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خشکسالی در شاهرود؛ کمبود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب تا فروکاست سطح چاه‌ها تا ۲۵۰ متر

شاهرود - ایرنا - شاهرود در شرق استان سمنان با وجود برخورداری از منابع آبی در گذشته، اکنون با کمبود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب مواجه است و برداشت از منابع زیرزمینی به حدی رسیده که آب چاه‌ها تا ۲۵۰ متر قابل دسترس نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، امام جمعه شاهرود روز چهارشنبه در همایش یک‌روزه «آب برای صلح، تاب‌آوری شاهرود» در دانشگاه آزاد اسلامی این شهر با بیان اینکه توسعه و پیشرفت در عرصه‌های مختلف بدون تامین آب برای مردم بی‌فایده است، گفت: تامین آب پایدار امنیت اجتماعی را به دنبال دارد.

حجت الاسلام عباس امینی افزود: ترک فعل در موضوع تامین آب آثار مخربی در جامعه دارد، مسوولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه مساله آب و به تعبیری جنگ آب با سه راهکار اساسی قابل پیگیری و چاره‌اندیشی است، ابراز کرد: تولید آب پایدار، مدیریت و فرهنگ‌سازی مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، خانگی و صنعت و همچنین اصلاح شبکه فرسوده توزیع آب شهری، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

خشکسالی در شاهرود؛ کمبود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب تا فروکاست سطح چاه‌ها تا ۲۵۰ متر

حجت الاسلام امینی با اشاره به اینکه بیش از ۳۷ درصد آب در شبکه فرسوده انتقال و توزیع شهری هدر می‌رود، ابراز کرد: اصلاح شبکه توزیع آب باید توسط مسوولان عالی رتبه در بودجه کشور دیده شود و در اولویت کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در تامین آب نباید همه فشارهای حاکمیت بر دوش تولیدکنندگان بخش کشاورزی باشد، ابراز کرد: اضافه‌برداشت‌ها، نصب کنتور و موارد اینچنینی باید با فرهنگ‌سازی، مدیریت الگوی کشت بررسی و به سرانجام برسد.

امام جمعه شاهرود تصریح کرد: تنبیه و جریمه برای اضافه برداشت از چاه‌های آب باید به عنوان آخرین مرحله قانونی برخورد با متخلفان در نظر گرفته شود.

وی به مشقت و زحمت‌های فراوان تولید و تامین آب اشاره کرد و گفت: مردم و مسوولان باید مدیریت مصرف و جلوگیری از اسراف را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.

امام جمعه شاهرود تصریح کرد: کشاورزان و دامداران به هیچ عنوان از آب آشامیدنی برای بخش کشاورزی و دامداری و همچنین مردم برای شست و شوی حیاط منزل و خودرو استفاده نکنند.

افت شدید منابع آبی همراه با فرونشست زمین

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شاهرود هم در این نشست گفت: فرهنگ‌سازی و شفافیت موضوع بحران آب برای مردم به ویژه بانوان و کودکان در جلوگیری از اسراف و مدیریت مصرف نقش بسیار موثری دارد.

ابوطالب جلالی با اشاره به اینکه در گذشته نه چندان دور با حفر ۵۰ متر چاه، دسترسی به آب در شاهرود امکان‌پذیر بود، ابراز کرد: امروزه برای دستیابی به آب باید ۲۵۰ متر چاه حفر کرد. افت شدید منابع آب زیرزمینی موجب بحرانی جدید به نام «فرونشست زمین» شده است.

وی از مسوولان ملی خواست تا برای تصمیمات شورای عالی آب کشور پشتوانه اجرایی محکمی قرار دهند تا با تصمیم و احکام محلی و استانی قابل جلوگیری نباشد.

وی به طرح انتقال آب از چشمه ساران قطری مصوبه شورای عالی آب برای تامین آب پایدار شاهرود اشاره کرد و افزود: تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های شورای عالی آب به عنوان تنها تصمیم‌گیرنده این حوزه باید برای مجریان الزام آور باشد.

فرماندار شاهرود با اشاره به اینکه در برنامه‌های توسعه‌ای ملی اول تا چهارم به مساله ابرچالش آب نگاه ویژه نشده است، تاکید کرد: برخی قوانین و تکالیف در زمینه‌های مختلف زیست محیطی و منابع طبیعی به صورت جهانی برای کشورها وضع شده است.

خطر فعالیت معدن بوکسیت برای منابع آب

وی فعالیت معدن بوکسیت تاش در محدوده شاهوار را اشتباه دانست و گفت: شاهوار ذخیرگاه آب شاهرود، بسطام و روستاهای اطراف آن است، انفجارها برای برداشت بوکسیت ضررهای جبران ناپذیری در منطقه به همراه داشته است.

جلالی تولید و توزیع بسته‌های فرهنگی را تکلیف دستگاه‌های اجرایی برشمرد و ابراز کرد: برای فرهنگ‌سازی و مدیریت صحیح عرصه‌های گوناگون تولید بسته‌های فرهنگی و توزیع آن در جامعه هدف به ویژه کودکان و نسل جدید موجب می‌شود تا نسلی قانونمند و پویا داشته باشیم.

کمبود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب در شاهرود

مدیر آبفای شاهرود هم در این نشست گفت: کمبود ۳۰۰ لیتر آب بر ثانیه برای این شهر تاکنون مدیریت شده است تا مشترکان آبِ پایدار داشته باشند.

علیرضا مطهری‌نژاد با بیان اینکه تامین آب آشامیدنی پایدار مهمترین دغدغه مسوولان شهرستان است، افزود: آبفا شاهرود با استفاده از چاه‌های آب دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی و غیردولتی به دنبال رفع بحران آب است.

وی از مردم خواست تا با رعایت الگوی صحیح مصرف، جلوگیری از اسراف در حفظ منابع آب زیرزمینی برای نسل آینده بکوشند.

وی به اقلیم گرم و خشک، تنش آبی، کم بارشی و مدیریت روان آب‌ها این شهرستان اشاره کرد و گفت: تلاش آبفای شاهرود توزیع عادلانه منابع آبی در فصل تابستان است.

مدیر آبفای شاهرود تاکید کرد: اعتبار لازم برای ترمیم و بهسازی شبکه فرسوده آب این شهرستان نیازمند نگاه ویژه مسوولان استانی و کشوری به این امر مهم است.

به گزارش ایرنا، همایش یکروزه «آب برای صلح، تاب آوری شاهرود» در سرسرای دانشگاه آزاد اسلامی این شهر و با همکاری انجمن صلح آب شاهرود، کانون آب انرژی و محیط زیست، انجمن روابط عمومی ایران، موزه آب شاهرود و شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان برگزار شد.

نظر شما