شناسهٔ خبر: 67151543 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار آذربایجان‌غربی:

فاز دوم بزرگترین باغ پسته هوشمند کشور در ماکو راه اندازی شد

ارومیه - ایرنا - فاز دوم بزرگترین باغ پسته یکپارچه و هوشمند کشور با حضور استاندار آذربایجان‌غربی و مسوولان استان در منطقه آزاد ماکو راه اندازی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا استاندار آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه در حاشیه آیین افتتاح فاز دوم بزرگترین باغ پسته یکپارچه و هوشمند کشور در منطقه آزاد ماکو گفت: بعد از افتتاح اولین و بزرگترین باغ پسته هوشمند کشور در منطقه آزاد ماکو راه اندازی صنایع فراوری اعم از سورتینگ و بسته بندی این محصول با هدف مصرف داخلی و صادرات پیگیری می شود.

محمد صادق معتمدیان افزود: آموزش مردم به عنوان بهره برداران اصلی این بخش در قالب اقدامات ترویجی و تعاونی های بومی و محلی اقدامی است که لازم است ساماندهی و با جدیت دنبال شود و از این الگو استفاده و نقش راهبردی را در این زمینه ایفا کنند.

وی اضافه کرد: این باغ هوشمند فرصت بسیار مهمی برای مردم منطقه است تا ضمن کاهش مصرف آب به ارزش افزوده بالا نیز دست یابند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه فاز دوم باغ پسته یکپارچه و هوشمند در پلدشت در عرض ۲ سال عملیاتی و اجرایی شده است ادامه داد: از جنبه بهره وری این باغ بعد از پنج سال که سال بهره وری این محصول است ۶ برابر کمتر از سیب درختی به آب نیاز خواهد داشت و این رقم در یک باغ ۳۴۰ هکتاری رقم قابل توجهی است.

معتمدیان گفت: این باغ برای بیش از ۲۰۰ نفر ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم دارد که در ۲ فاز به بهره برداری رسید، فاز اول در ۱۲۰ هکتار و فاز دوم در ۲۲۰ هکتار بوده است.

به گزارش ایرنا اقدامات اجرایی برای احداث این باغ پسته از ۲۶ ماه در منطقه پلدشت واقع در شمال آذربایجان غربی آغاز شد.

فار اول آن در آذرماه سال ۱۴۰۲ با حضور مشاور رییس جمهور شهید و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در منطقه آزاد ماکو به بهره برداری رسید.

۴۰ هزار اصله نهال پسته در فاز اول این باغ در ۱۲۰ هکتار کشت شده است و با سیستم های هوشمند آبیاری، تغذیه و کوددهی در این باغ صورت می گیرد.

علاوه بر باغ پسته ای که امروز فاز دوم آن به بهره برداری رسید، یکی از بزرگترین باغ های گردوی جهان نیز در این منطقه در حال احداث است.

نظر شما