شناسهٔ خبر: 67150913 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

سلمانپور:

هدف نهایی نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران تحقق مرجعیت علمی، تبدیل شدن زبان فارسی به زبان مرجع علم در دنیا و افزایش جذب دانشجوی بین‌‎المللی است

رئیس ستاد نمایشگاه بین‌المللی جاذبه‌های تحصیل در ایران گفت: هدف نهایی نمایشگاه تحقق مرجعیت علمی، تبدیل شدن زبان فارسی به زبان مرجع علم در دنیا و افزایش جذب دانشجوی بین‌المللی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از سازمان امور دانشجویان،  محمد جواد سلمانپور رئیس ستاد نمایشگاه بین‌المللی جاذبه‌های تحصیل در ایران و مشاوره بین‌الملل معاون وزیر و سازمان امور دانشجویان گفت: نمایشگاه بین‌المللی جاذبه‌های تحصیل در ایران یک رویداد بین‌المللی با اهداف چند وجهی است که ان شاء الله از ۱۷ تا ۲۰ مهر ماه در محل مصلی تهران برگزار خواهد شد. این نمایشگاه شامل ۹ رویداد در حوزه مرجعیت علمی، بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها و جذب دانشجویان بین‌المللی است.

سلمانپور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با برگزاری نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل درایران، می‌تواند از ظرفیت‌ها و مزیت‌های تحصیلی خود در دنیا رونمایی کند؛ اظهار کرد: کلیه کنشگرانی که در حوزه دانشجویان بین‌المللی فعالیت می‌کنند در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

رئیس ستاد نمایشگاه بین‌المللی جاذبه‌های تحصیل در ایران اظهار کرد: دانشگاه‌ها که پیشران جذب دانشجویان بین‌المللی هستند و وظیفه پذیرش، آموزش و تربیت دانشجویان را برعهده دارند مهم‌ترین رکن این نمایشگاه هستند و توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های تحصیلی خود را در حوزه مرجعیت علمی و جذب دانشجویان بین‌المللی به نمایش می‌گذارند.

وی افزود: مراکز آموزش زبان فارسی که مسئولیت آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و گسترش آن را بر عهده دارند رکن دوم و مؤسسات جذب دانشجویان بین‌المللی کنشگر دیگری هستند که در نمایشگاه ظرفیت‌ها خود را در بازاریابی جذب و خدمات به دانشجویان بین‌المللی نشان می‌دهند.

رئیس ستاد نمایشگاه بین‌المللی جاذبه‌های تحصیل در ایران تصریح کرد: نمایشگاه با رونمایی و نمایش سیر دست‌یابی به صنعت و فناوری‌های اقتدار آفرین، برجسته و بومی دانشمندان و دانشگاه‌های ایران تکمیل می‌گردد. این بخش از نمایشگاه با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (ع) اجرا خواهد شد. دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌ها با برپایی جشنواره فرهنگ ملل از فرهنگ، تمدن، هویت ملی و اجتماعی و همچنین پیشرفت‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور خود رونمایی خواهند کرد و بخش پنجم نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: جشنواره غذای ملل توسط دانشجویان بین‌المللی شاغل به تحصیل در ایران برگزار خواهد شد. این رویداد فرصتی برای آنان فراهم می‌کند تا غذا‌های بومی و محلی کشور خود را به بازدیدکنندگان عرضه نمایند و فرصت مغتنمی برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند تا با تنوع غذایی ملل آشنایی پیدا کنند. دانشگاه اهل بیت اجرای این بخش بر عهده دارد.

سلمانپور افزود: رکن دیگر این رویداد بزرگ حضور کنشگران خارجی در حوزه بازاریابی و اعزام دانشجو از سایر کشورهاست. نمایشگاه فرصتی خوبی برای مؤسسات اعزام سایر کشور‌ها فراهم نموده است تا با ظرفیت‌ها و مزیت‌های آموزش عالی کشور ایران آشنا شوند و بتوانند با دانشگاه‌های ما ارتباط کارآمد برقرار کنند و سبب تسهیل در روند اعزام دانشجو از کشور خود به ایران شوند.

وی افزود: مؤسسات اعزام سایر کشور‌ها همچنین می‌توانند با شرکت در این نمایشگاه با مؤسسات جذب دانشجو در ایران ارتباط برقرار کنند و با همکاری یکدیگر به اعزام دانشجو به ایران بپردازند.

سلمانپور تصریح کرد: برنامه‌های جنبی نمایشگاه کمتر از ارکان اصلی نمایشگاه نیست. در برنامه‌های جنبی سخنرانی‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی در حوزه مرجعیت علمی، بین‌المللی‌سازی، جذب دانشجویان بین‌المللی، بازاریابی و گسترش زبان فارسی توسط ستاد نمایشگاه و دانشگاه‌ها و مؤسسات آزفا و شرکت‌های جذب دانشجوی داخلی و همچنین برنامه‌های هنری و نمایشی پیش‌بینی شده است. جشنواره هنری سرای دانش بخش مهم دیگری از این نمایشگاه می‌باشد که دانشگاه تربیت مدرس دنبال می‌کند. برگزیدگان این جشنواره معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند و تمای آثار هنری جشنواره با نام صاحب اثر به نمایش در خواهد آمد.

وی افزود: وجه مهم این نمایشگاه بین‌المللی حضور مقامات علمی و فرهنگی سایر کشورهاست که زمینه ایجاد ارتباط و انعقاد تفاهمنامه برای مبادلات علمی - دانشجویی را برای کنشگران اصلی داخل کشور را فراهم می‌سازد.

مشاور بین‌الملل سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: دانشگاه‌های ایران در این نمایشگاه می‌توانند توانمندی‌های خود و فعالیت‌هایی که تا کنون در حوزه جذب دانشجویان بین‌الملل و بین‌المللی‌سازی دانشگاه خود انجام داده‌اند را به نمایش بگذارند تا همه بدانند که کشور ایران نه تنها در حوزه علم پیشرفت داشته است، بلکه ظرفیت‌ها مزیت‌های بسیاری برای جذب دانشجویان بین‎‌الملل نیز دارد.

نظر شما