شناسهٔ خبر: 67150857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

آغاز مرمت خانه تاریخی عدل در دزفول

سیدجواد خراسانی

مرمت خانه تاریخی عدل در محله مسجد دزفول برای حفظ این بنای تاریخی آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، خانه تاریخی عدل یکی از بناهای شناخته شده دزفول واقع در بافت کهن دزفول، محله مسجد قرار دارد و به شماره ۷۵۶۶ در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا با مساحت ۳۴۱ مترمربع به صورت یک طبقه است و در گذشته در اشکوب اول آن هم فضاهایی وجود داشته است. افزون بر آن اینکه دو نوع زیرزمین شبستان و شوادون در زیر خانه نیز وجود دارد.

پس از ورود به بنا از زیر سردر هلالی با تزئینات زیبای آجرکاری به صورت خوون چینی، با گذر از دهلیز ورودی به حیاط مرکزی زیبای این خانه می رسیم که در اطراف آن با انواعی از طاق های هلالی و پنج و هفت مزین شده است.

با توجه به موقعیت قرارگیری خوب ملک و نزدیکی به شریان های اصلی شهر و دسترسی به پارکینگ عمومی، همچنین وجود اتاق ها و ایوان های متعدد این امکان فراهم شده است تا یکی از گزینه های پیشنهادی برای بهره برداری از ملک به صورت اقامتی، پذیرایی و فرهنگی باشد.

با پیگیری‌های انجام‌ شده از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همکاری وزارت راه و شهرسازی، برای اولین بار در کشور، با مصوبه شورای پول و اعتبار، تسهیلات بانکی برای حفظ، مرمت و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی تصویب و ابلاغ شده است و این مهم در راستای حمایت از مردم و ساکنان بافت‌های تاریخی شکل گرفته است.

بنای خانه عدل اخیرا توسط بخش خصوصی تملک و اقدامات اولیه برای مرمت جامع بنا تحت نظارت کارشناس این اداره در حال انجام است.

انتهای پیام/

نظر شما