شناسهٔ خبر: 67150725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استان مرکزی در تولید کالاهای اساسی خودکفا و صادرکننده محصولات کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: این استان به جز محصول روغن در سایر کالاهای اساسی خودکفا و صادر کننده محصولات کشاورزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا در مرکزی، علی صفری ظهر امروز _چهارشنبه بیست و سوم خرداد_ در جلسه شورای معاونین سازمان جهاد کشاورزی و کارگروه استانی بند الف تبصره ۱۸ اظهار کرد: استان مرکزی به‌رغم تمام محدودیت‌ها از جمله محدودیت اعتباری، تسهیلاتی و اقلیم نه تنها استان خودکفا است بلکه می‌تواند در زمینه بعضی محصولات به اندازه نیاز استان تولید مضاعف داشته باشد و سایر استان‌ها را پشتیبانی کند.

وی افزود: سال گذشته استان مرکزی ۳۰۰ هزار تن محصول گندم تولید داشته که میزان نیاز استان ۱۵۰ هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: این استان به جز محصول روغن در سایر کالاهای اساسی خودکفا و صادر کننده محصولات کشاورزی است.

صفری با بیان اینکه در تولید گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ و شیر بین ۴۰ تا ۸۰ درصد تولید مازاد نیاز در استان داریم که به سایر استان‌ها صادر می‌شود، اضافه کرد: در بخش صنعت هم ۲۰ تا ۲۵ درصد از صنایع مرتبط با صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: استان مرکزی با این همه پتانسیل متأسفانه کشتارگاه صنعتی ندارد و با تمام تلاش‌های صورت گرفته هنوز نتوانسته‌ایم به مسئولان بانک کشاورزی مرکز به قبولانیم که این موضوع توجیه اقتصادی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه امید می‌رود به زودی این استان دارای یک کشتارگاه صنعتی شود، تصریح کرد: میزان ورود سرمایه در بخش کشاورزی بر اساس آمار اعلام شده از اقتصاد ۳.۶ درصد است که با انتظاری که از بخش کشاورزی در تولید و امنیت غذایی می‌رود این میزان کم است.

صفری اضافه کرد: اصلی‌ترین چالش بخش کشاورزی در حوزه سرمایه گذاری آن است که اولویت اول نیست و آخرین مقصد سرمایه گذاری به دلیل چالش‌ها و ریسک‌هایی که وجود دارد، بخش کشاورزی است البته این ریسک را با کمک دولت می‌توان برطرف کرد.

وی ادامه داد: در سایر کشورهایی بیشتر از کشور ما به بخش کشاورزی یارانه پرداخت می‌شود البته پرداخت یارانه هدف مند اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در سایر کشورها درآمد کشاورز را بیش از ۴۰ درصد توسط دولت تأمین می‌شود اما در کشور ما این موضوع وجود ندارد.

صفری اظهار کرد: اگر بخش کشاورزی به دنبال جذب سرمایه بخش خصوصی است باید از مشوق‌هایی مناسب استفاده کنیم. هرچند دولت به تعهدات خود در قبال صندوق عمل نکرده و به جای چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ۱۷۰ میلیارد به صندوق کمک کرده است.

وی با بیان اینکه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با برکتی اما ضعیف است افزود: در صورتی که می‌خواهیم یکی از راه‌های سرمایه گذاری را باز کنیم، باید حمایت و کمک به این صندوق‌های افرایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: بخش کشاورزی در برنامه هفتم باید به رشد هشت درصد برسد در حالی که در سال ۱۴۰۲ رشد منهای ۲.۲ داشته‌ایم یعنی باید رشد ۱۰.۲ درصدی داشته باشیم.

صفری افزود: در تصویب نامه‌ای که در راستای شعار سال از سوی سازمان برنامه ارسال شده است بخش کشاورزی باید به ۵.۵ درصد برسد و این به معنی جهش ۷.۷ درصد است و این صنعت باید یک واحد جهش داشته باشد.

وی ادامه داد: باید اعتبارات در نظر گرفته شده برای این رشد ۱۰ درصد از اعتبارات اختصاص یافته به بخش کشاورزی، شود تا رشد ۷.۷ درصد افزایش دهد و ۹۰ درصد از این اعتبار به سایر بخش‌ها پرداخت شود تا رشد یک درصدی داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی یک بخش مظلوم و مقتدر است به این علت که با تمامی این مشکلات امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند.

صفری ادامه داد: ما اعتراف می‌کنیم که این امنیت غذایی را گران به دست آوردیم، در حالی که علت آن دیگران بودند و حق این بخش به صورت کامل پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد: چند سالی است که کمک بلاعوض برای آبیاری تحت فشار پرداخت نشده است و در برخی موارد وزارت جهاد کشاورزی طرح‌های اولویت دار و توجیه دار را به بانک کشاورزی اعلام می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در استان مرکزی بر اولویت‌دار بودن یک طرح تاکید می‌شود که پس از مراجعه به بانک با پاسخ اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی مواجه می‌شوند که از نظر قانونی نیز درست است اما اگر یک قید گذاشته شود بهتر است‌.

صفری اضافه کرد: طرح‌هایی که در استان مصوب و تأیید می‌شود به عنوان اولویت مطرح است تا شاهد این گونه مشکلات نباشیم.

وی گفت: آرامشی که هم اینک در بازار مشاهده می‌شود نشأت گرفته از تلاش‌های بسیاری از همکاران جهاد کشاورزی است.

نظر شما