شناسهٔ خبر: 67150210 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

طنز پرداز و فعال رسانه ملی در اهواز:

طنز پایه ادبیات است/ شکل‌گیری اساس طنزنویسی از مطبوعات

خوزستان- طنزپرداز و فعال رسانه ملی گفت: طنز پایه ادبیات است و طنز از کلمه شروع می‌شود. وقتی فکر می‌کنیم، همان فکر از کلمه شکل می‌گیرد و ما کاربر عوام کلمه هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، محمدرضا شهبازی ظهر چهارشنبه در کارگاه «طنز و رسانه» با بیان اینکه طنز مقوله جدی است، اما جدی گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: در زمینه طنز، شاعران و نویسندگان زیادی داریم اما به علت موانعی که در طنز وجود دارد، این افراد کمتر با اسم واقعی شناخته شده هستند و از عناوین مستعار استفاده می‌کنند.

شهبازی با بیان اینکه برای طنز تخصصی نیاز به ادبیات داریم، بیان کرد: برای نوشتن طنز باید ادبیات را در کنار طنز جدی بگیرید و تسلط بر ادبیات عامه، ادبیات کهن، فرهنگ عامه موجب طنزپردازی خوب می‌شود.

وی با توضیح اینکه هر نوع هنری همچون سینما، شعر، داستان و… با کلمه شروع می‌شود، تصریح کرد: وقتی فکر می‌کنیم کلمه به ذهن متبادر می‌شود و ما کاربر عوام کلمه هستیم که به عنوان یک انسان از کلمه به منظور برسیم.

این طنزپرداز و فعال رسانه کشوری افزود: نویسنده هم هدفش رساندن منظور است و به دنبال انتقال یک فضا برای تصویرسازی است و جعبه ابزار نویسنده بازی با تعداد کلمات مختلف برای شناسایی به مخاطب است.

شهبازی با بیان اینکه کلمات باعث طنزپردازی می‌شود، اضافه کرد: شوخی‌های عوام، لطیفه، جوک و خواندن ادببات کهن زمینه‌ساز طنزپرداز خوب هستند.

وی، فاصله گرفتن از بخش تفکر فضای مجازی را از دیگر عوامل تاثیرگذار در طنز دانست و افزود: از دورتر به ماجرا نگاه کنید از جایی که بقیه نمی‌بینند بر روی آن قسمت حساس شوید و شوخی‌ها را باهم ترکیب کنید. فکاهی عنصر مهمی در طنز است و برای کارهایی که از عهده طنز برنمی‌آید، باید سراغ هجو بروید.

شهبازی، اساس شروع طنز را طنزنویسی در مطبوعات ببان کرد و گفت: بیشتر استنداپ کمدی‌ها، فیلمنامه نویس‌ها از طنزنویسی در مطبوعات آغاز کردند و پایه قوی دارند.

وی یادآور شد: طنز بخوانید و طنز خوب را مهندسی معکوس کنید و تکنیک‌های تکرار شده و بازی با کلمات موثرترین راه در مسیر طنزپردازی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در این کارگاه با اشاره به ریشه‌دار بودن عمیق فرهنگ و هنر در استان خوزستان اظهار کرد: خوزستان با توجه به تنوع قومی، شاعران و نویسندگان بزرگی به کشور معرفی کرد و نشان دهنده مبنای اولیه زیربنای اصلی در این استان حوزه فرهنگی و رسانه است.

مجید منادی، ظرفیت رسانه خوزستان را از بعد کمی و کیفی مطلوب ارزیابی کرد و افزود: خوزستان با جمعیت ۵ میلیون نفر دارای ۴۸۰ رسانه مجوز دار است اما با این ظرفیت در زمینه رسانه‌های تخصصی و محتوا نقصان دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: با وجود ادبیات عامه در این استان نیاز است که در موضوع طنز حرکت روبه جلویی کند و برگزاری همچون کارگاهی بتواند جرقه‌های محتوای تخصصی طنز را در استان روشن کند.

نظر شما