شناسهٔ خبر: 67149422 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

برنامه ویتنام برای بهره‌برداری بیشتر از بازار جهانی حلال

مرکز حلال ویتنام با اشاره به ظرفیت بالقوه تولیدات حلال این کشور اعلام کرد قصد دارد با تدوین برنامه‌های جدید از این بازار رو به رشد بیشتر بهره ببرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از آسه آن بریفینگ، با افزایش تقاضای جهانی برای محصولات حلال، ویتنام آماده است تا در این بازار پرسود سرمایه‌گذاری بیشتری کند. پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی غذای حلال تا سال 2030 به 4.5 تریلیون دلار برسد که در مقایسه با 2.4 تریلیون دلار در سال 2024، به دلیل رشد جمعیت مسلمانان و افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده افزایش می‌یابد.

 
مرکز حلال ویتنام اعلام کرده است که این کشور پتانسیل تولید حدود 34 میلیارد دلار کالا برای کشورهای سازمان همکاری اسلامی(OIC) را دارد. در سال 2023، مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای OIC حدود 8.5 تریلیون دلار برآورد شد که آنها را به یک قطب اقتصادی قابل توجه تبدیل کرد.
 
ویتنام با محصولات کشاورزی متنوع و صنعت رو به رشد فرآوری مواد غذایی، می‌تواند به طور مؤثر نیازهای فزاینده مصرف‌کنندگان حلال در سراسر جهان را برآورده کند. در حالی که ویتنام در رشد اقتصادی و توسعه صنعتی گام‌هایی برداشته است، زیرساخت‌های صدور گواهی حلال در مقایسه با مراکز حلال ایجاد شده توسعه نیافته است.
 
یکی از چالش‌های اصلی، فقدان یک سیستم استاندارد و شناخته شده گواهی حلال در سراسر کشور است. این مسئله از جمعیت عمدتاً غیرمسلمان ویتنام ناشی می‌شود که تقاضای داخلی برای محصولات دارای گواهی حلال را محدود کرده است.
با این حال، ویتنام تأسیس مرجع صدور گواهی حلال این کشور (HALCERT) را در مارس 2024 اعلام کرد. HALCERT مسئول نظارت بر فعالیت‌های صدور گواهینامه حلال خواهد بود. همچنین بحث، آموزش و همکاری بین‌المللی در بخش حلال را تسهیل خواهد کرد. انتظار می‌رود این ابتکار فرآیندهای صدور گواهینامه حلال را در ویتنام ساده و استاندارد کند و از انطباق با استانداردهای بین‌المللی حلال که توسط کشورهای عمده مصرف کننده به رسمیت شناخته شده است اطمینان حاصل شود. در حال حاضر، این کشور حدود 50 شرکت دارد که گواهی حلال را دریافت کرده‌اند که محصولات اصلی آنها غذاهای دریایی، نوشیدنی و شیرینی است.
 
ویتنام دارای پتانسیل بسیار زیادی برای بهره‌برداری از صنعت غذای حلال جهانی است که به سرعت در حال رشد است. این کشور در حال حاضر در میان 20 صادرکننده برتر مواد غذایی در جهان و 15 صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی جهان قرار دارد. این تولیدات شامل محصولاتی مانند فلفل، بادام هندی، میگو، ماهی پانگاسیوس، قهوه، مبلمان و برنج است. 
 
چندین شرکت ویتنامی قبلاً وارد بازار حلال شده‌اند. برای مثال، Minh Phu Seafood Corporation، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان میگو، پس از دریافت گواهی حلال، رشد قابل توجهی در صادرات خود به کشورهای مسلمان‌نشین داشته است. همچنین Vinamilk، بزرگترین شرکت لبنی در ویتنام، محصولات دارای گواهی حلال خود را گسترش داده است و بازارهای جدیدی را در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی در نظر دارد.
 
این کشور به دنبال همکاری با نهادهای بین‌المللی صادر کننده گواهی حلال و کشورهای OIC است تا اطمینان حاصل کند محصولات حلال آن با استانداردهای جهانی همخوانی دارد. به عنوان مثال، توافقات اخیر با مقامات حلال مالزی و اندونزی با هدف ایجاد شناخت متقابل استانداردهای گواهینامه و افزایش دسترسی به بازار است.
 
نزدیکی جغرافیایی ویتنام به اندونزی، که بازار بزرگ حلال با بیشترین جمعیت مسلمان جهان است این کشور را در موقعیتی استراتژیک برای افزایش و تسریع عملیات صادرات حلال خود به آسیای جنوب شرقی قرار می‌دهد. مصرف‌کنندگان اندونزیایی حدود 200 میلیارد دلار برای محصولات و خدمات حلال هزینه می‌کنند.
 
انتهای پیام

نظر شما