شناسهٔ خبر: 67148910 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رسانه‌های صهیونیستی: حزب‌الله درصد کمی از توانایی پدافندی خود را رو کرده است

سپیده حسینی

رسانه‌های مختلف رژیم صهیونیستی درباره سناریوهای حملات حزب‌الله به ساختار پدافند هوایی این رژیم با توجه به خطرات آغاز جنگی فراگیر در شمال اراضی اشغالی، به موانعی که ارتش با آن مواجه است، پرداختند و یکی از موانع پیش روی ارتش رژیم صهیونیستی را شلیک صدها موشک نقطه‌زن و پرواز پهپادهای این حزب علیه گنبد آهنین دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در این رابطه «یوآو زیتون» تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» نوشت: ارتش بر اساس این فرضیه که حزب‌الله سعی دارد پدافند هوایی‌اش را هدف قرار دهد تا شرایط را برای آغاز موجی از حملات علیه عمق اراضی اشغالی آغاز کند، به شدت اقدامات برای دفاع از سامانه پدافندی‌اش را گسترش داده است.

این تحلیلگر صهیونیست گفت: توانمندی‌هایی که حزب‌الله این روزها از خود نشان می‌دهد و در هفته‌های گذشته نیز شدت یافته، تنها بخش کوچکی از زرادخانه تسلیحات هوایی است که در اختیار دارد، ارتش نیز می‌داند آغاز نبردی با حزب‌الله به احتمال قوی به ویرانی مناطق و آسیب دیدن پایگاه‌های راهبردی آن منجر خواهد شد، حزب‌الله در طول هشت ماه گذشته از موشک‌های نقطه‌زن خود استفاده نکرده در حالی که هر کدام از این موشک‌ها می‌توانند تا یک تن مواد منفجره را حمل کنند.

او افزود: حزب‌الله تاکنون به صورت همزمان ده‌ها فروند از پهپادهای انفجاری خود را به پرواز در نیاورده و در هر عملیاتی تنها به دو یا سه پهپاد اکتفا کرده، همچنین این حزب تاکنون حملاتی را با شلیک همزمان صدها موشک به سمت یک منطقه انجام نداده است، مسؤولان ارتش اسرائیل نگران موشک‌های نقطه زن حزب‌الله هستند چرا که آنها می‌دانند حزب‌الله با این موشک‌ها خسارات گسترده‌ای را به پایگاه‌های پدافند هوایی آن وارد خواهد کرد و چنین حملاتی به منزله مقدمه‌ای برای اجرای حملات گسترده در داخل «اسرائیل» خواهد بود.

یوآو زیتون به نقل از برخی مسؤولان ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد: احتمال دارد تعداد زیادی از پهپادهای حزب‌الله در یک درگیری گسترده علیه اهداف مهمی در عمق اسرائیل به پرواز درآیند، تداوم استفاده از پدافند هوایی از هفتم اکتبر تاکنون موجب بروز ۲ پدیده نگران کننده شده که اولی در مورد ارتش و صدور هشدارهای اشتباه متعدد به ویژه در مورد پهپادهای انفجاری است چرا که امکان پیش‌بینی مسیر پرواز آنها برخلاف موشک‌ها دشوار است و مساله نگران کننده دیگر متوقف شدن آموزش نیروها به دلیل نیاز دائم به آنها در سکوهای شلیک موشک و اتاق‌های عملیات است.

رسانه‌های صهیونیست: توانایی‌هایی که حزب‌الله نشان داده درصد کمی از زرادخانه هوایی آن است هدف‌گیری سکوی گنبد آهنین واقع در پایگاه «راموت نفتالی» در شمال فلسطین اشغالی توسط حزب‌الله در تاریخ ششم ژوئن ۲۰۲۴

نقاط ضعف

در همین رابطه، روزنامه عبری زبان «معاریو» به نقل از ارزیابی‌هایی در ارتش این رژیم نوشت: حزب‌الله می‌تواند سامانه‌های پدافند هوایی ما را به چالش بکشد و ده‌ها پهپاد را به صورت همزمان به پرواز درآورد. در ارتش به این مساله اذعان دارند که حزب‌الله سعی دارد نقاظ ضعف سامانه‌های ردیاب را بیابد و در تلاش برای کاهش برد پرواز یگان‌های پروازی خود جهت جلوگیری از رصد و رهگیری آن‌ها است. همچنین آنها اینگونه ارزیابی می‌کنند که بخشی از عملیات پهپادی که از لبنان علیه «اسرائیل» انجام می‌شود، در واقع به تحقیقات و ارزیابی‌های حزب‌الله از توانمندی‌های نفوذ و قدرت هدف‌گیری یگان‌های پروازی‌اش در صورت تشدید درگیری‌ها اختصاص دارد.

در حال حاضر حزب‌الله عملیات ویژه خود علیه ارتش رژیم صهیونیستی را در مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی در چارچوب حمایت از عملیات طوفان الاقصی افزایش داده و طی ماه‌های گذشته سه بار موفق شده پهپاد «هرمس ۹۰۰» رژیم صهیونیستی را در آسمان جنوب لبنان رهگیری و ساقط کند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه نیز به نقل از ارزیابی‌های ارتش رژیم گزارش دادند توانمندی‌های حزب‌الله آنگونه که در طول هشت ماه گذشته به ویژه ماه قبل نشان داد، به آن امکان هدف قرار دادن ساختار پدافند هوایی ارتش را می‌دهد.

شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این رابطه گزارش داد در صورتی که حزب‌الله حمله غافلگیرانه‌ای را آغاز کند، این توانمندی‌ها می‌توانند خسارات گسترده‌ای را به تشکیلات پدافند هوایی ما وارد کنند. ارتش اشغالگر نیز به این نکته اذعان دارد که تا این لحظه پاسخ مناسبی برای این چالش ندارد، حزب‌الله به ویژه پهپادهای کوچک آن که در ارتفاعات پایین پرواز می‌کنند، از قدرت هدفگیری بالایی برخوردار هستند.

انتهای پیام

نظر شما