شناسهٔ خبر: 67148703 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

دانستنی‌های سایبری/ ۶۴

مراقب کلاهبرداری‌های انتخاباتی در فضای مجازی باشید

کلاهبرداران به بهانه‌های مختلف از جمله ایام انتخابات اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند که پلیس فتا در این زمینه توصیه‌هایی را به شهروندان کرده است.

صاحب‌خبر -

مراقب کلاهبرداری‌های انتخاباتی در فضای مجازی باشیدبه گزارش ایکنا؛ با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری ممکن است کلاهبرداران سایبری به بهانه‌های مختلف از جمله ارسال لینک دانلود یا انتشار برنامه با عناوین گوناگون اقدام به کلاهبرداری و سوء استفاده از کاربران کنند.

تحریک کاربران به دانلود و نصب برخی نرم‌افزار‌ها با عناوین اخبار روز انتخابات، حمایت از نامزد خاص، کسب درآمد از طریق حمایت از کاندیدا‌های مختلف و … از جمله مواردی هستند که می‌توانند افراد را به سمت استفاده از نرم‌افزار‌های جعلی و مخرب هدایت کنند. در این صورت کاربر،  اجازه دسترسی به پیامک‌ها، تماس‌ها، گالری عکس و … را می‌دهد و به همین دلیل با مشکلات ریز و درشتی مواجه می‌شوند و حتی اطلاعات شخصی و بانکی آنها نیز به خطر خواهد افتاد.

پلیس فتا در این راستا به کاربران هشدار داد و توصیه‌هایی را مطرح کرد که باید مورد توجه قرار گیرد؛

کاربران با مراجعه به وب‌سایت رسمی ستاد انتخاباتی کاندیدا‌ها و استعلام برنامه‌های موبایلی از اعتبار آنها اطمینان حاصل کنند.

کاربران ضمن هوشیاری مراقب باشند، در این ایام در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند و برنامه‌های مورد نیاز خود را از وب سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر نرم افزاری دریافت کنند.

اخبار جعلی با هدف گمراه کردن و به منظور آسیب رساندن به یک نهاد یا شخص و یا به‌دست آوردن اهداف مالی یا سیاسی نوشته و منتشر می‌شوند، که می‌تواند به منظور افزایش خوانندگان، اشتراک‌گذاری آنلاین و درآمد براساس کلیک روی اینترنت هم باشد.

مراقب شبه‌خبر‌ها باشید، به تصاویر توجه کنید که واقعی باشند، به زمان و تاریخ اخبار توجه کنید.

صحت منبع خبر را بررسی و به موضوع خبر دقت و با اشتراک‌گذاری محتوای پیشگیرانه سایبری در آگاه‌سازی عمومی مشارکت کنید. این اخبار هم می‌تواند حاوی لینک جعلی باشد و کاربر را به سمت فیشینگ و هک حساب کاربری سوق دهد.

انتهای پیام

نظر شما