شناسهٔ خبر: 67148646 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرش دستباف خراسان شمالی زیر ذره‌بین استارت آپ‌ها 

بجنورد-ایرنا- رویداد استارتاپ برندسازی فرش دستباف خراسان شمالی با هدف ارائه ایده‌های نو برای توسعه و رونق صنعت فرش دستباف استان امروز (چهارشنبه) در بجنورد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و نوآوری در این صنعت هر از چندگاهی با بافت مدلی از فرش رونمایی می شود.

چند سال پیش بود که بافت فرش دورو توسط هنرمندان روستای دویدوخ راز و جرگلان بسیار سر و صدا کرد و سال گذشته نیز فرش دستباف ارگانیک که تمامی مراحل آن ۱۰۰ درصد طبیعی است در قالب پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در بجنورد رونمایی شد.

مسوولان دولت سیزدهم در استان به خوبی از اهمیت این بخش از اقتصاد آگاه اند و در طی سه سال گذشته حمایت های زیادی از هنرمندان فعال در صنعت فرش کرده اند و پرداخت تسهیلات، معرفی به عنوان برند در نمایشگاه های بین المللی و پیگیری بیمه بافندگان و به تازگی برگزاری استارتاپ از مهمترین این حمایت ها است.

فرش دستباف خراسان شمالی زیر ذره بین استارت آپ‌ها 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در این رویداد گفت: رویداد استارتاپ برندسازی فرش دستباف استان با هدف ارائه ایده‌های نو در طرح، رنگ و مواد اولیه، کاربردهای جدید فرش دستباف، اشتغال، فرش دستباف و گردشگری، توسعه فناوری اطلاعات در زنجیره ارزش فرش دستباف، برندسازی، بازاریابی و فروش برگزار شد.

محمدعلی نوایی اظهار کرد: حمایت از نوآوری و خلاقیت در زمینه فرش دستباف و کمک به برندسازی و بازاریابی این محصول از دیگر اهداف این رویداد است.

وی افزود: این رویداد، زمینه ارائه ایده‌های نو و خلاقانه در زمینه فرش دستباف را فراهم کرده و تلاش داریم تا صاحبان ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها برای اجرایی کردن ایده‌ها مورد حمایت قرار گیرند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی گفت: بهره‌مندی از کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، استفاده رایگان از خدمات مشاوره‌ای به مدت یکسال، اهدا کمک‌ هزینه تولید محتوا در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، حضور به مدت یکسال در تورهای صنعتی و نمایشگاه‌ها و استقرار در ساختمان کسب و کار از جمله برنامه های حمایتی از فعالان این صنعت است.

وی با تاکید بر اهمیت زنجیره ارزش این محصول در برنامه‌های توسعه‌ای استان اظهار کرد: برگزاری رویدادهای نوآورانه و خلاقانه مانند این استارتاپ، می‌تواند گام موثری در راستای تکمیل زنجیره ارزش فرش دستبافته‌های استان باشد.

در این رویداد از سه ایده برتر با اهدا جوایزی از طرف شرکت شهرک های صنعتی استان تقدیر شد.

فرش دستباف خراسان شمالی زیر ذره بین استارت آپ‌ها 

به گزارش خبرنگار ایرنا، سالانه ۱۰۰ هزار متر مربع فرش در استان تولیدی می شود که ۴۰ درصد از آن در داخل کشور و مابقی در خارج کشور فروش می رود.

در مجموع ماهانه در استان فرش تمام ابریشم ۲۰۰ متر مربع، ظریف کرک و ابریشم ۳۰۰ متر مربع، فرش تجاری یکهزار و ۵۰۰ متر مربع، درشت بافت ۲ هزار متر مربع، گبه ۳۰۰ متر مربع و تابلو فرش ۱۰۰ متر مربع بافته می شود.

در این استان ۸۵ واحد تولیدی در هنر صنعت فرش دستباف فعال است که از این تعداد ۶ واحد رنگرزی، ۱۰ واحد ابزار فرش دستباف، ۱۰ واحد مرمت و تکمیل فرش، ۱۸ واحد فروش مواد اولیه فرش، ۲ واحد قالیشویی فرش دستباف، چهار واحد طراحی فرش و ۱۵ کارگاه متمرکز قالیبافی و ۲۰ واحد فروش فرش دستباف را عهده دار هستند.

همچنین هشت اتحادیه صنفی، ۱۱ شرکت تعاونی فعال فرش دستباف و یک تشکل مردم نهاد به عنوان کانون فرش دستباف در استان فعالیت می کنند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است که ۴۴ درصد جمعت آن روستایی هستند.

نظر شما