شناسهٔ خبر: 67148426 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت گاردین از ناکارآمدی اثبات شده تحریم‌های غرب علیه روسیه

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین طی گزارشی رونق اقتصادی روسیه را به رغم تحریم های غرب شگفت‌انگیز خواند و نوشت: پیش‌بینی می شود که رشد اقتصادی روسیه سریعتر از بیشتر اقتصادهای پیشرفته در جهان باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی نوشت: از آغاز جنگ اوکراین، غرب، هزاران تحریم را علیه روسیه اعمال و این کشور را به مقصد سنگین ترین تحریم ها در جهان تبدیل کرده است. هدف اصلی تحریم های بین المللی که همه چیز را از افراد تا صنایع مهم در اقتصاد این کشور در برمی گیرد، منزوی کردن مشتریان روسیه بوده است.

اما با گذشت دو سال از تحریم ها، اقتصاد روسیه انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیزی از خود نشان داده و پیش ‌بینی می‌شود که سریع‌ تر از بسیاری از اقتصادهای پیشرفته جهان رشد کند، هر چند که به اعتقاد کارشناسان این رشد اقتصادی در بلندمدت ناپایدار است.

آمریکا اعلام کرد که در نشست گروه ۷ در ایتالیا در این هفته، تحریم‌های جدید و کنترل‌های صادراتی «تأثیرگذاری» را اعلام خواهد کرد.

جان کربی سخنگوی کاخ سفید نیز مدعی شد: ما به تلاش خود برای افزایش هزینه های ماشین جنگی روسیه ادامه خواهیم داد.

برخی گزارش ها نشان می دهد که وزارت خزانه داری آمریکا نهادهای مالی را هدف قرار خواهد داد که به انتقال واردات مربتط با جنگ به روسیه کمک می کنند و توجهات احتمالا به بانک های کشورهایی خواهد بود که تحریم ها را اعمال نکرده اند و در تسهیل عرضه کالا و خدمات به روسیه نقش دارند.

گاردین با این ادعا که اقتصاد روسیه تا حدی بواسطه این واردات حفظ شده است، نوشت: آمار اداره گمرک روسیه نشان می دهد که واردات به این کشور به سطح قبل از جنگ بازگشته است هر چند که محققان می گویند هزینه واردات به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این واردات به حفظ صنایع آسیب پذیر از جمله صنعت هوانوردی و خودرو کمک کرده است.

ناظران علت این امر را وجود «حفره در تحریم ها» عنوان کرده اند که به موجب آن همه کالاها از نیمه رساناها گرفته تا قطعات هواپیما و آیفون ها می توانند به روسیه صادر یا در معرض صادرات مجدد به این کشور قرار بگیرند.

این رسانه مدعی شد، این انتقالات از طریق شرکت هایی در چین، ترکیه، امارات یا از طریق ارمنستان، قزاقستان و دیگر جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی انجام می گیرد.

به نوشته گاردین، این موارد شامل کالاهایی مانند ریزتراشه ها برای استفاده در تلاش های جنگی روسیه است که از جمله آنها محصولات ساخت شرکت های فناوری آمریکایی همچون زایلینکس، تگزاس اینسترومنتس یا اینتل است. این فناوری ها اغلب از طریق شرکت هایی در هنگ کنگ یا چین یا از طریق صادرات مجدد ، به روسیه وارد می شوند.

رابین بروکس کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز در یک سمینار مجازی درباره دور زدن تحریم های روسیه گفت: «حمله روسیه به اوکراین بحران حاکمیتی در اتحادیه اروپا را نمایان کرد.»

وی که تاثیر کنترل های صادراتی را بررسی می کند به نمونه هایی مانند صادرات خودروهای آلمانی به قرقیزستان اشاره کرد که از ابتدای جنگ ۵۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

این کارشناس مدعی شد که این افزایش صادرات خودروهای آلمانی به قرقیزستان به دلیل این نیست که مردم بیشکک علاقه بیشتری به خودروی مرسدس پیدا کرده‌اند بلکه اینها خودروهای هستند که مقصد نهایی شان روسیه است آنها حتی عمدتا به قرقیزستان هم نمی رسند و نام قرقیزستان فقط در فاکتور درج می شود.

بروکس همچنین مدعی شد که داده های صادراتی نشان می دهد که این روند «در هرکشور اروپایی» اتفاق می افتد و تقریبا نیمی از کاهش صادرات مستقیم به روسیه را جبران می کند.

در همین حال آمریکا و اتحادیه اروپا به تازگی تلاش های خود را علیه شرکت ها و بانک هایی کشورهایی که با روسیه تجارت می کنند، افزایش داده اند.

والی آدیمو معاون وزیر خزانه داری آمریکا، در سخنرانی خطاب به رهبران تجاری آلمان در برلین، از شرکت ها خواست تا واردات قطعات مهم روسیه از چین یا از طریق این کشور را متوقف کنند.

اما برخی از کشورها در برابر فشار غرب مقاومت می‌کنند. رئیس یک مرکز تجاری نفتی در دبی به تازگی در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت که تحریم‌های روسیه هیچ تاثیری در خارج از غرب ندارد و تلاش‌ها برای متوقف کردن جریان تجارت، فقط آن را به اماکن دیگری هدایت کرد.

حمد بوامیم (Hamad Buamim) گفت: این واقعیت که اقتصاد فقط توسط یک طرف جهان کنترل نمی شود، تاثیر تحریم ها را کاهش می دهد.

گاردین افزود: تداوم واردات به روسیه و حفظ اقتصاد این کشور بدون درامدهای هنگفت از منابع انرژی امکان پذیر نبود و در این مورد نیز مسکو به بازیگران خارجی برای دور زدن تحریم های غرب متکی است.

دسامبر ۲۰۲۲، انگلیس به همراه گروه ۷ ، استرالیا و اتحادیه اروپا سقف قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه رابرای تعضیف تجارت نفتی روسیه وضع کردند که محدود کردن شرکت ها از انتقال و خدمات رسانی و واسطه گری کشتی های حامل نفت روسیه را هدف قرار می داد.

روسیه برای انتقال نفت خام از خارج و بدست آوردن ارز خارجی به ناوگان «تاریک» (ارواح یا ناوگان پشت پرده) متشکل از تانکرهای قدیمی با مالکیت مبهم روی آورد.

افراد با نفوذ در بخش کشتیرانی یونان، که نقش بزرگی در تجارت جهانی نفت دارند، وارد عمل شده و صدها کشتی قدیمی را تحت عنوان پدیده‌ای موسوم به «فروش بزرگ نفت ‌کش های یونانی» به روسیه فروختند.

به ادعای نشریه تجاری «ترید ویندز» ( (TradeWinds، مالکان کشتی های یونانی برای تقویت «ناوگان تاریک» روسیه دستکم ۱۲۵ کشتی نفتی به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار فروخته اند.

نظر شما