شناسهٔ خبر: 67147972 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

رئیس امور کودک و نوجوان معاونت شعر و ادبیات داستانی:

دوره دوم «قاصدک» با شرکت‌کنندگان جدید آغاز شده است/ حمایت خانه کتاب از انتشار آثار برگزیده

رئیس امور کودک و نوجوان معاونت شعر و ادبیات داستانی گفت: دور دوم دوره آموزشی قاصدک با شرکت‌کنندگان جدید آغاز شده است. آثار شرکت‌کنندگان در حال بررسی است و به زودی منتخبان برای حضور در مرحله دوم دوره آموزشی قاصدک معرفی خواهند شد.

صاحب‌خبر -

کبری بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آخرین اخبار از دوره اول «قاصدک» که نخستین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان است، گفت: دوره آموزشی قاصدک ویژه کسانی بود که به تازگی وارد عرصه ادبیات کودک و نوجوان شده بودند و می‌توان گفت که نوقلم به حساب می‌آمدند یا اگر پیش از این فعالیت‌هایی در این زمینه داشتند، فعالیت‌های خیلی جدی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان محسوب نمی‌شد. برخی از آن‌ها نیز به تازگی، دغدغه فعالیت در حوزه کودک و نوجوان را پیدا کرده بودند؛ ولی از آنجایی که با این حوزه آشنایی نداشتند، شروع فعالیت‌شان در این عرصه را با دوره قاصدک رقم زدند.

او افزود: در دوره اول بعد از ارسال فراخوان، حدود صد نفر به اردوگاهی در قم دعوت شدند و ما نخستین مرحله دوره قاصدک را در تیرماه سال ۱۴۰۲ در استان قم برگزار کردیم. دوره قاصدک صرفاً یک دوره آموزشی نبوده؛ بلکه فعالیتی گروهی بوده است که با همراهی و انگیزه قاصدکی‌ها تا این لحظه پیگیرانه و مداوم پیش رفته است. بچه‌های قاصدک بعد از برگزاری دوره اول، آثار خود را به صورت مداوم برای مسئولان بخش کودک و نوجوان و همچنین سیداحمد میرزاده، دبیر علمی جشنواره قاصدک ارسال می‌کردند. او هم چه در جلسات مجازی نقد و بررسی آثار و چه در پیام‌هایی که رد و بدل می‌کردند، آثار را نقد و بررسی می‌کردند. ما همیشه تلاش کرده‌ایم برای دوستان قاصدکی بازخوردهایی را ارسال کنیم تا آن‌ها در یک نقطه نمانند و در فاصله بین مراحل قاصدک، دست‌شان از محتوا خالی نباشد. این مسئله باعث شد عزیزانی که خود، دغدغه‌مند هستند و دوست دارند پیگیر باشند و یاد بگیرند، بتوانند در این حوزه حرکت خودشان را مستمر و مداوم ادامه دهند. همانطور که عرض کردم مرحله اول در استان قم با حضور ۱۰۰ نفر برگزار شد و بعد از آن مرحله دوم را با حضور ۶۰ نفر از اعضا که منتخبان دوره گذشته ما به حساب می‌آمدند برگزار کردیم؛ در حقیقت از بین آن ۱۰۰ نفر، ۶۰ نفر به عنوان برگزیده وارد مرحله دوم شدند.

رئیس امور کودک و نوجوان معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران درخصوص اینکه معیار داوران دوره اول قاصدک برای انتخاب آثار چه بوده است، بیان کرد: معیارهای ما برای انتخاب برگزیده‌ها در هر مرحله، کیفیت آثار، رشد آثار نسبت به قبل از شرکت در دوره قاصدک، استمرارداشتن و دغدغه‌داشتن آن‌ها بود. برای ما مهم بود که فعالیت در شعر و داستان کودک و نوجوان برای این شرکت‌کنندگان، سرگرمی یا صرفاً یک تجربه نباشد؛ بلکه هدفی باشد که برایش زحمت و تلاش صرف شده است.

بابایی در مورد فرآیند مرحله دوم «قاصدک» این‌طور توضیح داد: ما ۶۰ نفر از منتخبان را در اردوگاه دلگشا واقع در استان مازندران دور هم جمع و مرحله تکمیلی را با آن‌ها برگزار کردیم. مرحله دوم قاصدک همزمان شد با واقعه طوفان الاقصی، به همین دلیل ما در همان‌جا مسابقه‌ای طراحی کردیم که دوستان دوره قاصدک نیز از آن بسیار خوب استقبال کردند و نتیجه این مسابقه همراه شد با چاپ دو کتاب؛ کتاب «بال‌های فرشته‌ای» که به تازگی رونمایی شده و کتاب «از شاخه‌های زخمی زیتون» که در حال حاضر زیر چاپ است. بعد از مرحله دوم این ۶۰ برگزیده، دوباره به رقابت با هم پرداختند و آثارشان را به صورت مداوم و منظم برای قاصدک ارسال کردند.

او در توضیح مرحله سوم و مرحله پایانی دوره قاصدک عنوان کرد: برای مرحله سوم، ۳۰ نفر از شرکت‌کنندگان انتخاب شدند و برای شرکت در اردوی آموزشی به استان یزد، شهرستان تفت رفتند و در این مرحله اطلاعات پیشرفته را دریافت کردند؛ همچنین سعی کردیم تجربه خاصی از زیست و زندگی را در آن فضای خاص، برایشان فراهم کنیم تا به گستره دایره تجربیات‌شان اضافه شود. در کنار آن، نشست‌ها و دورهمی‌هایی را هم که دانش‌افزایی و هم‌افزایی به شمار می‌آمدند برای آن‌ها برگزار کردیم و همه این‌ها در کنار هم جورچین سه‌بخشی در بخش آموزش را برای اعضای حاضر در این دوره قاصدک، کامل کرد.

کبری بابایی در تکمیل صحبت‌های خود افزود: این را هم باید عرض کنم، ما در کنار دوره‌های آموزشی متمرکز، آموزش‌های دیگری هم برای شرکت‌کنندگان داشتیم که یک بخش آن شامل جلسات مجازی نقد و بررسی آثار بود و بخش دیگر ارتباطی بود که استادان به صورت مجازی در فضای مجازی با شرکت‌کنندگان برقرار می‌کردند. همچنین نشست‌هایی هم به مناسبت‌های مختلف در نمایشگاه کتاب یا در مناسبت‌های دیگری که طی سال وجود داشت اتفاق افتاد و دوستان دوباره دور هم جمع شدند، شعرخوانی کردند و تلاش شد که امکان خرید کتاب برای آن‌ها به شکل راحت‌تری فراهم شود تا منابع آموزشی بهتری در دسترس‌شان قرار بگیرد. این گردهمایی‌ها، نشست‌ها و برنامه‌ها به نوعی، وحدت و همدلی را بین اعضای قاصدک بالاتر برد و به عقیده من آن را به یک حرکت ارزشمند تبدیل کرد.

این شاعر کودک و نوجوان در مورد اینکه سرنوشت نفرات پایانی شرکت‌کننده در این دوره چه می‌شود، توضیح داد: در حال حاضر از میان آن ۳۰ نفر که به مرحله نیمه‌نهایی رسیده بودند به برگزیدگان نهایی‌مان رسیده‌ایم که البته این انتخاب بسیار انتخاب سختی بوده است؛ زیرا شرکت‌کنندگان در این دوره افراد بااستعدادی بودند و شاید به جرئت بتوان گفت همه آن ۳۰ نفر و حتی شاید بیش از این ۳۰ نفر از گروه بچه‌های قاصدک، توان و استعداد لازم را برای ورود به عرصه حرفه‌ای ادبیات کودک نوجوان دارا بودند؛ اما اتفاقات بعدی از اینجای ماجرا، دیگر به همت و اراده خودشان برمی‌گردد. ان‌شاءالله این افراد گروه قاصدک را رها نکنند تا در یک حرکت جمعی، همه باهم و در کنار یکدیگر رشد کنیم. در حال حاضر ۱۲ برگزیده داریم؛ ۷ برگزیده در بخش شعر و ۵ برگزیده در بخش داستان که اسامی این افراد عبارت‌اند از: عالمه ضرغامی از سمنان، سکینه جعفری‌زاده از کرمان، فاطمه نجاتی از کاشان، کبری التج از تهران و زهرا چشم‌به‌راه از اصفهان (بخش داستان) و زهرا عراقی از مشهد، فرشته ابراهیمی‌نیا از قم، شقایق پای‌رنج از تهران، عفت زینلی از مشهد، زینب محمدی از تهران، آزاده سالمی از اصفهان و مهران طالبی از خراسان جنوبی (بخش شعر).

کبری بابایی افزود: قرار ما بر این بود که ۵ برگزیده در بخش شعر و ۵ برگزیده در بخش داستان داشته باشیم؛ اما به چند دلیل انتخاب و کنارگذاشتن دوستان به قدری سخت شد که در نهایت ما به عدد ۷ در بخش شعر رسیدیم. در حال حاضر شرکت‌کنندگان دوره قاصدک به استادان حوزه ادبیات کودک و نوجوان متصل می‌شوند و این امکان را دارند که آثارشان را زیرنظر آن‌ها ویرایش و بررسی کنند تا اثری که به عنوان محصول نهایی به دست ما می‌رسد، اثر شاخص و درخور توجهی باشد. خانه کتاب و ادبیات ایران نیز بر اساس قولی که در فراخوان اولیه این دوره داده بود، از چاپ و نشر این آثار حمایت می‌کند و به نظرم این اتفاق بسیار خوبی است که شاعران و نویسندگان ارزشمندی را به دنیای ادبیات کودک و نوجوان معرفی می‌کند. یک بار دیگر تأکید می‌کنم؛ بچه‌های دیگری که جزو این ۱۲ نفر نهایی نیستند، همگی استعدادهای بی‌نظیر و بزرگی هستند که امیدوارم همراه قاصدک بمانند در برنامه‌هایی که امسال برایشان در نظر خواهیم داشت.

رئیس امور کودک و نوجوان معاونت شعر و ادبیات داستانی در مورد اهداف آینده دوره قاصدک و دور دوم این جشنواره بیان کرد: شرکت‌کنندگانی که دوره سه‌مرحله‌ای را گذرانده و به پایان رسانده‌اند، در برنامه‌های دیگر، نشست‌های مجازی و سایر برنامه‌ها در کنار ما خواهند بود و حالا دور دوم دوره آموزشی قاصدک هم، با شرکت‌کنندگان جدید شروع شده است. درواقع ما از همان اردوی یزد، گروه دیگری را در کنار گروه پیشرفته داشتیم که تازه‌واردهای بخش قاصدک محسوب می‌شدند. آثار این دوستان هم در حال بررسی است و به زودی منتخبان برای حضور در مرحله دوم دوره آموزشی قاصدک معرفی خواهند شد.

نظر شما