شناسهٔ خبر: 67147500 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کارشناس سلامت میانسالان و سالمندان:

مردان کمتر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند

الناز آخوندی الناز آخوندی

کارشناس سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: حفظ سلامت مردان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور سبب استحکام و ارتقای سلامت نیروی مهم مولد جامعه می‌شود و بر کیفیت زندگی خانواده‌ها تأثیرگذار است.

صاحب‌خبر -

رحیمه حسین‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: امسال هفته سلامت مردان با شعار «ﻣﺮﺩﺍﻥ سالم، ایران قدرتمند و جوان» از ۲۴ تا ۳۰ خرداد برگزار می‌شود تا فرصتی را برای مرور و بازتعریف اهداف و برنامه‌های سلامت‌محور ‌به‌عنوان یک بستر مهم برای ارتقای آگاهی عمومی درباره این موضوع فراهم کند.

وی ادامه داد: این گروه به‌عنوان محور اقتصاد خانواده و نیروی کار در جامعه به‌شمار می‌رود و تلاش برای تامین سلامت جسمی، روحی و روانی آنها تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی دارد.

این کارشناس بیان کرد: هرگاه مردان از سلامتی خوبی برخوردار باشند، جوامع قادرند از مزایای گسترده‌ای مانند کاهش هزینه‌های بهداشتی، افزایش سطح آگاهی و توانمندسازی اقتصادی بهره‌مند شوند و این رویکرد نه‌تنها زمینه‌ساز توسعه اقتصادی است، بلکه به‌عنوان محرکی برای پیشرفت‌های اجتماعی و فرهنگی عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام‌شده برخی ویژگی‌های بیولوژیک و باورها و سبک زندگی نادرست، مردان را آسیب‌پذیرتر از زنان می‌کند، اظهار کرد: برخی رفـتارهای پرخطر مانند سبک زندگی نامطلوب، رفتارهای پرخطر ترافیکی و بیماری‌هایی مانند سکته قلبی، ایـدز، اعتیاد، حوادث ترافیکی، حوادث شغلی، سرطان‌های خاص، خشونت و قتل با شیوع و اهمیت بیشتری در مردان مشاهده می‌شود. از سوی دیگر، مردان برای دریافت خدمات، کمتر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند. از همین‌ رو، آموزش و اطلاع‌رسانی در راستای افزایش آگاهی سلامت از مهمترین اقدامات برای حفظ و ارتقای سلامت مردان است.

حسین‌خانی افزود: هفته سلامت مردان فرصتی است تا بیشتر از همیشه به سلامت مردان پرداخته شود تا بدانند اگر سلامتی این دسته از افراد به خطر بیفتد، بی‌گمان تاثیرات روانی، اجتماعی و اقتصادی خود را بر جامعه و خانواده می‌گذارد.

وی درباره روزشمار هفته سلامت مردان گفت: پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه با عنوان «پیشگیری و تشخیص بهنگام ناباروری در مردان»، جمعه ۲۵ خرداد «سواد سلامت، فرزندآوری و سلامت مردان»، شنبه ۲۶ خرداد «طب ایرانی و سلامت مردان»، یکشنبه ۲۷ خرداد «مواجهات شغلی و سلامت باروری در مردان»، دوشنبه ۲۸ خرداد «سرطان‌های شایع مردان؛ معده، پروستات و مثانه»، سه‌شنبه ۲۹ خرداد «کمردرد و بیماری‌های شغلی در مردان» و چهارشنبه ۳۰ خرداد «حوادث جاده‌ای، از کارافتادگی و مرگ ومیر مردان» نامگذاری شده است.

انتهای پیام

نظر شما