شناسهٔ خبر: 67147389 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شهریه مدارس غیرانتفاعی چقدر است؟

بر اساس اعلام مسئولان مربوطه، حدود ۴۰ درصد شهریه‌های مدارس در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده و قریب به ۳۴ درصد شهریه‌های مدارس نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تعیین شده است و حدود ۱۴ درصد مدارس نیز بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان و ۶ درصد دیگر بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شورای نظارت مرکزی (آموزش و پرورش) الگوی تعیین شهریه مدارس را اعلام و استان‌ها با رعایت قانون نسبت به تعیین شهریه با توجه به این شاخص‌ها اقدام می‌کنند و بر اساس مصوبه سال جاری، میزان افزایش شهریه مدارس متناسب با مؤلفه‌های الگو و ارائه برنامه‌های آموزشی و پرورشی در راستای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین و فعالیت‌های فوق برنامه درسی و غیردرسی تعیین شده است.

مدارس موظف هستند مطابق شهریه اعلامی در سامانه نسبت به پذیرش و ثبت‌نام دانش‌آموزان اقدام کنند و در صورت دسترسی نداشتن و مشاهده نکردن شهریه سامانه‌ای، مکلف هستند در توافق با خانواده‌ها برابر شهریه سال قبل و به صورت علی‌الحساب ثبت‌نام دانش‌آموز را تا زمان ابلاغ نهایی شهریه انجام دهند.

حدود ۴۰ درصد شهریه‌های مدارس در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده و قریب به ۳۴ درصد شهریه‌های مدارس نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تعیین شده است.

حدود ۱۴ درصد مدارس نیز بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان و ۶ درصد دیگر بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند و ۲.۵ درصد مدارس شهریه‌هایی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خواهند داشت.

۱.۵ درصد شهریه‌های مدارس بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان تعیین شد و نرخ شهریه کمتر از یک درصد مدارس بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است.

شهریه حدود ۰.۵ درصد از مدارس پس از بررسی و توافق در سامانه اعلام می‌شود.

شهریه‌هایی که در سامانه ارائه شده شامل مباحث و برنامه‌های درس ملی طبق مصوبات آموزش و پرورش و بر اساس ساعات تعریف شده و بخشی دیگری نیز مربوط به فوق برنامه‌های درسی و غیردرسی است که آنها نیز در چهارچوب ضوابط و بر اساس ابلاغیه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌گیرد.

هزینه‌های جانبی جزو نرخ مصوب شهریه نیست

بخشی از دریافت‌ها و هزینه‌های جانبی در مدارس غیردولتی تابع نظام نرخ‌گذاری ستاد تنظیم بازار و به تصمیمات انجمن اولیا و مربیان مدارس منوط می‌شود؛ هزینه‌هایی چون پذیرایی ناهار، سرویس مدرسه و پوشش دانش‌آموزی به هیچ عنوان با شهریه اعلامی در سامانه ارتباط ندارد و مستلزم عقد قراردادهای منعقدشده با اولیا است.

هرگونه هزینه‌های تجملاتی و پذیرایی که با فرهنگ اسلامی-ایرانی و رویکردهای تربیت اسلامی ناسازگار باشد، ممنوع است.

دریافت‌هایی که در بعضی مدارس با عناوین آموزشگاهی انجام می‌پذیرد نیز بر اساس تفاهم‌های انجمن اولیا و مربیان مدارس و مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله زبان خارجی در ساعات غیردرسی و اختیاری است که این مبالغ نیز خارج از شمول شهریه اعلامی خواهد بود.

اولیا در صورت مشاهده اندک مدارسی که با نقض قانون رفتار می‌کنند، می‌توانند گزارش‌های خود را به مناطق و اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها در سراسر کشور ارائه و پیگیری کنند.

بر اساس شهریه ابلاغی در ابتدای اردیبهشت هیچ افزایش درصدی و تعریف برابر را در یک منطقه و استان مشخص نشده و شهریه‌ها تنها متناسب با عملکرد و شاخص‌های مدرسه تعیین شده است.

مؤسسان و مدیران مدارس باید متناسب با الگوهای مشخص شده و با توجه میزان ارائه خدمات آموزشی و تربیتی و ۳۰ ساعته شدن فعالیت رسمی معلمان که تأثیر بسزایی در انگیزه فعالیت آموزشی و کیفیت‌بخشی دارد را مبنای تخصیص شهریه قرار دهند و از دریافت وجه خارج از عرف پرهیز کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما