نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

مشاوره پزشکی

کاهش قابل توجه خطر مرگ با رژیم سلامت سیاره‌ای

یک رژیم غذایی منطبق بر سلامت کره زمین موسوم به رژیم سیاره‌ای با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان و بیماری‌های قلبی مرتبط است. در نتیجه یک مطالعه جدید، محققان گفتند که این رژیم غذایی می‌تواند خطر مرگ زودرس را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش همشهری آنلاین ؛ نتایج این تحقیق در نشریه آمریکایی «تغذیه بالینی» منتشر شد. محققان می گویند رژیم غذایی منطبق بر سلامت کره زمین موسوم به رژیم سیاره‌ای خطر هر علت اصلی مرگ از جمله بیماری قلبی، سرطان و بیماری ریوی را برای شرکت کنندگان در تحقیق کاهش داده است. آن‌ها در ادامه اضافه کرده‌اند که این رژیم غذایی می‌تواند به بهبود وضعیت محیط زیست نیز کمک کند. رژیم غذایی «سلامت سیاره‌ای» مفهوم جدیدی در عرصه تغذیه است که بر سلامت جهانی و رفاه کره زمین تمرکز دارد. ایده پشت آن ساده است: رژیم غذایی ما تاثیر قابل توجهی بر سلامت و محیط زیست دارد. بنابراین باید به گونه‌ای طراحی شود که هم سلامت و هم طبیعت از آن بهره مند شوند.

دکتر والتر ویلت، دکتر والتر ویلت، یکی از نویسندگان این تحقیق و رئیس بخش تغذیه در مدرسه بهداشت عمومی چان در ماساچوست، گفت: تغییر در نحوه غذا خوردن می‌تواند به کند کردن روند تغییرات آب و هوایی کمک کند.

او گفت یافته‌ها نشان می‌دهند که سلامت انسان و کره خاکی چقدر به هم مرتبط هستند. او افزود که تغذیه سالم، پایداری محیطی را افزایش می‌دهد که به نوبه خود برای سلامت و رفاه هر فرد روی زمین ضروری است.

محققان در این مطالعه ، داده‌های بیش از ۲۰۰ هزار نفر را که در مطالعه سلامت پرستاران و همچنین مطالعه پیگیری متخصصان سلامت شرکت داشتند، مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان در مطالعات در ابتدای دوره مطالعه هیچ بیماری مزمن عمده‌ای نداشتند. آن‌ها پرسشنامه‌هایی را در مورد رژیم غذایی خود هر چهار سال یک بار تا ۳۴ سال تکمیل کردند. سپس به رژیم ها بر اساس دریافت گروه های غذایی مانند سبزیجات، غلات کامل، مرغ و آجیل امتیاز داده شد.

محققان گفتند که این رژیم غذایی می‌تواند خطر مرگ زودرس را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.همراه با فواید سلامتی، پیروی زیاد از رژیم غذایی سلامت سیاره باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا ۲۹ درصد و همچنین کاهش استفاده از زمین‌های زراعی تا ۵۱ درصد و کاهش نیاز به کود تا ۲۱ درصد شد.

رژیم غذایی سیاره‌ای چیست؟

رژیم غذایی سلامت زمین بر غذاهای گیاهی و همچنین غذاهای پایدار برای محیط زیست تاکید دارد. یک بشقاب غذایی فردی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کند به دو نیم تقسیم می‌شود، نیمی از این بشقاب ازمیوه و سبزیجات تشکیل شده. نیمه دیگر بشقاب شامل غلات کامل، روغن‌های گیاهی غیراشباع، منابع پروتئین گیاهی و مقدار کمی پروتئین از منابع حیوانی است.

دکتر آنا آرتور، استادیار گروه رژیم غذایی و تغذیه در مرکز پزشکی دانشگاه کانزاس، در این باره گفت: این غذاها مواد مغذی ضروری فراوانی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ را که بدن ما برای سالم ماندن و پیشگیری از بیماری‌های مزمن به آن نیاز دارد، فراهم می‌کند. این رژیم همچنین مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را به دلیل تأثیر محیطی بیشتر این غذاها و ارتباط آن‌ها با بیماری‌هایی مانند سرطان روده بزرگ و بیماری قلبی محدود می کند. با تایید این رژیم، می‌توانیم سلامت انسان و کره زمین را ارتقا دهیم.

آرتور که در این مطالعه شرکت نداشت، افزود: من معتقدم رژیم غذایی سلامت زمین مسیری امیدوارکننده برای کاهش بار بیماری‌های مزمن است. با این حال، در نظر گرفتن ترجیحات فردی، ارزش‌های فرهنگی، و نیازهای تغذیه‌ای هنگام توصیه‌های غذایی و تنظیم الگو بر این اساس، هنوز مهم است. افرادی که علاقه مند به پیروی از این رژیم هستند ممکن است از همکاری با یک متخصص تغذیه بهره مند شوند که می‌تواند آن‌ها را در اتخاذ رژیم راهنمایی کند و در عین حال اطمینان حاصل شود که نیازها و اولویت‌های غذایی فردی برآورده شده است.