شناسهٔ خبر: 67146791 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت وگو با ایرنا؛

کارگردان «چوپان»: فیلم کوتاه در ایران یک سر و گردن از سینمای بلند بالاتر است

تهران- ایرنا- نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «چوپان» معتقد است: فیلم کوتاه در ایران همیشه یک سر و گردن از سینمای بلند، چه از لحاظ هنری و چه از لحاظ موفقیت‌های بین‌المللی بالاتر بوده است.

صاحب‌خبر -

مهرشاد رنجبر در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره وضعیت حال حاضر سینمای کوتاه گفت: به نظرم فیلم کوتاه در ایران همیشه یک سر و گردن از سینمای بلند چه از لحاظ هنری و چه از لحاظ موفقیت‌های بین‌المللی جلوتر بوده است. همچنان نیز همین‌طور است. در این یک سال در جریانم که آمار تولید فیلم‌های کوتاه مستقل بیشتر شده و این نشانه بسیار خوبی برای سینمای کوتاه است

وی درباره چگونگی شکل‌گیری ایده فیلم کوتاه «چوپان» توضیح داد: فکر می‌کنم حدود ۱۰ سال پیش مادرم با گروه‌های تئاتر معلولین همکاری می‌کرد و به آن‌ها تمرین می‌داد. یکی دو بار هم من رفتم سر تمرینات آن‌ها، ضمن این که فضای تئاتر در فیلم، همیشه برایم جذاب بود و دلم می‌خواست فیلمنامه‌ای با فضای پشت صحنه تئاتر بنویسم. از همین رو وقتی این تصمیم را گرفتم، کم کم شروع کردم به رفتن سر تمرین تئاترهای مختلف با گروه‌های مختلف و هربار ایده‌هایی به متن اضافه شد، تا در نهایت «چوپان» شکل گرفت.

رنجبر به نحوه انتخاب بازیگران نیز اشاره کرد و گفت: سر تمرینات که می‌رفتم، با گروه‌های تئاتر آشنا می‌شدم. در واقع هیچ یک از آن‌ها در جریان نبودند که قرار است فیلم کوتاهی با این مضمون بسازم و فکر می‌کردند که فقط به تمرین آن‌ها سر می‌زنم. بعد از این‌که بازیگران فیلم را انتخاب کردم، به آن‌ها گفتم که قرار است فیلمی با این محتوا ساخته شود و از چند گروه مختلف، تیم بازیگران «چوپان» شکل گرفتند.

وی یک سری از این بازیگران کم تجربه و عده‌ای نیز با تجربه بیشتر بودند. سام دادخواه نیز از جمله بازیگران با تجربه تئاتر و سینماست که کمک بزرگی به فیلم کرد و توانست تجربیات خود را به بچه‌های دیگر انتقال دهد. با اضافه شدن سام، روند تمرین‌ها بسیار درست پیش رفت و بعد از حدود ۴ ماه تمرین، فیلمبرداری کار آغاز شد.

رنجبر درباره پخش داخلی و جهانی فیلم نیز بیان کرد: پخش فیلم «چوپان» حدود ۶ ماه است که آغاز شده و در این مدت تا امروز چهار حضور بین‌المللی داشته است. مهم‌ترین حضور فیلم نیز در جشنواره شورت شورتز ژاپن رقم خورده که مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه آسیاست و در حال برگزاری است.

کارگردان «ناطق» همچنین در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در هنگام نگارش و ساخت فیلم به مخاطب فکر می‌کند، اظهار کرد: همواره در فیلمسازی قصه گفتن برایم جذاب‌ترین بخش است و برای اینکه قصه برای مخاطب جذاب باشد در همان مراحل اول به فکر مخاطب نیز هستم، اما نه در حدی که بخواهد تاثیری در سلیقه شخصی ام داشته باشد. مخاطب خارجی بحثش جداست. چرا که از نظر من هرچه بیشتر برای رضایت آن‌ها فیلم بسازی، باسمه‌ای بودن فیلم بیشتر مشخص می‌شود. همیشه تلاش کردم فیلم خودم را بسازم و اگر مخاطب هم لذت ببرد، قطعا خوشحال می‌شوم.

رنجبر فیلمساز جوانی است که نخستین ساخته او «ناطق» در عرصه بین‌المللی خوش درخشید و پس از آن او «چوپان» را کارگردانی کرد که در حال حاضر این فیلم نیز با اقبال خوبی در خارج از کشور مواجه شده است. تازه‌ترین حضور این فیلم به جشنواره شورت شورتز ژاپن بر می‌گردد.

«چوپان» به تهیه‌کنندگی مژگان رایگان و رضا فتح الهی‌پور روایتی است از دو ساعت مانده به اجرای بازبینی که گروه متوجه می‌شود، بازیگر نقش چوپان نمی‌تواند به اجرا برسد و میثم تلاش می‌کند تا به جای او روی صحنه برود.

نادر صادقی، سام دادخواه، رضا زمانی، مژگان رایگان، فرهنگ ادیانی، مهتاب ناظری، شیرین شجاعی، هادی افشین، هاشم ایمانی، فواد آزادی، میلاد دهقان، سارا امیری مقدم، فرهان فرهادی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

نظر شما