شناسهٔ خبر: 67146677 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با شعار «فردا خبریست!»؛

فراخوان بیست‌ودومین جشنواره ملی رسانه های ایران منتشر شد

فاطمه میرزا جعفری

فراخوان بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران با شعار «فردا خبریست!» منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، فراخوان بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران با شعار «فردا خبریست!» منتشر شد. پس از استقبال اهالی رسانه از بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران که سال گذشته و پس از وقفه ده ساله برگزار شد، بیست و دومین دوره این جشنواره با رویکرد محوری «توجه ویژه به تحولات نوین رسانه‌ای» برگزار خواهد شد.

در فراخوان این دوره از جشنواره ملی رسانه‌های ایران چنین آمده است:

«ضمن گرامیداشت یاد سید شهیدان خدمت، آیت‌الله ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدشان، معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ارج نهادن به تلاش‌ها و فعالیت‌های اصحاب رسانه، ایجاد رقابت سالم و ارتقای استانداردهای رسانه‌نگاری در کشور، بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران را برگزار می‌کند.

از تمامی اصحاب فرهیخته رسانه دعوت می‌شود آثار تولیدی منتشر شده خود در مطبوعات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی را در قالب‌ها، بخش‌ها و موضوعات اعلامی از طریق سامانه rasaneh.pressfestival.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

رویکرد محوری جشنواره توجه ویژه به تحولات نوین رسانه‌ای است و تمامی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند می‌توانند در آن شرکت کنند.

این جشنواره در سه سطح رسانه‌های سراسری، استانی، شبکه اجتماعی (فضای مجازی) در بخش‌هایی اعم از سرمقاله، مقاله و یادداشت؛ خبر، گفتگو، گزارش، تیتر، عکس، گرافیک، چند رسانه‌ای، ترجمه، برنامه ویدیوئی، وب آوا (پادکست) برگزار می‌شود. همچنین در بخش رقابتی «آثار»، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی می‌توانند در قالب‌های تعیین شده، تولیدات منتشر شده خود در مطبوعات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

در بخش رقابتی موضوعی نیز با موضوعاتی همه علیه نسل کشی در غزه و شهید جمهور علاقه مندان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. بخش رقابتی «رسانه‌ها» در حوزه تحول؛ هم بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران، در نظر دارد رسانه‌های برتر در حوزه‌های ذیل را انتخاب کند.

تحول در ساختار و فرایندها؛ از مصادیق این‌گونه تحول، می‌توان به تغییر در ساختار و فرایندهای اتاق خبر و تحریریه، برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی رسانه‌ای بر مبنای تحولات نوین و آموزش خبرنگاران چندوجهی، استفاده زیرساختی از فناوری‌های نوین در جهت تولید و نشر محتوا و مدرن‌سازی در جهت همراهی بیشتر مخاطب اشاره کرد.

تحول در تولید محتوا؛ از مصادیق این گونه تحول می‌توان به استفاده صحیح و مستمر از ابزارهای نوین برای تولید محتوای هنرمندانه، مؤثر و جذاب اشاره کرد.

تحول در انتشار و توزیع محتوا؛ از مصادیق این‌گونه تحول، توجه ویژه به سکوهای نوین انتشار محتوا، استفاده بهینه از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای انتشار و توزیع محتوا به شمار می‌آید.

تمام آثار منتشر شده در رسانه‌های فعال اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و محتواهای رسانه‌ای منتشر شده در بسترهای مختلف اعم از چاپی، بر خط و شبکه‌های اجتماعی امکان حضور در جشنواره را دارند. همچنین آثاری که در بازه زمانی اول تیرماه ۱۴۰۲ تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ منتشر شده‌اند می‌توانند در جشنواره شرکت داده شوند.

هر شرکت‌کننده می‌تواند تنها در ۲ بخش و در هر بخش، ۲ اثر ارائه کند. در بخش تیتر، ارائه متن کامل اثر الزامی است. آثار ارسالی باید شناسنامه، لگوی نشریه، تاریخ انتشار داشته باشند و در رسانه‌های برخط نیز دارای نشانی اینترنتی و تاریخ انتشار باشند.

برگزیدگان جشنواره ملزم به ارائه اصل اثر منتشر شده به دبیرخانه جشنواره هستند (آثار فاقد نام نویسنده یا دارای نام نویسنده مستعار در صورت راهیابی به مرحله نهایی باید تاییدیه کتبی (مهر و امضا) مدیر مسئول نشریه یا خبرگزاری و پایگاه خبری ارائه کنند. آثار باید با فونت خوانا ارائه شود و آثار ناخوانا از رقابت حذف خواهند شد. جشنواره حق استفاده تبلیغاتی و هنری؛ اعم از چاپ در نمایشگاه جانبی، تبلیغات شهری و رسانه‌ای از آثار ارسالی را دارد.

علاقه مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند تا دهم تیر فرایند ثبت و ارسال آثار از طریق سامانه rasaneh.pressfestival.ir انجام دهند. برگزیدگان این رویداد ۱۷ مردادماه و مصادف با روز خبرنگار معرفی می‌شوند.

نظر شما