شناسهٔ خبر: 67146402 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ماجرای خودروهای ناقصی که وزیر صمت می گوید چیست؟

اظهارات هفته گذشته وزیر صمت درخصوص خودروهایی که در پارکینگ خودروسازان به دلیل کسری قطعه به صورت ناقص دپو شده این سوال و نگرانی را در میان مشتریان ایجاد کرده که کدام یک از خودروسازان مورد اشاره وزیر بوده است؟

صاحب‌خبر -

کاهش میزان عرضه از عوامل اصلی افزایش قیمت بازار و یکی از دغدغه های همیشگی بازار و مشتریان در خرید خودرو است. عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان و ناتوانی آنان در تولید و تامین خطوط خودروسازی، همواره یکی از دلایل اصلی در تولید ناقص در خودروسازی ها بوده است.

سایپا و ایران خودرو پیش از این سال 1401 را با بیش از 150 هزار خودرو ناقص جامانده از سال 1400 آغاز کردند و با برنامه ریزی هایی که با همکاری شبکه های تامین خود داشتند ایران خودرو در مهر 1401 و سایپا کمی بعد از آن موفق شدند این آمار را به صفر برسانند.

اما از ابتدای امسال نیز بار دیگر تولید ناقص گریبان سایپا را گرفته و کاهش عرضه این خودروساز و مملو بودن پارکینگ ها از خودرو، با توجه به اظهارات اخیر وزیر صمت، حکایت از ایجاد چالش بزرگ برای این شرکت دارد.

تولیدی که از خط تولید مستقیم به بازار عرضه نمی شود، با توقف در پارکینگ ها علاوه بر این که هزینه مضاعفی را برای خودروساز ایجاد می کند، سبب کاهش و افت کیفیت قطعات و مجموعه های خودرویی به ویژه قطعات پلیمری می شود. ارتقای کیفیت خودروها که یکی از محورهای فرامین هشت گانه رییس جمهور شهید بوده است و ادامه تولید خودرو ناقص می تواند روند ارتقای کیفیت خودروها را مختل کرده و نارضایتی مشتریان را در پی داشته باشد. موضوعی که پیش از این به دلیل توقف طولانی خودروها در پارکینگ موجی از نارضایتی را در میان مشتریان ایجاد کرده است.

از سوی دیگر تاخیر در تحویل خودروها و لزوم اختصاص جریمه دیرکرد از سوی خودروساز در کنار هزینه های توقف و نگهداری در پارکینگ ها و همچنین افزایش مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش، زیان خودروساز را افزایش داده و منافع سهامداران این مجموعه را نیز با مخاطره مواجه می کند.

افزون بر این، تاخیر در تحویل خودروها و کاهش عرضه، بازار را تشنه تر کرده و افزایش قیمت محصولات سایپا در بازار را به دنبال خواهد داشت و باید منتظر ایجاد التهاب در بازار محصولات این شرکت باشیم.

سایپا در شرایطی وعده افزایش تیراژ تولید در سال جاری و رساندن تولید روزانه به 2700 دستگاه در نیمه دوم امسال را داده که نشانه های خوبی از ابتدای امسال در روند تولید این شرکت دیده نمی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما