شناسهٔ خبر: 67146044 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

قیمت طلا دلار را هوایی می‌کند؟

برخی از کارشناسان بازار ارز معتقد هستند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است و نباید انتظار نوسانات خاصی را در طی معاملات هفته اخیر داشت؛ مگر اینکه خبر سیاسی مهمی به بازار برسد.

صاحب‌خبر -

بازار ارز تهران امروز با نیم نگاهی به نوسان طلای جهانی و همچنین اخبار نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد و بسیاری معتقدند ترکیب این دو مولفه می‌تواند دامنه نوسانات را تغییر دهد.

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات بازار ارز تهران امروز با نیم نگاهی به بازار جهانی طلا و همچنین اخبار سیاسی انتخابات ریاست جمهوری آغاز به کار خواهد کرد و به عقیده معامله‌گران این دو مولفه می‌تواند نوسانات بازار را از رکود روز‌های گذشته خارج کرده و پالس مثبت یا منفی به قیمت‌ها بدهد؛ روندی که در جریان معاملات سه‌شنبه ۲۲ خرداد خلاف آن را شاهد بودیم و قیمت دلار هرات که در ۵۹ هزار تومان شروع کرد و در ابتدا میل به صعود نشان داد، به سمت ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان رفت و در ادامه از این نقطه برگشت و در ۵۹ هزار و ۱۵۰ تومان بسته شد.

هرات در جریان معاملات پشت خطی هم روند نزولی روز گذشته را ادامه داد و دوباره به کانال ۵۸ هزار تومان عقب نشینی کرد و ۵۸ هزار و ۹۷۰ تومان قیمت خورد. درهم امارات هم معاملات روز گذشته را با نرخ ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز کرد و تا ۱۶ هزار و ۱۸۰ تومان هم بالا رفت؛ روندی که چندان دوام نداشت و این اسکناس در ادامه با کاهش قیمت در ۱۶ هزار و ۱۱۰ تومان بسته شد.

معامله‌گران فنی معتقدند که یکی از عوامل موثر بر رکود قیمت‌ها در بازار ارز دخالت بازارساز و به کارگیری سیاست‌های تزریقی به منظور کنترل قیمت‌ها است. همچنین برخی معتقدند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است و نباید انتظار نوسانات خاصی را در طی معاملات هفته اخیر داشت؛ مگر اینکه خبر سیاسی مهمی به بازار برسد.

امروز جلسه بانک مرکزی آمریکا و انتشار داده‌های تورمی ماه می‌برای معامله گران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بسیاری از فعالان بازار معتقدند روند قیمت اونس تحت تاثیر این جلسه و تصمیم فدرال رزرو تغییر خواهد کرد. به عقیده این گروه، اگر قیمت طلای جهانی وارد فاز صعودی شود، سیگنال افزایشی به دلار خواهد رسید و قیمت اسکناس آمریکایی از روند رنج روز‌های اخیر خارج خواهد شد.

نکته مهم دیگری که امروز در بازار ارز تهران مورد توجه قرار دارد، نزدیک شدن به تعطیلات عید قربان است؛ براساس تاریخ رسمی اعلام شده، کشور‌های عربی، ترکیه و افغانستان از شنبه ۲۶خرداد به مدت ۶ الی ۱۰ روز تعطیل خواهند بود و فردا پنجشنبه آخرین روز معاملات در بازار هرات، سلیمانیه و دبی است. این موضوع می‌تواند از سویی زمینه ورود نوسان گیران به بازار را فراهم کند؛ امری که در راستای تقویت جناح افزایشی بازار ارز موثر است.

در مقابل به عقیده برخی دیگر از فعالان بازار، تعطیلی چهار روزه پیش روی معامله‌گران می‌تواند زمینه بی‌جانی بازار را فراهم کند؛ اتفاقی که از منظر این گروه، مداخله بازار ساز در نبود قیمت هرات و سلیمانیه را محتمل می‌کند.

نظر شما