شناسهٔ خبر: 67145931 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگاهی به ملاحظات مقاومت غزه درباره پیشنهاد آتش‌بس

زینب غلامی

منابع آگاه مهم‌ترین ملاحظات و اصلاحات مدنظر مقاومت فلسطین درباره پیشنهاد جو بایدن برای آتش‌بس در غزه را اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مقاومت فلسطین سه‌شنبه پاسخ رسمی خود را به پیشنهاد آمریکا و اشغالگران برای معامله تبادل اسرا به میانجی‌های قطری و مصری تحویل داد، پاسخی که به ادعای اشغالگران در رد پیشنهاد آتش‌بس غزه است.

این بار پاسخ مقاومت از سوی جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی و بعد از برگزاری دیدارهایی در دوحه بود. «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین پاسخ مقاومت را به نخست وزیر قطر تحویل دادند.

به گفته منابع آگاه و طبق گزارش الاخبار لبنان مهم‌ترین ملاحظات و اصلاحاتی که مقاومت درباره پیشنهاد آتش‌بس غزه ارائه کرده به این صورت است:

در مرحله اول و مشخصا در روز اول، درگیری‌ها از سوی ۲ طرف به صورت موقت متوقف شده و عقب‌نشینی به مجاورت مرزها به دور از مناطق پرجمعیت صورت می‌گیرد.

روز سوم عملیات عقب نشینی از خیابان‌های صلاح الدین و الرشید آغاز شده و تمام تأسیسات نظامی موجود در محور «نتزاریم» همزمان با عقب‌نشینی کامل از محور فیلادلفیا و تخلیه گذرگاه رفح برچیده می‌شود و این عقب‌نشینی‌ها باید ظرف یک هفته انجام شود.

مقاومت در مرحله اول ۳۳ اسیر اسرائیلی زنده و مرده را تحویل خواهد داد و هر سه روز سه اسیر را آزاد خواهد کرد. در صورتی که اسرائیل به عقب‌نشینی کامل بعد از روز هفتم پایبند نباشد، روند تحویل اسرا متوقف می‌شود.

مقاومت با هرگونه پیش شرطی درباره اسامی اسرای فلسطین به ویژه درباره روش آزادی آنها مخالف است. همچنین به لیست‌هایی که ارائه کرده و بر اساس اصل قدیمی‌تر بودن در بازداشت است، پایبند می‌باشد.

در پایان مرحله اول عقب‌نشینی باید به طور کامل از تمام نوار غزه صورت بگیرد و هیچ‌گونه سرباز اسرائیلی در داخل نوار غزه نباشد اما درباره آتش‌بس، مرحله اول با اعلام «آرامش پایدار» یعنی توقف کامل عملیات نظامی به پایان می‌رسد و این مساله قبل از تبادل اسرای 2 طرف انجام می‌شود.

مقاومت همچنین خواهان ورود چین، روسیه و ترکیه به عنوان طرف‌های ضامن توافق است.

به گزارش الاخبار، حماس و جهاد اسلامی به صورت شفاهی بعد از تایید مشارکت آمریکا در کشتار النصیرات به مصر و قطر اطلاع دادند که مقاومت آمریکا را ضامن توافق نمی‌داند.

به گفته این منابع ۲ میانجی جواب‌های واضح و قانع کننده‌ای را به سوال‌های طرف فلسطینی درباره ادامه مخالفت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اشغالگر با اعلام صریح موافقت رژیم صهیونیستی با پیشنهاد بایدن ارائه نکردند.

در این راستا طرف مصری تلاش کرد تا این مساله را به صورت صوری توجیه کند و بگوید که واشنگتن نتانیاهو را تحت نظر دارد. مصری‌ها و قطری‌ها از طرف فلسطینی خواستند روی این مساله تمرکز کند که نتانیاهو که به صورت صریح و آشکار موافقت خود را با پیشنهاد بایدن اعلام نکرده اما به صورت آشکار نیز نه نگفته است و تاکنون در ممانعت از ایراد هرگونه اظهاراتی در مخالفت با این طرح موفق بوده است. این اشاره به سکوت «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی دارد اما در عین حال بعد از تحویل پاسخ مقاومت به این پیشنهاد روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک مسؤول صهیونیست نوشت: ما پاسخ جنبش حماس را دریافت کردیم و آن مخالفت با طرح بایدن است و این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرد: ما زمان کافی را به ارزیابی پاسخ حماس با یک روش مناسب و بررسی گام‌های بعدی اختصاص می‌دهیم.

بعد از اینکه جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی از قطعنامه تصویب طرح آتش بس بایدن در شورای امنیت استقبال کردند، رسانه‌های عبری به نقل از یک مسؤول سیاسی که معمولا خود نتانیاهو یا یکی از مسؤولان دفتر وی است، در واکنش به این قطعنامه اعلام کردند: اسرائیل قبل از تحقق تمام اهداف خود یعنی نابودی توانایی‌های نظامی و غیرنظامی حماس و بازگشت تمام اسرا و اطمینان یافتن از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نیست، جنگ را پایان نخواهد داد.

همچنین «گلعاد آردان» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در مصاحبه با سی ان ان گفت: ما با کلیات پیشنهاد بایدن موافقت کردیم اما نگرانی‌هایی داریم و آن درباره این است که حماس چگونه ساختار توافق را تفسیر خواهد کرد. ما در تماس دائم با آمریکایی‌ها بودیم و بعد از اینکه فهمیدیم آنها نگرانی‌های ما را درک می‌کنند با طرح پیشنهادی موافقت کردیم.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: حتی اگر حماس با این پیشنهاد موافقت کند دولت بایدن نگران این است که نتانیاهو عذر و بهانه‌های دیگری بیاورد. پیش بینی‌های دولت آمریکا این است که نتانیاهو منافع سیاسی خود را به معامله تبادل اسرا ترجیح خواهد داد.

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا سفر خود را به اراضی اشغالی پایان داد و بعد از آن نیز در نشست اردن درباره وضعیت انسانی غزه شرکت کرد.

رسانه‌های عبری گزارش دادند که بلینکن در جریان دیدار با نتانیاهو نگرانی خود را نسبت به احتمال پیوستن بن گویر و اسموتریچ به کابینه جنگ اعلام کرد.

وی همچنین بخشی از نشست‌های خود را به موضوع روز بعد از جنگ اختصاص داد و با تعجب از مسؤولان صهیونیست پرسید: یک زمانی عملیات در رفح به پایان می‌رسد بعد از آن چه می‌خواهید بکنید؟ گام بعدی در غزه چیست؟

وی همچنین بعد از دیدار با نتانیاهو اعلام کرد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی موافقت این رژیم را با پیشنهاد بایدن اعلام کرده است.

بلینکن همچنین با «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی و «بنی گانتس» وزیر مستعفی کابینه جنگ دیدار و با آنها درباره معامله تبادل اسرا صحبت کرد.

انتهای پیام

نظر شما