شناسهٔ خبر: 67145701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سخنگوی شورای شهر اراک:

محیط زیست پیگیر پرداخت عوارض آلایندگی باشد

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک گفت: سازمان محیط زیست باید به دنبال حق‌وحقوق مردم شهر اراک از محل عوارض آلایندگی باشد.

صاحب‌خبر -

عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی، اظهار کرد: هنوز سهم شهر اراک از عوارض نیم‌درصد محاسبه می‌شود و سازمان محیط زیست تاکنون نتوانسته است صنایع آلاینده را پای کار بیاورد و عوارض مربوط به آلایندگی را از این صنایع دریافت کند.

وی افزود: شهرداری و شورای اسلامی دوره ششم در سه سال اخیر، ۲۰ اقدام بی نظیر زیست‌محیطی را پیگیری و اجرایی کرده‌اند که همگی نشان از توجه مدیریت شهری به مسائل محیط زیست است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید به دنبال حق‌وحقوق مردم شهر اراک از عوارض آلایندگی باشد، خاطرنشان کرد: تصویب طرح الزام شهرداری به هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در حوزه زیست‌محیطی یکی از مهم‌ترین این اقدامات است که با رصد و بررسی‌های صورت گرفته تا به امروز، می‌توان گفت که ریال‌به‌ریال تمام عوارض آلایندگی در حوزه زیست‌محیطی هزینه می‌شود.

خسروانی ادامه داد: تصویب طرح شناسنامه‌دار کردن باغ‌ها شهر اراک به‌عنوان یک مصوبه بسیار مترقی، پیگیری مطالعات طرح جامع باغ‌ها سنجان و کرهرود که در حال انجام است، افزایش جرایم قطع اشجار در دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات سال ۱۴۰۳ شهرداری و نصب بک فیلتر در کارخانه آسفالت را از جمله اقدامات این شهرداری و شورا در حوزه مسائل زیست‌محیطی است.

وی درباره دو اقدام مهم شهرداری و شورای اسلامی دوره ششم در حوزه مسائل زیست‌محیطی، تصریح کرد: با پیگیری و گفتمان‌های صورت گرفته توسط شورای شهر مقرر شد، کارخانه املاح معدنی افزایش برداشت از تالاب میقان نداشته باشد، همچنین اعضای شورای اسلامی شهر همراه با مجموعه مدیریت ارشد استان با پیگیری‌ها و جلسات خوبی که درباره آلودگی نیروگاه برگزار کردند، سبب شد میزان آلایندگی نیروگاه به حداقل برسد.

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اراک درباره موضوع خطر تغییر کاربری کوچه باغ‌های اراک، تاکید کرد: طبق طرح جامع گردشگری کرهرود و سنجان، می‌توان باغ‌های این مناطق را حفظ و بسته‌های تشویقی و پیشنهادی را به مالکان ارائه داد که بر اساس آن از باغ‌ها برای ایجاد تفرجگاه استفاده و منفعت مالی کسب کنند.

خسروانی ادامه داد: این موارد در اراک متعدد است، تصمیم‌گیری در این زمینه در محدوده اختیارات شورای شهر نیست و سازمان مسئول از جمله جهاد کشاورزی باید برای تغییر کاربری تصمیم‌گیری کنند.

وی گفت: در طرح جامع کلان‌شهر اراک و بر اساس نظر کارشناسان این مناطق باغ تعریف شده است و شهرسازی قبول نمی‌کند این باغ‌ها به آپارتمان تبدیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر اراک افزود: تغییر کاربری این باغ‌ها به مسکونی محلی برای ایجاد فساد مالی است و قیمت زمین این مناطق به‌یک‌باره افزایش پیدا می‌کند و سودجویان از آن مسئله نفع خواهند برد.

سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: طرح جامع مذکور در دست مطالعه قرار دارد و در صورت تکمیل باید با مالکان مذاکره و زمینه فعالیت آن‌ها فراهم شود تا برای تأمین آب باغ‌ها به مالکان کمک کنیم.

نظر شما