شناسهٔ خبر: 67144293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زندگی در آلونک‌های لرزان

بجنورد-ایرنا- شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۳۰ درصد شهروندان در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای زندگی می کنند و مسوولان تمام همت خود را به کار بسته‌اند تا این معضل را برطرف کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، طبق آمار رسمی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، ۷۱۴ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۵۹۰ هکتار بافت فرسوده شهری در استان وجود دارد که ساکنان آن از کم ترین خدمات محروم و بی بهره هستند.

نظام شهرنشینی و روند سریع آن، مهاجرت گسترده به شهرها و پیدایش حاشیه نشینی، بیکاری، فقر و توسعه نامتوازن شهری براساس ساخت و سازهای غیرمجاز را سبب شده که خود خاستگاه آسیب‌های متعدد اجتماعی و گسترش انواع بحران‌های اقتصادی و فرهنگی آشکار و پنهان شده است.

وسعت سکونتگاه های غیررسمی بجنورد حدود ۵۲۴ هکتار است که حدود ۱۶ درصد از مساحت این شهر را به خود اختصاص داده است.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، شهرستان بجنورد به عنوان مرکز استان ۳۲۴ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۳۰ هزار آن در شهر بجنورد ساکن هستند و در این شهر بیش از ۷۰ هزار نفر از شهروندان در ۲۶ محله سکونتگاه غیررسمی ساکن هستند که کمترین سهم را از رفاه شهری بهره مند هستند.

وظایف تمامی دستگاه‌ها برای احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده مشخص است، همه دستگاه‌ها باید به فراخور توان و امکاناتی که دارند سهم خود را برای ارتقای زیست‌پذیری بافت‌های ناکارآمد شهری ایفا کنند.

زندگی در آلونک‌های لرزان

اصلاح بافت فرسوده در دستور کار

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد هم در این باره بر ضرورت همکاری میان‌بخشی برای سرعت دادن به اجرای طرح‌های مختلف در محلات هدف بازآفرینی شهری تاکید کرد و گفت: برای بهبود محیط زندگی در شهر و توسعه متوازن اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و احیای بافت‌های فرسوده و نامناسب شهری و استحکام بخشی به ساخت و سازها باید توجه ویژه شود.

یوسف مغروری اظهارکرد: برای مدیریت بهتر و کارآمد احیای بافت فرسوده باید مجموعه مشخص ورود کند که اطلاعات دقیق داشته باشد تا از انجام جزیره ای و پراکنده کارها جلوگیری شود.

وی، کم عرض بودن معابر در بافت فرسوده شهری را چالشی برای خدمات رسانی دستگاه های به هنگام حادثه در این مناطق عنوان کرد و گفت: آسیب پذیری بناها و منازل در این مناطق زیاد است و با توجه به کاسه ای بودن و زلزله خیز بودن بجنورد باید در این مورد چاره اندیشی کرد.

مغروری تصریح کرد: اعتبارات پروژه های بازآفرینی که از طرف وزات کشور و وزارت راه و شهرسازی و تسهیلات احیای بافت فرسوده به استان ها اختصاص می یابد ظرفیتی برای بازسازی محسوب می شود و باید به درستی استفاده کرد.

وی پیشنهاد کرد که شهرداری با همکاری استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بسته های تشویقی برای مالکان بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در نظر بگیرند تا مردم ترغیب به نوسازی واحدهای مسکونی و ساخت و ساز شوند.

زندگی در آلونک‌های لرزان

۵۰۰ هکتار زیر چتر بازآفرینی شهری

وظایف تمامی دستگاه‌ها برای احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده مشخص است، همه دستگاه‌ها باید به فراخور توان و امکاناتی که دارند سهم خود را برای ارتقای مناطق بافت‌های ناکارآمد شهری ایفا کنند.

در طرح بازآفرینی شهری هدف بهسازی وضعیت واحدهای مسکونی نیست، باید همه زیرساخت‌های این مناطق از وضعیت تیربرق‌ها گرفته تا شبکه آبرسانی و فاضلاب بهبود یابد.

مشاور شهردار بجنورد در حوزه بازآفرینی شهری نیز در این خصوص گفت: ۲۴ محله اسکان غیررسمی مرکز خراسان شمالی در دولت سیزدهم به عنوان محلات هدف بازآفرینی شهری انتخاب شد که ۵۰۰ هکتار آن در حال بازآفرینی است.

احمد مقدمی اظهارکرد: ۷۰ هزار نفر از جمعیت شهر بجنورد معادل یک سوم در محلات غیررسمی سکونت دارند که شهرداری موظف به پرداخت ۵۰ درصد عوارضات ساخت ساز و صدور پروانه برای این محلات است.

مشاور شهردار بجنورد در حوزه بازآفرینی شهری اضافه کرد: همچنین با پی گیری های لازم مقرر شد تا قیر رایگان برای روکش و آسفالت این محلات در اختیار آنان قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهتمام شهرداری بجنورد به بسته‌های تشویقی بازآفرینی شهری، قیمت ساخت مسکن در محلات هدف بازآفرینی کاهش خواهد یافت.

مقدمی افزود: نیاز است برای بهره مندی ساکنان محلات هدف بازآفرینی، خدمات بیشتری در حوزه های مختلف شهری ارائه دهیم که این امر نیاز به جذب و تخصیص اعتبارات دارد.

زندگی در آلونک‌های لرزان

سیاست‌های تشویقی در ۱۶ محله

سرپرست معاونت شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: ۱۶ محله از ۲۴ محله ناکارآمد بجنورد از مزایای سیاست های تشویقی طرح بازآفرینی شهری بهره‌مند شدند.

روزبه دادجو اظهارکرد: بسته تشویقی بافت فرسوده شهر بجنورد در جلسه کمیسیون ماده پنج این شهر تکمیل و بازنگری در محلات مشمول سیاست ها و ضوابط مشوق کالبدی بافت فرسوده شهر بجنورد به تازگی بررسی و تصویب شد.

وی افزود: جبران خسارت ناشی از تعریض معابر و نوسازی بافت مسکونی، افزایش تراکم و تسهیل برخی ضوابط ساخت و ساز از جمله موارد بسته های تشویقی است که شامل مردم ساکن در این محلات می شود.

سرپرست معاونت شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی ادامه داد: همچنین با توجه به حدنصاب سرانه خدمات پشتیبان سکونت، ۲ محله جوادالائمه (جوادیه) و کوی امام هادی(ع) نیز مشمول ضوابط تشویقی شناخته شدند.

وی گفت: مصوبات کمیسیون ماده پنج پس از ۲۱ روز کاری از ابلاغ اولیه و تأیید شورای عالی شهرسازی قابلیت اجرا است.

به گزارش ایرنا، براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، شهرستان بجنورد به عنوان مرکز استان ۳۲۴ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۳۰ هزار آن در شهر بجنورد ساکن هستند.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند.

.

نظر شما